.

06 Ianuarie 2006
contabilitateafirmei.ro
 

TVA: Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


A) Dispozitii generale (O.M.F.P. 967/2005, Cap. III, lit. A, modif. cu O.M.F.P. 2.008/2005, art.I pct.2):
1. Pentru marii contribuabili, rambursarea se acorda cu control ulterior.
In categoria marilor contribuabili se cuprind contribuabilii persoane juridice, cu cifra de afaceri raportata in situatiile financiare incheiate la 31.12.2003 mai mare sau egala cu 500,0 miliarde lei si/sau contribuabilii mari monitorizati de Fondul Monetar International, inclusiv entitatile rezultate in urma divizarii acestora in anul 2004 (O.M.F.P. 343/2005, Anexa 1, lit. A.).
O.M.F.P. 343/2005 precizeaza si mentioneaza criteriile de clasificare (O.M.F.P. 343/2005, Anexa 1 lit. B):
- Banca Nationala a Romaniei;
- Societatile bancare;
- Societatile de asigurari;
- Societatile de investitii financiare;
- Societatile comerciale organizatoare de jocuri de noroc tip “Cazino”.

NOU: Inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 2 ani de la aprobare.

Prevederile O.M.F.P. 2.008/2005 se aplica si deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili in perioadele anterioare si ramase nesolutionate pana la data publicarii. Exceptie: cazurile in care au fost sesizate organele de urmarire penala sau a fost intocmit un raport de inspectie fiscala (O.M.F.P. 2.008/2005, art. II alin. (2)).
2. Pentru platitorii care realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile Legii 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, primul decont cu sume negative cu optiune de rambursare depus, dupa inregistrarea investitiei, va fi supus inspectiei fiscale, rambursarea acordandu-se cu control anticipat.
Solicitarile ulterioare depuse de acesti platitori pe durata derularii investitiei, vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara.
Rambursarile acordate vor fi verificate semestrial, la sediul platitorului, de catre compartimentele cu atributii de inspectie fiscala.
3. Platitorii constituiti potrivit prevederilor O.G. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat beneficiaza de rambursare ca si societatile care au intrat sub incidenta Legii 332/2001.

B) Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili (O.M.F.P. 967/2005, Cap. III, lit. B, modificat cu O.M.F.P. 2.008/2005, Art. I pct. 2):
1. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, organizata conform Anexei 3 la O.M.F.P. 967/2005.
2. Dupa inregistrare, deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se supun analizei, in vederea solutionarii.
3. Deconturile se verifica din punct de vedere al corectitudinii completarii.
Partea finala de “Regularizari” din formular va fi comparata cu datele existente in evidentele fiscale.
In cazul constatarii unor erori materiale, compartimentul de specialitate va notifica contribuabilului pentru corectarea erorilor si va aplica procedura speciala in domeniu.
4. Rambursarea cu inspectie fiscala ulterioara se solutioneaza prin emiterea Deciziei de rambursare de catre compartimentul de specialitate.
5. Fluxul operatiunilor in cadrul compartimentului de colectare se deruleaza astfel (O.M.F.P. 967/2005 cap. II lit. D, modificat cu O.M.F.P. 1.330/12.09.2005 art. I pct.9):
• La sfarsitul fiecarei zile, compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, atat deciziile de rambursare TVA, aprobate, cat si deciziile de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, aprobate;
• Compartimentul de colectare intocmeste Nota de compensare si/sau Nota de restituire/ rambursare, conform formularelor aprobate.
Nota:
- se intocmeste in 4 exemplare;
- se semneaza de seful compartimentului de colectare;
- se aproba de conducatorul unitatii fiscale/directorul coordonator.
Nota aprobata se transmite, cel mai tarziu a doua zi, pe baza de borderou, compartimentului trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.
• Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul de trezorerie va transmite compartimentului de colectare trei exemplare din Nota de compensare si/sau restituire cuprinzand si data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau restituire, cel tarziu a doua zi de la efectuarea compensarii si/sau restituirii.

6. Finalizarea procedurii si arhivarea documentelor se deruleaza astfel (O.M.F.P. 967/2005 cap. II lit. E, modificat cu O.M.F.P. 1.330/2005 art. I pct. 10 si 11):
• Compartimentul de colectare va retine decizia de rambursare sau, dupa caz, decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala si un exemplar din nota de compensare si/sau din nota de restituire/rambursare si va transmite compartimentului de specialitate, cel mai tarziu a doua zi, doua exemplare din nota, un exemplar pentru a fi comunicat platitorului si unul pentru arhivare;
• Dupa operarea datelor privind solutionarea decontului cu sume negative cu optiune de rambursare in evidenta speciala, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii va cuprinde:
- decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare;
- fisa de calcul a SIN-ului;
- fisa de analiza de risc;
- referatul pentru analiza documentara si/sau raportul de inspectie fiscala, dupa caz;
- decizia de rambursare TVA, emisa de compartimentul de specialitate sau decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, emisa de compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, dupa caz;
- nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare cuprinzand data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau restituire.
• Compartimentul de specialitate va transmite compartimentului de inspectie fiscala, pana la data de 1 a lunii urmatoare, un extras al registrului de evidenta speciala, cuprinzand deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, solutionate cu control ulterior, in luna anterioara, pentru cuprinderea in programul de inspectie fiscala.
• Controlul ulterior se efectueaza in maxim 2 ani de la aprobarea rambursarii.

Pentru deconturile la care SIN este mai mare decat 1, se calculeaza Fisa indicatorilor de inspectie fiscala, prevazuta in Anexa 4 la O.M.F.P. 2.008/2005, care o inlocuieste pe cea la O.M.F.P. 967/2005 (O.M.F.P. 2.008/2005, art. I pct. 3).
Modificarea Anexei 4 consta in modificarea numarului de puncte, la pct. 1 “Numar de rambursari solutionate fara inspectie fiscala anticipata in ultimele 12 luni” si la pct. 2 “Perioada scursa de la ultima luna pentru care s-a efectuat inspectie fiscala TVA”, in ambele cazuri nr. maxim de puncte fiind 45, si nu 60.


 

 

Categorii: declaratii fiscale | tva | contabilitate

Cuvinte cheie: optiuni de rambursare tva | inspectia fiscala | tva

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics