.

07 Februarie 2004
contabilitateafirmei.ro
 

Organizarea si desfasurarea unor activitati de catre persoanele fizice

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...



Persoanele care pot desfasura activitati economice independente: (anexa la HG 58/2003, art 2)
a) cetatenii romani;
b) cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, si anume: Franta, Anglia, Germania, Danemarca, Suedia, Belgia, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Olanda, Irlanda, Finlanda, Austria si Luxemburg;
c) cetatenii statelor apartinand Spatiului Economic European, si anume: Norvegia, Liechtenstein, Islanda si Elvetia.

Asociatia familiala este reprezentata in relatiile cu tertii de persoana din initiativa careia s-a infiintat sau de persoana imputernicita de aceasta, in baza unei procuri autentificate (anexa la HG 58/2003, art 3)

Conditii pentru desfasurarea activitatii (anexa la HG 58/2003, art 6)

• sa detina o singura autorizatie
• sa desfasoare numai activitatile pentru care sunt autorizate.
• sunt inregistrate la registrul comertului si la organele fiscale teritoriale.

Precizare
Pentru desfasurarea altei activitati care nu este prevazuta in autorizatie este necesara completarea autorizatiei
Completarea va fi inscrisa la pct. 10 "Mentiuni privind completarea, modificarea, suspendarea sau anularea autorizatiei" din formularul de autorizatie prevazut in anexa nr. 4 la Legea 507/2002

Exceptie
Persoanele fizice pot realiza activitati de formare profesionala prin ucenicie la locul de munca, daca aceste activitati au fost prevazute in autorizatia emisa

De cine se elibereaza autorizatia (anexa la HG 58/2003, art 8)

• pentru persoanele fizice sau membrii asociatiilor familiale care au domiciliul in Romania de catre primarii comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, pe a caror raza teritoriala acestia isi au domiciliul;
• pentru persoanele fizice sau membrii asociatiilor familiale care nu au domiciliul in Romania de catre primarii comunelor, oraselor, municipiilor, respectiv ai sectoarelor municipiului Bucuresti, pe a caror raza teritoriala acestia isi au resedinta

Obligatiile persoanelor fizice autorizate si asociatiilor familiale (anexa la HG 58/2003, art 4)
• Persoanele fizice care desfasoara activitati economice independente si persoanele fizice care sunt membre ale asociatiilor familiale trebuie sa fie asigurate in mod obligatoriu in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate
• pentru a beneficia de drepturile acordate de sistemul asigurarilor pentru somaj persoanele fizice care desfasoara activitati economice independente si persoanele fizice care sunt membre ale asociatiilor familiale si care au implinit varsta de 18 ani, trebuie sa incheie contractul de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza isi au domiciliul
• Persoanele fizice care desfasoara activitati economice independente si persoanele fizice care sunt membre ale asociatiilor familiale nu pot angaja persoane cu contract individual de munca pentru desfasurarea activitatilor autorizate
• persoanele fizice care desfasoara activitati economice independente si persoanele fizice care sunt membre ale asociatiilor familiale care au implinit varsta de 18 ani, sunt obligate sa depuna Declaratia de asigurare in sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale la casa teritoriala de pensii in a carei raza isi au domiciliul
Elementele obligatorii ale autorizatiei: (anexa la HG 58/2003, art 9)
• datele de identificare a emitentului autorizatiei;
• datele de identificare a persoanei fizice care va desfasura activitati economice in mod independent/a persoanei din initiativa careia se infiinteaza asociatia familiala si a membrilor acesteia;
• activitatea principala si, dupa caz, activitatile secundare pentru care se elibereaza autorizatia, codificate conform Clasificarii activitatilor din economia nationala CAEN, aprobata prin HG 656/1997 actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 601/2002;
• clasa de 4 cifre;
• locul de desfasurare a activitatii principale si, dupa caz, a activitatilor secundare;
• durata de valabilitate a autorizatiei;
• data eliberarii autorizatiei si numarul de inregistrare al acesteia.

Perioada de valabilitate a autorizatiei
(anexa la HG 58/2003, art 9)

• pe perioada in care sunt indeplinite conditiile pentru exercitarea activitatii care a facut obiectul autorizarii
Precizari
• Durata de valabilitate a autorizatiei emise cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si/sau cetatenilor din Spatiul Economic European nu poate fi mai mare decat durata valabilitatii permisului de sedere in Romania
• Daca ulterior datei emiterii autorizatiei persoana autorizata nu mai indeplineste conditiile legale de desfasurare a activitatii economice respective, autorizatia isi pierde valabilitatea, anularea urmand a fi inscrisa la pct. 10 al autorizatiei detinute.

Documentatia care trebuie depusa de cetatenii romani in vederea obtinerii autorizatiei (HG 1428/04.12.2003, art 11)
• cererea-tip completata potrivit anexei nr. 2 la HG 58/2003, semnata de solicitant sau, in cazul infiintarii asociatiei familiale, semnata de toti membrii acestei asociatii;
• cazierul judiciar al persoanei solicitante sau al fiecarui membru al asociatiei familiale, in original, din care sa rezulte ca nu a savarsit infractiuni in legatura cu activitatea economica pe care doreste sa o desfasoare;
• copii certificate de secretarul primariei de pe actul de identitate al persoanei solicitante sau, dupa caz, al fiecarui membru al asociatiei familiale;
• certificatul medical eliberat in conditiile legii, privind starea sanatatii persoanei fizice, respectiv a fiecarui membru al asociatiei familiale, care sa le permita desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia, in original;
• copii certificate de secretarul primariei de pe documentele care atesta calificarea profesionala a persoanei fizice, respectiv a membrilor asociatiei familiale si de pe autorizatia speciala emisa de organele competente, potrivit legii;
• copii certificate de secretarul primariei de pe documentele doveditoare a dreptului de folosinta al persoanei fizice/membrilor asociatiei familiale asupra spatiului/spatiilor in care se vor desfasura activitatile principale si, dupa caz, activitatile secundare, care fac obiectul autorizarii;
• copii certificate de secretarul primariei de pe autorizatia speciala prevazuta
• dupa caz, declaratiile pe propria raspundere pentru acordurile si avizele emise de catre institutiile abilitate sau documentele necesare pentru obtinerea acestor acorduri si avize, potrivit anexei nr. 3 la HG 58/2003;
• cererea de inregistrare in registrul comertului si la organele fiscale teritoriale, prevazuta in anexa nr. 1 la HG nr.1047/2003 pentru stabilirea modelului si continututui cererii de inregistrare si ale certificatului de inregistrare in registrul comertului, completata in dublu exemplar

Etape in obtinerea autorizatiei si a certificatului de inregistrare (anexa la HG 58/2003, art 10)

• depunerea documentatiei
• efectuarea de catre primarie a procedurilor pentru obtinerea acordurilor si avizelor ce se elibereaza de institutiile abilitate, potrivit dispozitiilor legale, necesare desfasurarii activitatilor, precum si a autorizatiei speciale
• eliberarea autorizatiei prevazute de lege, in termen de 15 zile de la data emiterii de catre institutiile abilitate a acordurilor si avizelor, precum si a autorizatiei speciale
• transmiterea de catre primar a unei copii de pe autorizatia emisa, certificata pentru conformitate cu originalul, precum si a cererii de inregistrare prevazute in anexa nr. 1 la HG 1047/2003 pentru stabilirea modelului si a continutului cererii de inregistrare si ale certificatului de inregistrare a comerciantului, la Biroul unic din cadrul Oficiului registrului comertului de pe langa tribunal, in vederea atribuirii codului unic de inregistrare si a eliberarii certificatului de inregistrare, potrivit prevederilor art. 3 alin. (6) din OUG 76/2001 privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, republicata, cu modificarile ulterioare

Pentru calificarile obtinute de cetatenii romani, cetatenii unui stat membru al UE sau cetatean al unui stat din Spatiul Economic European in strainatate trebuie depuse pentru autorizare (HG 1428/04.12.2003 art 11)
• Atestatul de recunoastere si echivalare eliberat de Ministerul Educatiei, Culturii si Turismului prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare A Diplomelor pentru documentele obtinute din sistemul de invatamant
• Atestatul de recunoastere a calificarii eliberat de Ministerul Muncii Solidaritatii Sociale si Familiei pentru documentele obtinute in afara sistemului de invatamant

Documentatia care trebuie depusa de cetatenii unui stat membru al UE sau cetatean al unui stat din Spatiul Economic European in vederea obtinerii autorizatiei
(HG 1428/04.12.2003, art 11)
• cererea-tip completata potrivit anexei nr. 2 din HG 58/2003, semnata de solicitant sau, in cazul asociatiei familiale, semnata de toti membrii acesteia;
• certificatul medical eliberat in conditiile legii, privind starea sanatatii persoanei fizice, respectiv a fiecarui membru al asociatiei familiale, care sa le permita desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia, in original;
• copii legalizate sau copii certificate de secretarul primariei de pe permisele de sedere eliberate de organele abilitate ale Ministerului de Interne din raza teritoriala in care isi au resedinta persoanele fizice cetateni straini, prevazute la art. 1 alin. (1) din lege;
• documentele care atesta calificarea respectiv, dupa caz, atestatul de recunoastere si echivalare, eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii prin Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, sau atestatul de recunoastere a calificarii, eliberat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, al carui model va fi stabilit prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale;
• copii certificate de secretarul primariei de pe documentele doveditoare a dreptului de folosinta al persoanei fizice/membrilor asociatiei familiale asupra spatiului/spatiilor in care se vor desfasura activitatile principale si, dupa caz, activitatile secundare, care fac obiectul autorizarii;
• copii certificate de secretarul primariei de pe autorizatia speciala
• dupa caz, declaratiile pe propria raspundere pentru acordurile si avizele emise de catre institutiile abilitate sau documentele necesare pentru obtinerea acestor acorduri si avize, potrivit anexei nr. 3/HG 58/2003;
• cererea de inregistrare in registrul comertului si la organele fiscale teritoriale, prevazuta in anexa nr. 1 la 1047/2003, completata in dublu exemplar.
• Certificatul de cazier judiciar din statul de origine sau de provenienta a strainului sau alt document cu aceeasi valoare juridical eliberat de autoritatile din acel stat tradus in limba romana si legalizat conform legii din care sa rezulte ca strainul nu a savarsit infractiuni in legatura cu activitatea economica pe care doreste sa o desfasoare in Romania

TERMENUL DE INREGISTRAREA PERSOANELOR FIZICE AUTORIZATE (anexa la HG 58/2003, art 12)

In termen de 15 zile calendaristice de la data emiterii autorizatiei, persoanele fizice/asociatiile familiale care urmeaza sa desfasoare activitati economice sunt obligate sa se inregistreze la registrul comertului.
Biroul unic din cadrul Oficiului registrului comertului va elibera certificatul de inregistrare, continand codul unic de inregistrare, in termen de 7 zile de la inregistrarea cererii, potrivit art. 3 alin. (6) din OUG 76/2001 republicata
Oficiul registrului comertului va comunica lunar autoritatilor administratiei publice locale situatia persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care s-au inregistrat in registrul comertului.
Comunicarea se va transmite de catre oficiile registrului comertului de pe langa tribunalele judetene la prefecturile judetene
Prefecturile judetene vor retransmite primariilor emitente ale autorizatiilor situatia persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care s-au inregistrat in registrul comertului.
Pentru municipiul Bucuresti, Oficiul registrului comertului va comunica lunar primariilor care au emis autorizatii situatia persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care s-au inregistrat in registrul comertului.

Documentatia care trebuie depusa de reprezentantul asociatiei familiale la registratura primariei pentru completarea autorizatiei (anexa la HG 58/2003, art 13)
• cererea-tip, completata potrivit anexei nr. 2 a HG 58/2003, semnata de solicitant sau, in cazul asociatiei familiale, semnata de toti membrii asociatiei;
• certificatul medical eliberat in conditiile legii, privind starea sanatatii persoanei fizice, respectiv a fiecarui membru al asociatiei familiale, care sa le permita desfasurarea activitatii secundare pentru care se solicita autorizatia, in original;
• copii legalizate sau copii certificate de secretarul primariei de pe documentele care atesta calificarea profesionala a persoanei fizice, respectiv a membrilor asociatiei familiale, pentru desfasurarea activitatilor secundare si de pe autorizatia speciala emisa de organele competente, potrivit legii, pentru desfasurarea activitatilor economice a caror exercitare necesita o autorizare speciala;
• acordurile si avizele eliberate de institutiile abilitate, potrivit dispozitiilor legale, necesare desfasurarii activitatilor pentru care se solicita autorizarea, in original sau in copii legalizate

Cererea de completare a autorizatiei se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia la autoritatea administratiei publice locale emitente.
Modificarile intervenite cu privire la autorizatia emisa in conditiile legii se completeaza de autoritatea emitenta la pct. 10 pe versoul formularului de autorizatie prezentat in anexa nr. 4 din HG 58/2003

Anularea autorizatiei (anexa la HG 58/2003, art 14)
• in baza cererii de renuntare, formulata de persoana fizica sau de reprezentantul asociatiei familiale;
Precizare
Cererea de renuntare la autorizatie se adreseaza in scris autoritatii administratiei publice locale emitente de catre persoana fizica/reprezentantul asociatiei familiale si se solutioneaza in termen de 15 zile lucratoare de la data inregistrarii
In acest caz organele de control au obligatia de a comunica masura dispusa primariei emitente a autorizatiei, in termen de 24 de ore de la ramanerea definitiva a acestei masuri

• in cazul in care una dintre conditiile de acordare a autorizatiei nu mai este indeplinita;
• ca urmare a constatarii neindeplinirii conditiilor prevazute de lege si/sau a aplicarii unei sanctiuni de catre organele de control abilitate
• In cazul in care persoana fizica/reprezentantul asociatiei familiale autorizate doreste modificarea formei de organizare (persoana fizica sau asociatie familiala) mentionate in autorizatie, autorizatia initiala se anuleaza la cerere, prin dispozitie a autoritatii administratiei publice emitente, urmand a se elibera o alta autorizatie in conditiile legii.

Suspendarea pe perioada determinata a autorizatiei se realizeaza (anexa la HG 58/2003, art 15)
• prin dispozitie a autoritatii administratiei publice locale emitente
• pentru motive temeinice
• in baza cererii de intrerupere temporara a activitatii, formulata de persoana fizica sau de reprezentantul asociatiei familiale
Efectele anularii autorizatiei (anexa la HG 58/2003, art 16)
• radierea, din oficiu, din registrul comertului a persoanei fizice/asociatiei familiale care desfasura activitati economice
• Persoana fizica/reprezentantul asociatiei familiale are obligatia depunerii autorizatiei detinute, in original, la registratura autoritatii administratiei publice locale emitente:
a) la data formularii cererii de renuntare sau de suspendare a autorizatiei, ca anexa la aceasta;
b) in termen de maximum 24 de ore de la data la care una dintre conditiile de acordare a autorizatiei nu mai este indeplinita;
c) in termen de maximum 24 de ore de la data anularii autorizatiei, ca urmare a constatarii neindeplinirii conditiilor prevazute de lege si/sau a aplicarii unei sanctiuni de catre organele de control abilitate

Sanctiuni (anexa la HG 58/2003, art 17)
a) exercitarea de catre persoanele fizice sau asociatiile familiale de activitati economice fara autorizatie emisa in conditiile legii, fapta ce constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale;
b) neinregistrarea asociatiilor familiale sau a persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent la registrul comertului sau la organele fiscale teritoriale.

In cazul in care a fost anulata autorizatia ca urmare a unei sanctiuni o noua autorizatie se poate solicita dupa 1 an de la data comunicarii anularii (anexa la HG 58/2003, art 18)

In cazul in care autorizatia a fost anulata de 2 ori o noua autorizatie se poate solicita dupa 3 ani de la data comunicarii anularii
In cazul solicitarii unei noi autorizatii fara respectarea termenelor prevazute mai sus, cererea va fi respinsa ca inadmisibila.
 

 

Categorii: accize | contracte | contabilitate

Cuvinte cheie: activitate persoane fizice | autorizatie activitate persoane fizice | activitati de formare personala

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics