.

20 Iulie 2004
contabilitateafirmei.ro
 

Impozitul pe venitul persoanelor fizice autorizate

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Persoanele fizice care au obligatia potrivit art.49, alin.(8) din Legea 571/2003 sa organizeze si sa conduca evidenta contabila in partida simpla.in limba romana si in moneda nationala sunt contribuabilii care obtin venituri din activitati independente conform art.47 din Codul Fiscal:
• Venituri comerciale: veniturile din fapte de comert ale contribuabililor, din prestari de servicii, altele decat cele prevazute la venituri din profesii libere
• Venituri din profesii libere: veniturile obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii asemanatoare, desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
• Venituri din drepturi de proprietate intelectuala: provin din brevete de inventie, desene si modele, mostre, marci de fabrica si de comert, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor si altele asemenea.

Nu sunt venituri din activitati independente impozabile: (art 48)
• veniturile obtinute prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului;
• venitul obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia

Cazuri particulare:
-pentru veniturile obtinute dintr-o activitate agricola, un contribuabil poate opta pentru determinarea venitului net din acea activitate, pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla (art.75 din legea 571/2003)
-pentru venitul net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, un contribuabil poate opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla (exceptie de la art.66 alin.(1) si (2) din legea 571/2003)
-contribuabilii care obtin venituri din activitati independente impusi pe baza normelor de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala pot sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real (art.49 din lege).
-Este optionala conducerea evidentei contabile in partida simpla pentru contribuabilii care indeplinesc cumulativ conditiile (art.49):
a) realizeaza venituri din activitati independente numai in baza conventiei/contractului civil pentru care platitorul de venit a calculat, retinut si virat impozitul reprezentand plati anticipate in cota de 10% asupra venitului brut;
b) isi pot indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit, cu obligatia arhivarii si pastrarii documentelor justificative cel putin in limita termenului d eprescriptie prevazut de lege.

Organizarea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice autorizate presupune:
- utilizarea formularelor financiar – contabile cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare, prevazute de prezentele norme, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii (modelele sunt prezentate in cap.III din Norme):
- Chitanta (cod 14-4-1) intocmite de contribuabilii ce desfasoara productie – pentru livrarea productiei, precum si de contribuabilii ce desfasoara urmatoarele activitati:
- Organizarea de spectacole (culturale, sportive, distractive)
- Activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii comerciale printr-un intermediar (contract de comision, contract de agent, consignatie sau mandat comercial)
- Activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemena;
- Transport de bunuri si de persoane;
- Alte activitati cuprinse in Codul comercial, precum si pentru veniturile din profesii libere si venituri din drepturi de proprietate intelectuala.
- Factura (cod 14-4-10/aA) si Factura fiscala (cod 14-4-10/A) intocmite de contribuabilii ce desfasoara: comert angro, productie – pentru livrarea productiei, Chitanta (cod 14-4-1) intocmite de contribuabilii ce desfasoara productie – pentru livrarea productiei, precum si de contribuabilii ce desfasoara urmatoarele activitati:
- Organizarea de spectacole (culturale, sportive, distractive)
- Activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii comerciale printr-un intermediar (contract de comision, contract de agent, consignatie sau mandat comercial)
- Activitati de editare, imprimerie, multiplicare, indiferent de tehnica folosita, si altele asemena;
- Transport de bunuri si de persoane;
- Alte activitati cuprinse in Codul comercial, precum si pentru veniturile din profesii libere si venituri din drepturi de proprietate intelectuala.
Obligativitate:
In relatiile cu persoanele fizice si juridice, contribuabilii sunt obligati, pentru sumele incasate atat pe baza de chitanta, bon fiscal , cat si prin banca, sa intocmeasca factura.
- Bon de comanda – chitanta (cod 14-4-11/a si cod 14-4-11)
- Fisa de magazie a formularelor cu regim special (cod 14-3-8/b)
- Monetar (cod 14-50-61) intocmit zilnic pentru activitati de comert cu amanuntul, daca nu se utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale.
- Extras din borderoul de plati din data de …. (cod 14-4-20), utilizat pentru platile lunare efectuate de societatile comerciale (de asigurare si reasigurare etc.) catre persoane fizice, reprezentand c/valoarea comisioanelor din activitatea de intermediere in baza unui contract de mandat, agent sau comision.

Borderoul de plati din data de ….. (cod 14-4-20) va cuprinde obligatoriu si urmatoarele informatii:
- Numele si prenumele beneficiarului de venit;
- Codul numeric personal/numarul de identificare fiscala;
- Venitul brut la care se aplica cota de impozit de 10% sau 15%;
- Alte contributii obligatorii retinute in momentul platii de catre platitorul de venituri, dupa caz;
- Impozitul pe venit retinut prin stopaj la sursa;
- Suma achitata;
- Semnatura beneficiarului de venit.

- Borderou de achizitie (cod 14-4-13) sau Nota de receptie si constatare de diferente (cod 14-3-1/A) necesare pentru a face dovada intrarii in patrimoniu a bunurilor cumparate de la persoane fizice
- Dispozitie de plata – incasare catre caserie (cod 14-4-4) necesara pentru a face dovada platii bunurilor cumparate de la persoane fizice si a platii serviciilor prestate de persoane fizice.
- Contracte sau conventii pentru a justifica cheltuielile pentru prestarile de servicii efectuate de persoane fizice impuse pe baza de norma de venit.
- Alte formulare cu regim special, aprobate prin art.1, alin.(4) din HG 831/1997
- Alte formulare stabilite prin norme metodologice de intocmire si utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiara si contabila, aprobate pentru persoane juridice, care vor fi completate conform prezentelor norme (elementele specifice agentilor economici care conduc contabilitatea in partigda dubla referitoare la : conturi, debite, credite, semnaturi de aprobare, avizare si altele similare, nu se completeaza).
- Alte formulare prevazute in mod expres de acte normative care reglementeaza activitati economice specifice.
- Posibilitatea utilizarii sistemelor informatice financiar – contabile cu respectarea Criteriilor minimale privind programele informatice utilizate in domeniul financiar – contabil, prevazute de normele legale
- Posibilitatea editarii formularelor cu regim special cu ajutorul tehnicii de calcul, potrivit art.2 din OMFP 1.177/1998.
Atentie:
1. Registrul Jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul – inventar (cod 14-1-2/a) ale caror modele sunt prezentate in capitolul IV din prezentele Norme, au regim de inregistrare la organele fiscale: se numeroteaza, se snuruiescsi se parafeaza inainte de depunerea lor la AFS pentru inregistrare.
2. Inventarierea generala a patrimoniului trebuie efectuata de catre contribuabili:
- la inceputul activitatii,
- cel putin o data pe an,
- la incetarea activitatii,
- in alte situatii prevazute de lege.
3. Termenul de pastrare a Registrului – jurnal de incasari si plati, a Registrului – inventar, a documentelor justificative si financiar – contabile este de 10 ani, cu incepere de la data incheierii anului fiscal in cursul caruia au fost intocmite. Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 ani.
4. Dosarele cu documente se pastreaza in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor.
5. Evidenta documentelor la arhiva se tine cu ajutorul unui registru de evidenta curenta.

Important:
- Inscrierea datelor in documente se face cu cerneala, cu pix cu pasta, la masina de sris sau cu ajutorul tehnicii de calcul, dupa caz.
- Erorile se corecteaza prin taiere cu o linie a textului sau a cifrei gresite, pentru ca acestea sa poata fi citite, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corecta.
- Pentru documentele justificative care nu admit corecturi, acestea se anuleaza si ramane in cotorul carnetului respectiv, cu exceptia ordinului de delegatie/deplasare.
- Corectarea se face pe toate exemplarele documentului justificativ si se confirma prin semnatura persoanei care a intocmit documentul justificativ, mentionandu-se si data efectuarii operatiunii de corectare.
- In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente financiar – contabile si justificative, contribuabilul va intocmi un Proces – verbal care va cuprinde obligatoriu:
- datele de identificare a documentului disparut;
- numele si prenumele persoanei responsabile cu pastrarea docuemntului;
- data si imprejurarea in care s-a constatat lipsa documentului respectiv,
si va lua masuri de reconstituire a acestora in cel mult 30 zile de la constatare.
Procesul - verbal va fi semnat de persoana responsabila si insotit de o declaratie scrisa privind imprejurarile in care s-a produs disparitia documentului.
Daca pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor constituie infractiune, trebuiesc instiintate imediat organele de urmarire penala.
Reconstituirea documentelor se face pe baza unui dosar de reconstituire, separat pe fiecare caz, care cuprinde toate lucrarile efectuate in legatura cu constatarea si reconstituirea documentului disparut:
- sesizarea scrisa a persoanei care a constata disparitia documentului;
- dovada sesizarii organelor de urmarire penala sau dovada sanctionarii disciplinare a persoanei vinovate;
- copie de pe documentul reconstituit;
- Procesul verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii;
- Declaratia persoanei responsabile.
Gasirea ulterioara a docuemntelor originale, care au fost reconstituite, nu anuleaza eventuale sanctiuni disciplinare sau penale, dar poate constitui motiv de revizuire a acestora.

! Formularele cu regim special de tiparire, inseriere si numerotare, pierdute sau sustrase, se declara nule in MO, Partea a III a , dupa sesizarea organelor in drept.

La baza inregistrarilor in evidenta contabila in partida simpla stau documentele justificative ce consemneaza orice operatiune economico – financiara si care trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele elemente principale :
• Denumirea documentului;
• Numele si prenumele contribuabilului, adresa sa completa;
• Numarul docuemntului si data intocmirii acestuia;
• Mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico – financiare (cand este cazul);
• Continutul operatiunii economico – financiare, iar cand este cazul, temeiul legal al efectuarii ei;
• Datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico – financiare efectuate;
• Numele si prenumele, semnaturile persoanelor care raspund de efectuarea operatiunii;
• Alte elemente necesare.

Evidenta veniturilor contribuabililor autorizati
Pentru fiecare tip de activitate desfasurata din care se obtine venit, se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22/b).

Venitul contribuabilului este dat de totalul veniturilor din Jurnalul privind operatiuni diverse. Totalurile lunare din Fisa pentru operatiuni diverse se vor inregistra in Jurnalul privind operatiuni diverse (cod 14-6-17/c) grupate pe feluri de activitati.
In cazul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, inregistrarea veniturilor se face in baza Raportului fiscal de inchidere zilnica si a Registrului special(in cazul defectarii aparatelor de marcat).

Evidenta contabila in partida simpla a veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura lor:

a) venituri din activitati care constituie fapte de comert;
b) venituri din profesii libere;
c) alte venituri.

In cazul in care bunurile din patrimoniul afacerii trec in patrimoniul personal al contribuabilului, suma reprezentand contravaloarea lor se include in venitul brut, considerandu-se o instrainare.
In orice situatie de instrainare, este necesara evaluarea bunului..
Evaluarea se poate face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertize tehnice.

Daca asociatiile isi inceteaza activitatea, iar fostii asociati continua sa functioneze individual, bunurile din patrimoniul asociatiei trec in patrimoniul noilor afaceri, se insriu in Registrul – inventar al acestora si se amortizeaza in continuare, se consuma sau se vand, dupa caz.

In situatia incetarii definitive a activitatii, sumele obtinute din valorificarea bunurilor patrimoniului afacerii, inscrise in Registrul-inventar precum si stocurile de materii prime, materiale, produse finite si marfuri ramase nevalorificate sunt incluse in venitul brut.

Pentru contracte de asociere, venitul net sau pierderea inregistrata in cadrul asocierii se face determina pe fiecare contract de asociere.

Evidenta cheltuielilor contribuabililor autorizati
Evidenta contabila in partida simpla a cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, in functie de natura lor, astfel:
a) cheltuieli efectuate in interesul direct al activitatii;
b) cheltuieli cu sponsorizarea si mecenatul;
c) cheltuieli de protocol;
d) cheltuieli cu amortizarea fiscala;
e) in cazul utilizarii bunurilor cu folosinta mixta (pentru afacere si scop personal), cheltuiala deductibila se determina proportional cu:
- nr.de KM parcursi in interes de afacere;
- nr.de metri patrati folositi in interes de afacere;
- nr.de unitati de masura specifice in alte cazuri.
f) Alte cheltuieli deductibile plafonat, potrivit reglementarilor privind impozitul pe venit.

Pentru fiecare fel de cheltuiala se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse, iar totalul lunar al acestora se va inregistra in Jurnalul privind operatiuni diverse pentru cheltuieli.
Contribuabilii pot intocmi o singura Fisa pentru operatiuni diverse care sa cuprinda toate cheltuielile a caror deductibilitate nu este plafonata.
Persoanele fizice independente care nu efectueaza cheltuieli care sunt deductibile plafonat, pot evidentia aceste cheltuieli numai in Registrul-jurnal de incasari si plati, nefiind obligatorie intocmirea Fisei pentru operatiuni diverse si a Jurnalului privind operatiunile diverse. Pentru cheltuieli cu amortizarea se va intocmi Fisa pentru operatiuni diverse.
Pentru cheltuielile deductibile plafonat, se va inregistra in Jurnalul privind operatiuni diverse pentru cheltuieli doar cota care este deductibila.

Cheltuielile deductibile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a fi deduse: (art 49(4) din legea 571/2003 privind Codul Fiscal)
• sa fie efectuate in cadrul activitatilor desfasurate in scopul realizarii venitului, justificate prin documente;
• sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
• sa respecte regulie privind amortizarea, prevazute in titlul II din Codul fiscal;
• cheltuielile cu primele de asigurare sa fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. boli profesionale, risc profesional si accidente de munca;
4. persoane care obtin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului III din titlu II “Impozit pe salarii”, cu conditia impozitarii sumei reprezentand prima de asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul platii de catre suportator.

Cheltuielile deductibile limitat sunt:
a) cheltuieli de sponsorizare si mecenat efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul
b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul;
c) suma cheltuielilor cu indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice;
d) cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 2% la fondul de salarii realizat anual;
e) pierderile privind bunurile perisabile, in limitele prevazute de actele normative in materie;
f) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
g) contributiile efectuate in numele angajatilor la scheme facultative de pensii ocupationale, in conformitate cu legislatia in vigoare, in limita echivalentului in lei a 200 euro anual, pentru o persoana;
h) prima de asigurare pentru asigurarile private de sanatate, in limita stabilita potrivit legii;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor, sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
j) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii pentru salariati si contribuabili, potrivit legii;
k) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei;
l) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing.

Modul de calcul al venitului net supus impozitarii - pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla completand Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente financiar - contabile stabilite prin norme, se stabileste baza de calcul a venitului supus impozitarii:



ATENTIE: se admit la deducere numai cheltuielile care sunt aferente realizarii veniturilor si care sunt si platite in cursul anului fiscal.
Optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabili pe o perioada de 2 ani consecutivi si se considera reinnoita daca nu se depune o cerere de renuntare de catre contribuabil. (art 52(2) din Legea 571/2003).

Venitul brut cuprinde : (art 49(2) din legea 571/2003)
• sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
• veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
• castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii utilizate intr-o activitate independenta, inclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
• veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
• veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta.
Nu sunt considerate venituri brute (art 49(3) din legea 571/2003) si nu se inregistreaza in registrul – jurnal de incasari si plati sumele incasate, cum sunt:
• aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;
• sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;
• sumele primite ca despagubiri;
• sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii

Venitul net sau pierderea fiscala se calculeaza astfel: din totalul sumelor incasate din col.5 si 6 din registrul – jurnal de incasari si plati,
- se scad cheltuielile cu amortizarea fiscala a bunurilor si drepturilor, evidentiate in Fisa pentru operatiuni diverse si totalul sumelor platite, din col.7 si col.8 din registrul – jurnal de incasari si plati;
- se aduna sumele platite pentru cumpararea bunurilor amortizabile si totalul cheltuielilor nedeductibile.
Venitul net sau pierderea fiscala va fi influentata:
- cu platile si/sau incasarile efectuate in avans, care se refera la alte exercitii fiscale;
- in cazul drepturilor de proprietate intelectuala, cu impozitul de 15% din venitul brut incasat;
- in cazul valorificarii bunurilor in regim de consignatie precum si in cazul activitatilor de expertiza contabila, tehnica judiciara si extrajudiciara, cu impozitul de 10% din venitul brut incasat reprezentand plati anticipate in contul impozitului annual (venituri obtinute ca urmare a unor activitati desfasurate in baza unui contract de agent, comision sau mandat comercial).

Calculul Taxei pe Valoarea Adaugata
Evidenta TVA colectata se tine cu ajutorul Jurnalului pentru vanzari (cod 14-6-12/a) in care se inregistreaza pe baza documentelor valoarea bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate si TVA aferenta.

Evidenta TVA deductibila se tine cu ajutorul Jurnalului pentru cumparari (cod 14-6-17/b) in care se inregistreaza pe baza documentelor valoarea cumpararilor de bunuri si/sau a serviciilor prestate de terti si TVA aferenta.

 

 

Categorii: impozit pe salariu | fiscalitate | contabilitate

Cuvinte cheie: impozit pe venit persoane fizice autorizate | codul fiscal | calculul texei pe valoare adaugata

 
 

 

  Ultimele discutii in forum ο»Ώ

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics