11 Ianuarie 2004

Prevederi privind leasingul pentru anul 2004

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...

I. Definiţii (Titlul I, Capitolul III, Art. 7. - (1), pct.7,8)
ATENTIE: Definitiile contractului de leasing financiar si indirect a contractului de leasing operational s-au schimbat fata de OG 51/1997 republicata.
Contractul de leasing financiar = este orice contract de leasing care îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) riscurile şi beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;
b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului către utilizator la momentul expirării contractului;
c) perioada de leasing depăşeşte 75% din durata normală de utilizare a bunului ce face obiectul leasingului; în înţelesul acestei definiţii, perioada de leasing include orice perioadă pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;
Contract de leasing operaţional = orice contract de leasing încheiat între locator şi locatar, care nu îndeplineşte condiţiile contractului de leasing financiar;
Observatie:
A disparut conditia a treia din OG 51/1997 Republicata“preţul de cumpărare va reprezenta cel mult 50% din valoarea de intrare (piaţa) pe care acesta o are la data la care opţiunea poate fi exprimată”

Dobânda = orice sumă ce trebuie plătită sau primită pentru utilizarea banilor, indiferent dacă trebuie să fie plătită sau primită în cadrul unei datorii, în legătură cu un depozit sau în conformitate cu un contract de leasing financiar, vânzare cu plata în rate sau orice vânzare cu plata amânată;

II. Impozit pe profit ( TITLUL II, CAPITOLUL II)

- Cheltuieli cu dobazile (Art.23)
Deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile rezultate din contractele de leasing este:

- Utilizator: Dobanzile datorate pentru contractele de leasing nu intra sub incidenta deductibilitatii limitate prevazute la Art. 23(5) “În cazul împrumuturilor obţinute de la alte entităţi, cu excepţia societăţilor comerciale bancare române sau străine, sucursalelor băncilor străine, cooperativelor de credit, a societăţilor de leasing pentru operaţiuni de leasing, a societăţilor de credit ipotecar şi a persoanelor juridice care acordă credite potrivit legii, dobânzile deductibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobânzilor de referinţă a Băncii Naţionale a României, corespunzătoare ultimei luni din trimestru, pentru împrumuturile în lei, şi
b) nivelul ratei dobânzii anuale de 9%, pentru împrumuturile în valută. Acest nivel al ratei dobânzii se aplică la determinarea profitului impozabil aferent anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile în valută se va actualiza prin hotărâre a Guvernului”

Astfel, toate cheltuielile cu dobanzile sunt deductibile integral in cazul in care gradul de indatorare este subunitar.
Daca gradul de indatorare este supraunitar sau egal cu 1, cheltuielile cu dobanzile si cu pierderea neta din diferente de curs valutar rezultate atat din contractele de leasing, cat si din credite bancare, alte imprumuturi, sunt admise fiscal la nivelul sumei veniturilor din dobanzi plus 10% din celelalte venituri ale utilizatorului.

- Societatea de leasing: Cheltuiala cu dobanda si diferentele de curs valutar suportate sunt integral deductibile, indiferent de valoarea gradului de indatorare (Art. 23 (7) “Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică societăţilor comerciale bancare, persoane juridice române, sucursalelor băncilor străine care îşi desfăşoară activitatea în România, societăţilor de leasing pentru operaţiunile de leasing, societăţilor de credit ipotecar, precum şi instituţiilor de credit.” )

Mentiune: Incepand cu anul fiscal 2006, valoarea gradului de indatorare utilizata in determinarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanda va fi de 3 (in loc de 1).

- Facilitate fiscala: (Art. 24(12))
Pentru mijloacele fixe achiziţionate în baza unui contract de leasing financiar cu clauză definitivă de transfer al dreptului de proprietate asupra bunului, la expirarea contractulului de leasing financiar si pentru care nu se aplica amortizarea accelerata, contribuabilii pot deduce cheltuieli de amortizare reprezentând 20% din valoarea de intrare a acestora, la data punerii în funcţiune. Valoarea rămasă de recuperat pe durata normală de utilizare se determină după scăderea din valoarea de intrare a sumei egale cu deducerea de 20%

- Tratament fiscal (Art. 25- (1))
Leasing financiar: utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, calculeaza amortizarea care este deductibila si deduce dobanda aferenta leasingului.

Leasing operaţional: locatorul este proprietar si calculeaza amortizarea care este deductibila. In acest caz, locatarul deduce chiria (rata de leasing).

III. Taxa pe valoarea adăugată (TITLUL VI )

- Operaţiuni impozabile (CAPITOLUL IV )
Inchirierea de bunuri sau transmiterea folosintei bunurilor in cadrul unui contract de leasing este considerata prestare de serviciu (Art. 128, Alin (3) si Art. 129 (2), lit a))

Locul prestarii de serviciu pentru operaţiunile de leasing extern având ca obiect utilizarea bunurilor mobile corporale se considera a fi sediul activităţii economice sau sediul permanent al beneficiarului sau, în absenţa acestora, domiciliul sau reşedinţa obişnuită a beneficiarului (Capitolul V Art. 133, Alin (2), lit.c), pct.2)

- Faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată (CAPITOLUL VI )
TVA devine exigibila astfel:
Pentru operatiuni de leasing extern si intern: la fiecare din datele specificate in contract pentru plata ratelor. In cazul platilor efectuate in avans, TVA devine exigibila la data efectuarii platii (Art. 135 (2))

- Baza de impozitare (CAPITOLUL VII)
Nu se includ in baza de impozitare a TVA-ului(Art. 137, Alin (3)):
- dobanda aferenta contractelor de leasing (lit.a)
- penalitatile si orice late sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale (lit.b)
- sumele achitate de societatea de leasing in contul clientului si care apoi se deconteaza acestuia (lit.e)

- Regimul deducerilor ( CAPITOLUL X)
Nu poate fi dedusa TVA pentru bunuri/servicii achizitionate de societatea de leasing in contul clientilor si care apoi se deconteaza acestuia. (Art. 145 (7) lit a) )

- Obligaţiile plătitorilor de taxă pe valoarea adăugată (CAPITOLUL XIII)
Atentie: APAR NOTIUNI NOI “AUTOFACTURAREA” si “DECONTUL SPECIAL DE TVA”
Operatiunile de leasing extern se AUTOFACTUREAZA de catre beneficiarii din Romania, inregistrati ca platitori de TVA prin emiterea unei facturi fiscale, la data stabilita prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau la data platii de sume in avans. (Art. 155, Alin (4))
Regimul fiscal al facturilor fiscale emise prin autofacturare va fi reglementat prin norme.

Persoanele neînregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată beneficiare a unui leasing extern, depun un DECONTUL SPECIAL DE TVA până la data de 25 a lunii următoare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing şi/sau celei în care au fost efectuate plăţi în avans (Art. 156, Alin (3))

În cazul operaţiunilor de leasing intern factura fiscală trebuie să fie emisă la fiecare din datele specificate în contract. În cazul încasării de avansuri, faţă de data prevăzută în contract se emite factură fiscală la data încasării avansului (Art. 155, Alin (6) )
Exigibilitatea TVA este anticipata faptului generator la data la care este emisa o factura fiscala, deci inaintea livrarii sua prestarii de servicii (Art. 134 (5), lita))
In concluzie, emiterea facturii fiscale pentru ratele scadente la contractele de leasing se poate face la o data anterioara.

IV. Impozitul pe venituri din activitati independente (Titlul III,Art. 49 (5) , lit.l))

Cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentând chiria - rata de leasing - în cazul contractelor de leasing operaţional, respectiv cheltuielile cu amortizarea şi dobânzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite în conformitate cu prevederile privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing sunt deductibile la stabilirea venitului net din activităţi independente determinat pe baza contabilităţii în partidă simplă.

V. Accize (Titlul VII, Art 210 (1))
Nivelul accizelor pentru autoturisme sau autoturisme de teren, inclusiv din import rulate este (Art. 208(5)):
Acciza pentru autoturisme
Tipul autoturismului noi rulate
(%) (%)
__________________________________________________________________________
1. Autoturisme echipate cu motor cu benzină:
a) cu capacitate cilindrică sub 1.601 3 0 1,5
b) cu capacitate cilindrică între 1.601 şi 1.800 cm3 1,5 4,5
c) cu capacitate cilindrică între 1.801 şi 2.000 cm3 3 9
d) cu capacitate cilindrică între 2.001 şi 2.500 cm3 6 18
e) cu capacitate cilindrică de peste 2.500 cm3 9 27
__________________________________________________________________________
2. Autoturisme echipate cu motor Diesel:
a) cu capacitate cilindrică sub 1.601 cm3 0 1,5
b) cu capacitate cilindrică între 1.601 şi 2.000 cm3 1,5 4,5
c) cu capacitate cilindrică între 2.001 şi 2.500 cm3 3 9
d) cu capacitate cilindrică între 2.501 şi 3.100 cm3 6 18
e) cu capacitate cilindrică de peste 3.100 cm3 9 27
Calculul accizelor:
Accizele preced TVA-ul şi se calculează o singură dată prin aplicarea cotelor procentuale prevăzute de lege asupra bazei de impozitare, care reprezintă:
a) pentru produsele din producţia internă - preţurile de livrare, mai puţin accizele, respectiv preţul producătorului, care nu poate fi mai mic decât suma costurilor ocazionate de obţinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele din import - valoarea în vamă stabilită potrivit legii, la care se adaugă taxele vamale şi alte taxe speciale, după caz

VI. Impozitul pe clădiri (Titlul IX, CAPITOLUL II )

În cazul unei clădiri ce face obiectul unui contract de leasing financiar se aplică următoarele reguli: (Art. 253, Alin (7)):
a) impozitul pe clădire se datorează de proprietar;
b) valoarea care se ia în considerare la calculul impozitului pe clădiri este valoarea clădirii înregistrată în contractul de leasing financiar.

VII. Taxa asupra mijloacelor de transport (Titlul IX CAPITOLUL IV )

În cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing financiar, taxa asupra mijlocului de transport se datorează de locator.(Art. 261, Alin (3))

Categorii: contabilitate | contabilitate | formulare

Cuvinte cheie: prevederi privind leasingul 2004 | contractul de leasing financiar | contractul de leasing operational