.

23 Mai 2005
contabilitateafirmei.ro
 

Alocarea de fonduri pentru profitul reinvestit pentru I.M.M.

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Data intrarii in vigoare: la data publicarii: 19.05.2005

Obiectivul principal al Programului pentru sprijinirea dezvoltarii IMM-urilor prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit, il constituie cresterea competitivitatii si capitalizarea intreprinderilor mici si mijlocii prin alocarea de fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit.

Beneficiarii eligibili:

- Agentii economici, astfel cum sunt definiti in art.2 din Legea nr.346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
Definitie:
Conform legii 346/2004, prin intreprindere se intelege orice forma de organizare a unei activitati economice, autonoma patrimonial si autorizata potrivit legilor in vigoare sa faca acte si fapte de comert, in scopul obtinerii de profit, in conditii de concurenta, respectiv: societati comerciale, societati cooperative, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent si asociatii familiale autorizate potrivit dispozitiilor legale in vigoare.

- Agentii economici mentionati anterior pot beneficia de prevederile Programului, daca indeplinesc cumulativ la data solicitarii urmatoarele criterii de eligibilitate:

(a) au capital social integral privat;
(b) indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr.346/2004 de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.55/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Instructiunile privind incadrarea unei intreprinderi in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.57/2005, pentru a fi intreprinderi mici si mijlocii;
Conditiile:
(1) Intreprinderile mici si mijlocii sunt definite ca fiind acele intreprinderi care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;
b) realizeaza o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pana la 8 milioane de euro sau au un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste echivalentul in lei a 5 milioane euro;
c) respecta criteriul de independenta, astfel cum este acesta definit in alin. (2).
(2) Sunt considerate independente intreprinderile mici si mijlocii care nu sunt detinute in proportie de peste 25% din capitalul social sau din drepturile de vot de catre o alta intreprindere ori de mai multe intreprinderi impreuna, care nu fac parte din categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), este considerata independenta o intreprindere aflata in una dintre urmatoarele situatii:
a) intreprinderea este detinuta de societati publice de investitii, de societati cu capital de risc, investitori institutionali, universitati sau centre de cercetare nonprofit, cu conditia ca acestia sa nu exercite, in mod individual sau impreuna, controlul asupra intreprinderii;
b) capitalul este divizat de asa natura incat detinatorii nu pot fi identificati, intreprinderea declara cu buna-credinta, pe propria raspundere, ca este in masura sa presupuna ca nu este detinuta in proportie de 25% sau mai mult de o alta intreprindere ori de mai multe intreprinderi impreuna, care nu fac parte din categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
(4) Indeplinirea criteriului de independenta se stabileste pe baza declaratiei pe propria raspundere a intreprinderii interesate in atestarea incadrarii in categoria intreprinderilor mici si mijlocii.
(5) Plafonul cifrei de afaceri prevazut la alin. (1) lit. b) poate fi modificat, in functie de evolutia indicatorilor macroeconomici, prin hotarare a Guvernului.
(c) si-au indeplinit la termen obligatiile exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale se stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;
(d) nu sunt in stare de faliment ori de lichidare, nu au afacerile administrate de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate sau nu se afla intr-o situatie similara cu cele mentionate mai sus, reglementata de lege;
(e) nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor in una dintre situatiile prevazute la lit. d);
(f) au incheiat anul fiscal anterior anului in curs cu bilant pozitiv si au reinvestit in tot sau in parte profitul;
(g) nu au aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru activul respectiv.

Ajutorul financiar conform pct. 4 din Procedura de implementare se acorda astfel:

1. Prin Program, beneficiarii eligibili primesc fonduri in limita impozitului aferent profitului pe care societatea l-a reinvestit.
Exemplu:
- profit 31.12.2004 : 10.000.000 lei
- profit reinvestit: 5.000.000 lei
- valoarea ajutorului de stat 5.000.000 x 25%=1.250.000
- daca investeste toti cei 10.000.000 atunci ajutorul maxim = 10.000.000x25%=2.500.000, dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar.
- profitul in exemplul dat trebuie sa fie profit brut
- Beneficiarii fondurilor alocate prin Program sunt obligati sa asigure din surse proprii, care nu sunt atinse de ajutor de stat, minimum 25% din costurile eligibile aferente investitiei.
2. Ajutorul este de 25% din profitul reinvestit aferent unei investitii efectuate de 100%, exclusiv cele care au alte surse de finantare decat profitul brut, cum sunt:credite, imprumuturi nerambursabile sau civile.
Investitiile pot fi:
• active corporale (echipamente tehnologice, respectiv masini, unelte si instalatii, precum si computerele si echipamentele periferice ale acestora) si
• necorporale (brevete, drepturi de autor, licente, marci de comert sau de fabrica si alte valori similare, precum si achizitionarea ori producerea programelor informatice) prevazute la art. 24 alin.(6) lit. b) si alin (10) din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, aferente obiectului de activitate, exclusiv cele care au alte surse de finantare decat profitul brut, cum sunt:credite, imprumuturi nerambursabile sau civile.

3. Suma maxima asupra careia se calculeaza valoarea fondului de stimulare este cea platita cu titlu de impozit pe profitul reinvestit, dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar, incepand cu trimestrul IV al anului 2004.

4. Fondurile vor fi alocate in anul 2005 in limita sumelor platite pentru impozitul aferent profitului pe care societatea l-a reinvestit in activele mentionate, dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar, achizitionate dupa data de 1 octombrie 2004 si puse in functiune pana la sfarsitul anului 2004.

5. In cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si instalatiilor, precum si al computerelor si echipamentelor periferice ale acestora, ajutorul financiar va fi acordat numai daca acestea sunt noi, introduse pe piata si puse in functiune cu respectarea reglementarilor tehnice aplicabile si pentru care nu s-a aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr.571/2003.

6. Nu se acorda ajutor financiar pentru activele corporale si necorporale achizitionate in sistem de leasing si pentru activele corporale second hand.

7. Agentii economici beneficiari ai fondurilor alocate conform acestui Program se angajeaza sa mentina investitia pentru care au primit fonduri pentru o perioada de minimum 5 ani, in caz contrar fiind obligati sa restituie fondurile alocate.

Modalitatea de derulare a Programului

Beneficiarul potential va inainta, personal sau prin posta, cu confirmare de primire, cererea-tip pentru alocarea de fonduri, prevazuta in anexa nr.1 la prezenta procedura, la sediul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie – Unitatea de implementare a Programului (UIP), insotita de urmatoarele documente justificative:

- certificatul constatator, in original, emis de oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul societatea, in care sa mentioneze actionarii/asociatii, reprezentantii legali ai societatii, situatia juridica, precum si toate domeniile de activitate principale si secundare ale societatii solicitante;

- declaratia pe propria raspundere privind numarul mediu anual al salariatilor;

- copie de pe bilantul contabil din anul precedent, vizat si inregistrat de organele competente, semnata, pentru conformitate cu originalul, de reprezentantul legal al societatii;

- declaratia pe propria raspundere si certificatul de obligatii fiscale, din care rezulta ca nu are datorii exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;
- documentele care atesta plata impozitului pe profit datorat la nivelul anului 2004;

- documentele in copie certificata care atesta valoarea investitiei (contracte, facturi fiscale, extrase de cont, ordine de plata, chitante fiscale si alte documente fiscale care pot dovedi efectuarea de plati care atesta investitia);

- declaratia pe propria raspundere, prevazuta in anexa nr.2 la prezenta procedura privind cunoasterea prevederilor prezentului ordin.

- declaratia pe propria raspundere ca nu aplica amortizarea accelerata, cu privire la activul respectiv.

Formularul cererii-tip si modelul declaratiei pe propria raspundere sunt disponibile si pe pagina de web a ANIMMC la adresa www.animmc.ro.
Evaluarea cererilor-tip pentru alocarea de fonduri, va fi efectuata de catre Unitatea de implementare a Programului.
Decizia cu privire la acordarea fondurilor pentru profitul reinvestit este de competenta UIP.
Acordarea fondurilor se face pe baza documentelor justificative prezentate de beneficiar.
Fondurile vor fi acordate dupa varsarea la bugetul de stat a impozitului aferent profitului realizat.

Procedura de inregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor

Cererea-tip pentru alocarea de fonduri, completata, insotita de documentele justificative, va fi inregistrata la UIP-ANIMMC, in Registrul special al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare a cererii.
Solicitarile vor fi analizate si selectate in concordanta cu data si ora inregistrarii la ANIMMC a documentelor prevazute mai sus, in baza verificarii cererii-tip pentru finantare, conformitatii criteriilor de eligibilitate a beneficiarilor, activitatilor si investitiilor eligibile.
UIP va finaliza procesul de evaluare a solicitarii in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii cererii-tip pentru alocarea de fonduri, insotita de toate documentele justificative, sau de la data primirii clarificarilor solicitate .
In cazul in care cererea-tip pentru alocarea de fonduri nu este completata corect sau nu este insotita de toata documentatia necesara ori exista neconcordante in informatiile furnizate, procesul de evaluare se va relua de la data inregistrarii unei noi cereri-tip pentru alocarea de fonduri cu completarile si corectiile corespunzatoare efectuate.
Verificarea cantitativa a continutului se face la momentul depunerii acestuia, iar existenta neconcordantelor in informatiile furnizate se va comunica solicitantului in termen de maximum 15 zile de la depunerea sa.
UIP va transmite solicitantilor o notificare cu privire la alocarea sau nealocarea fondurilor respective si modalitatea de plata a acestora.

Solutionarea contestatiilor

Orice persoana vatamata poate formula contestatie impotriva deciziilor UIP sau poate depune sesizari cu privire la activitatea acesteia.Contestatiile se depun la sediul ANIMMC, in scris, personal, prin posta, sau fax.
Contestatiile formulate impotriva deciziilor UIP sau sesizarile privind activitatea acesteia vor fi prezentate Comitetului consultativ pentru dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii si vor fi solutionate in baza avizului acestuia.
Termenul de solutionare a contestatiilor si sesizarilor este de 7 zile lucratoare de la depunerea acestora.

 

 

Categorii: accize | contabilitate | situatii financiare

Cuvinte cheie: acordare fonduri pentru profitul reinvestit IMM | fonduri intreprinderi mici si mijlocii | monitorul oficial nr.422 din 19 mai 2005

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics