.

12 Iulie 2004
contabilitateafirmei.ro
 

Codul Consumatorului

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Data intrarii in vigoare: 1.01.2007

- Definitie:
Codul consumului
are ca obiect reglementarea raporturilor juridice create intre agentii economici si consumatori, cu privire la achizitionarea de produse si servicii, inclusiv a serviciilor financiare, asigurand cadrul necesar accesului la produse si servicii, informarii lor complete si corecte despre caracteristicile esentiale ale acestora, apararii si asigurarii drepturilor si intereselor legitime ale consumatorilor impotriva unor practici abuzive, participarii acestora la fundamentarea si luarea deciziilor ce ii intereseaza in calitate de consumatori (Art.1).

- Aplicabilitate:
Prevederile prezentului Cod se aplica
(Art.2):
• comercializarii produselor noi, folosite sau reconditionate, si a serviciilor, inclusiv a serviciilor financiare, destinate consumatorilor,
• contractelor incheiate cu consumatorii,
• regulilor privind publicitatea produselor si serviciilor, cu exceptia produselor si serviciilor care sunt reglementate prin legi speciale, a produselor care se comercializeaza ca antichitati si a produselor necesar a fi reparate sau reconditionate pentru a fi utilizate, cu conditia ca agentul economic sa informeze consumatorul despre aceasta.


- Drepturile consumatorilor
Consumatorii beneficiaza de urmatoarele drepturi
(Art.27):
a) de a fi protejati impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea sa le prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea ori sa le aduca atingere drepturilor si intereselor legitime;
b) de a fi informati complet, corect si precis, asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lor, precum si de a fi educati in calitatea lor de consumatori;
c) de a avea acces la piete care le asigura o gama variata de produse si servicii de calitate;
d) de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor, folosind in acest scop mijloace prevazute de lege;
e) de a se organiza in asociatii ale consumatorilor, in scopul apararii drepturilor si intereselor lor;
f) de a refuza incheierea contractelor care cuprind clauze abuzive, conform prevederilor legale in vigoare;
g) de a nu li se interzice de catre un agent economic sa obtina un beneficiu prevazut in mod expres de lege.
Atentie!
Se interzice refuzul vanzarii unui produs sau prestarii unui serviciu catre un consumator fara un motiv justificat conform prevederilor legale in vigoare (Art.28).

- Cadrul general privind obligativitatea informarii si educarii consumatorilor
Statul trebuie sa realizeze si sa incurajeze folosirea de programe menite sa asigure consumatorilor o informare si o educare corespunzatoare (Art.37).
Programele de educare si informare a consumatorilor pot sa cuprinda, ca aspecte importante ale protectiei acestora (Art.40):
a) legislatia referitoare la protectia consumatorilor, agentii si organizatii ale consumatorilor;
b) sanatatea, alimentatia, prevenirea imbolnavirilor si prevenirea achizitionarii de produse alimentare falsificate;
c) riscurile produselor;
d) interesele economice ale consumatorilor la achizitionarea de servicii, inclusiv a celor financiare;
e) etichetarea produselor, cu precizarea informatiilor necesare consumatorilor;
f) informatii despre dificultati si masuri de rezolvare a acestora, preturi, calitate, conditii de creditare;
g) protectia mediului, dupa caz.


- Drepturile consumatorilor la incheierea contractelor
(Cap.IX)

• Orice contract incheiat intre comercianti si consumatori, pentru vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii, va cuprinde clauze contractuale clare, fara echivoc, pentru intelegerea carora nu sunt necesare cunostinte de specialitate;
• Orice informatii privind pachetele de servicii turistice, preturile acestora, contractele de credit pentru consum si toate celelalte conditii aplicabile contractului trebuie sa contina indicatii corecte si clare, care sa nu permita interpretari echivoce ale acestora.
• In caz de dubiu asupra interpretarii unor clauze contractuale, acestea vor fi interpretate in favoarea consumatorului.
• Se interzice comerciantilor stipularea de clauze abuzive in contractele incheiate cu consumatorii.
• O clauza contractuala va fi considerata ca nefiind negociata direct cu consumatorul, daca aceasta a fost stabilita fara a da posibilitatea consumatorului sa influenteze natura ei, cum ar fi contractele preformulate sau conditiile generale de vanzare practicate de comercianti pe piata produsului sau serviciului respectiv.
Atentie!
Contractele nu mai pot fi preformulate! Trebuie sa existe campuri care se completeaza.
• Comerciantul este obligat sa remita consumatorului un exemplar din contractul incheiat si sa poata proba acest lucru in fata organelor de control.
Atentie!
Pe exemplarul comerciantului consumatorul trebuie sa semneze ca a luat un exemplar.

Contraventii
(Art.86):
Autoritatea cu atributii de protectie a consumatorilor, in toate cazurile in care constata nerespectarea actelor normative in domeniul protectiei consumatorilor, este imputernicita sa aplice sanctiuni contraventionale principale, complementare, sa dispuna masuri complementare si sa sesizeze organele de cercetare penala in cazul in care faptele constatate pot constitui infractiuni.


 

 

Categorii: contributii ;alariale | contracte | contabilitate

Cuvinte cheie: codul consumatorului | drepturile consumatorului | programele de educare si informare a consumatorilo

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics