27 Decembrie 2008
contabilitateafirmei.ro
Modificarea normelor de aplicare a Codului Fiscal privitoare la Taxa pe Valoarea adaugata
|
Hotarare nr. 1618 din 04/12/2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.-(M.Of. nr. 865 din 22/12/2008)
1. Referitor la grupul fiscal unic:
La punctul 4, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pana la data de 1 ianuarie 2012, grupul fiscal se poate constitui numai de
catre persoane impozabile care sunt considerate mari contribuabili."
2. Reduceri de pret, rabaturi, remise, risturnuri
Punctul 19 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"19. (1) In sensul art. 137 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, rabaturile,
remizele, risturnele, sconturile si alte reduceri de pret nu se cuprind in baza
de impozitare a taxei daca sunt acordate de furnizor/prestator direct in
beneficiul clientului la momentul livrarii/prestarii si nu constituie, in fapt,
remunerarea unui serviciu sau unei livrari. In acest scop in factura emisa se va
consemna contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, fara taxa,
iar pe un rand separat se va inscrie suma cu care este redusa baza impozabila,
care se scade. Taxa pe valoarea adaugata se aplica asupra diferentei rezultate.
(2) In cazul reducerilor de pret acordate consumatorului final pe baza de
cupoane valorice de catre producatorii/distribuitorii de bunuri in cadrul unor
campanii promotionale, se considera ca aceste reduceri sunt acordate si in
beneficiul comerciantilor care au acceptat aceste cupoane valorice de la
consumatorii finali, chiar daca in circuitul acestor bunuri de la producatori/distribuitori
la comercianti s-au interpus unul sau mai multi intermediari
cumparatori-revanzatori. Cupoanele valorice trebuie sa contina minimum
urmatoarele elemente:
a) numele producatorului/distribuitorului care acorda reducerea de pret in
scopuri promotionale;
b) produsul pentru care se face promotia;
c) valoarea reducerii acordate, in suma globala, care contine si taxa pe
valoarea adaugata aferenta reducerii, fara a fi mentionata distinct in cupon;
d) termenul de valabilitate a cuponului;
e) mentiunea potrivit careia cupoanele pot fi utilizate numai in magazinele
agreate in desfasurarea promotiei in cauza;
f) instructiunile privind utilizarea acestor cupoane;
g) denumirea societatii specializate in administrarea cupoanelor valorice, daca
este cazul.
3. Sume achitate de furnizor / prestator in contul clientului
In sensul art. 137 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, sumele achitate de
furnizor/prestator in numele si in contul clientului reprezinta sumele achitate
de o persoana, furnizorul/prestatorul, pentru facturi emise pe numele clientului.
Emiterea facturii de decontare este optionala, in functie de cele convenite de
parti in vederea recuperarii sumelor achitate. In situatia in care partile
convin sa isi deconteze sumele achitate pe baza facturii de decontare, taxa nu
va fi mentionata distinct, fiind inclusa in totalul sumei de recuperat. Factura
de decontare se transmite clientului insotita de factura achitata in numele
clientului si emisa pe numele acestuia din urma. Furnizorul/prestatorul nu
exercita dreptul de deducere pentru sumele achitate in numele clientului si nu
colecteaza taxa pe baza facturii de decontare. De asemenea, furnizorul/prestatorul
nu inregistreaza aceste sume in conturile de cheltuieli, respectiv de venituri.
Clientul isi va deduce in conditiile legii taxa pe baza facturii care a fost
emisa pe numele sau, factura de decontare fiind doar un document care se
anexeaza la factura achitata.
Exemplul nr. 1: Persoana A emite o factura de servicii de transport catre
persoana B, dar factura lui A este platita de C in numele lui B.
4. Plati efectuate in beneficiul altei persoane pentru care se emite
factura in nume propriu
In cazul in care persoana impozabila primeste o factura pe numele sau pentru
livrari de bunuri/prestari de servicii realizate in beneficiul altei persoane si
emite o factura in nume propriu catre aceasta alta persoana, acestea nu sunt
considerate plati in numele clientului si se aplica structura de comisionar
prevazuta la pct. 6 alin. (3) sau, dupa caz, la pct. 7 alin. (1), chiar daca nu
exista un contract de comision intre parti. Totusi, structura de comisionar nu
se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 18 alin. (8). Persoana
care aplica structura de comisionar nu este obligata sa aiba inscrisa in
obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza.
Se considera ca numai din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata
persoana care aplica structura de comisionar realizeaza o livrare/prestare de
aceeasi natura ca si cea realizata de persoana care a realizat efectiv livrarea
sau prestarea.
Exemplul nr. 2: Un furnizor A din Romania realizeaza o livrare intracomunitara
de bunuri catre beneficiarul B din Ungaria. Conditia de livrare este ex-works,
prin urmare transportul este in sarcina cumparatorului, a lui B. Totusi, B il
mandateaza pe A sa angajeze o firma de transport, urmand sa ii achite costul
transportului. Transportatorul C factureaza serviciul de transport lui A, iar A,
aplicand structura de comisionar, va refactura serviciul lui B. Se considera ca
A a primit si a prestat el insusi serviciul de transport.
5. Sumele incasate in numele si in contul altei persoane, care nu se
cuprind in baza de impozitare
In sensul art. 137 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, sumele incasate in numele
si in contul altei persoane, care nu se cuprind in baza de impozitare, cuprind
operatiuni precum:
a) cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati incasate in contul unei
institutii publice, daca pentru acestea institutia publica nu este persoana
impozabila in sensul art. 127 din Codul fiscal. In aceasta categorie se cuprind,
printre altele, si taxa pentru serviciile de reclama si publicitate prevazuta la
art. 270 din Codul fiscal, taxa hoteliera prevazuta la art. 278 din Codul
fiscal, contributia la Fondul cinematografic prevazuta la art. 13 lit. b) din
Ordonanta Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 328/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare, taxa asupra activitatilor daunatoare sanatatii prevazuta la art. 363
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii,
cu modificarile si completarile ulterioare;
b) sume incasate in contul altei persoane, daca factura este emisa de aceasta
alta persoana catre un tert. Pentru decontarea sumelor incasate de la tert cu
persoana care a emis factura, conform intelegerii dintre parti, pot fi intocmite
facturi de decontare conform alin. (3).
6. In cazul sumelor incasate de persoana impozabila in contul altei
persoane
In cazul sumelor incasate de persoana impozabila in contul altei
persoane, se aplica structura de comisionar prevazuta la pct. 6 alin. (3) sau,
dupa caz, la pct. 7 alin. (1), chiar daca nu exista un contract de comision
intre parti. De exemplu, o companie B incaseaza contravaloarea taxei radio TV de
la clienti, pe care o vireaza apoi companiilor de radio si televiziune. Aceasta
taxa este mentionata pe factura emisa de compania B, alaturi de propriile sale
livrari/prestari efectuate. Intrucat taxa radio TV reprezinta o operatiune
scutita de TVA conform art. 141 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal, fiind
efectuata de posturile publice de radio si televiziune, compania B va pastra
acelasi regim la facturarea acestei taxe catre clienti. Conform structurii de
comisionar, posturile de radio si televiziune vor factura catre compania B
serviciile pentru care aceasta a incasat sumele in contul lor.
7. Ambalajele care circula intre furnizorii de marfa si clienti prin
schimb, fara facturare
In sensul art. 137 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, ambalajele care circula
intre furnizorii de marfa si clienti prin schimb, fara facturare, nu se includ
in baza de impozitare a taxei, chiar daca beneficiarii nu detin cantitatile de
ambalaje necesare efectuarii schimbului si achita o garantie baneasca in
schimbul ambalajelor primite. Pentru vanzarile efectuate prin unitati care au
obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, suma garantiei
banesti incasate pentru ambalaje se evidentiaza distinct pe bonurile fiscale,
fara taxa. Restituirea garantiilor banesti nu se reflecta in documente fiscale.
8. Persoanele care au primit ambalaje in schimbul unei garantii banesti
Persoanele care au primit ambalaje in schimbul unei garantii banesti au
obligatia sa comunice periodic furnizorului de ambalaje, dar nu mai tarziu de
termenul legal pentru efectuarea inventarierii anuale, cantitatile de ambalaje
scoase din evidenta ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor sau altor cauze
de aceeasi natura. In termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii,
furnizorii de ambalaje sunt obligati sa factureze cu taxa cantitatile de
ambalaje respective. Daca garantiile sunt primite de la persoane fizice de catre
proprietarul ambalajelor, pe baza evidentei vechimii garantiilor primite si
nerestituite se va colecta taxa pentru ambalajele pentru care s-au incasat
garantii mai vechi de un an calendaristic."
9. Modificari privind cotele de taxa pe valoarea adaugata, normele de
aplicare a Codului fiscal se modifica, avand urmatorul continut:
Art. 140. - (1) Cota standard este de 19% si se aplica asupra bazei de
impozitare pentru operatiunile impozabile care nu sunt scutite de taxa sau care
nu sunt supuse cotelor reduse.
(2) Cota redusa de 9% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele
prestari de servicii si/sau livrari de bunuri:
a) serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale,
monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice
si botanice, targuri, expozitii si evenimente culturale, cinematografe, altele
decat cele scutite conform art. 141 alin. (1) lit. m);
b) livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor
destinate exclusiv sau in principal publicitatii;
c) livrarea de proteze si accesorii ale acestora, cu exceptia protezelor dentare;
d) livrarea de produse ortopedice;
e) livrarea de medicamente de uz uman si veterinar;
f) cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara,
inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping.
(21) Cota redusa de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea
locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt
construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol
a locuintei. In sensul prezentului titlu, prin locuinta livrata ca parte a
politicii sociale se intelege:
a) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate
a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;
b) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate
a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru
minori cu handicap;
c) livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 m2, exclusiv
anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt
construite, nu depaseste suma de 380.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata,
achizitionate de orice persoana necasatorita sau familie. Suprafata utila a
locuintei este cea definita prin Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite
prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica
numai in cazul locuintelor care in momentul vanzarii pot fi locuite ca atare si
daca terenul pe care este construita locuinta nu depaseste suprafata de 250 m2,
inclusiv amprenta la sol a locuintei, in cazul caselor de locuit individuale. In
cazul imobilelor care au mai mult de doua locuinte, cota indiviza a terenului
aferent fiecarei locuinte nu poate depasi suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta
la sol aferenta fiecarei locuinte. Orice persoana necasatorita sau familie pot
achizitiona o singura locuinta cu cota redusa de 5%, respectiv:
1. in cazul persoanelor necasatorite, sa nu fi detinut si sa nu detina nicio
locuinta in proprietate pe care au achizitionat-o cu cota de 5%;
2. in cazul familiilor, sotul sau sotia sa nu fi detinut si sa nu detina,
fiecare sau impreuna nicio locuinta in proprietate pe care au achizitionat-o cu
cota de 5%.
d) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre
primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor
persoane sau familii, a caror situatie economica nu le permite accesul la o
locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei.
(3) Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul
generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 1342 alin. (2), pentru care
se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.
(4) In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica
cotele in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru
cazurile prevazute la art. 1342 alin. (2).
(5) Cota aplicabila pentru importul de bunuri este cota aplicabila pe teritoriul
Romaniei pentru livrarea aceluiasi bun.
(6) Cota aplicabila pentru achizitii intracomunitare de bunuri este cota
aplicata pe teritoriul Romaniei pentru livrarea aceluiasi bun si care este in
vigoare la data la care intervine exigibilitatea taxei.
Norme metodologice:
23. (1) Taxa se determina prin aplicarea cotei standard sau a cotelor reduse
asupra bazei de impozitare determinate potrivit legii.
(2) Se aplica procedeul sutei marite pentru determinarea sumei taxei, respectiv
19 x 100/119 in cazul cotei standard si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105 in cazul
cotelor reduse, atunci cand pretul de vanzare include si taxa. De regula, pretul
include taxa in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct
catre populatie pentru care nu este necesara emiterea unei facturi conform art.
155 alin. (7) din Codul fiscal, precum si in orice situatie in care prin natura
operatiunii sau conform prevederilor contractuale pretul include si taxa.
(3) Cota redusa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal
se aplica pentru livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, inclusiv
pentru cele inregistrate pe suport electromagnetic sau pe alte tipuri de
suporturi. Cartile si manualele scolare sunt tipariturile care au cod ISBN,
indiferent de suportul pe care sunt livrate. Ziarele si revistele sunt orice
tiparituri care au cod ISSN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Nu se
aplica cota redusa a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarea de carti, ziare
si reviste care sunt destinate in principal sau exclusiv publicitatii. Prin in
principal se intelege ca mai mult de jumatate din continutul cartii, ziarului
sau revistei este destinat publicitatii.
(4) Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. c) din Codul
fiscal se aplica pentru protezele medicale si accesoriile acestora, exclusiv
protezele dentare care sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata in conditiile
prevazute la art. 141 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Proteza medicala este
un dispozitiv medical care amplifica, restabileste sau inlocuieste zone din
tesuturile moi ori dure, precum si functii ale organismului uman; acest
dispozitiv poate fi intern, extern sau atat intern, cat si extern. Accesoriul
unei proteze este un articol care este prevazut in mod special de catre
producator pentru a fi utilizat impreuna cu proteza medicala.
(5) Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. d) din Codul
fiscal se aplica pentru produsele ortopedice. Sunt produse ortopedice protezele
utilizate pentru amplificarea, restabilirea sau inlocuirea tesuturilor moi ori
dure, precum si a unor functii ale sistemului osteoarticular, ortezele utilizate
pentru modificarea caracteristicilor structurale si functionale ale sistemului
neuromuscular si scheletic, precum si incaltamintea ortopedica realizata la
recomandarea medicului de specialitate, mijloacele si dispozitivele de mers
ortopedice, precum fotolii rulante si/sau alte vehicule similare pentru invalizi,
parti si/sau accesorii de fotolii rulante ori de vehicule similare pentru
invalizi.
(6) Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. f) din Codul
fiscal se aplica pentru cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor
cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping.
In situatia in care costul micului dejun este inclus in pretul de cazare, cota
redusa se aplica asupra pretului de cazare, fara a se defalca separat micul
dejun. Orice persoana care actioneaza in conditiile art. 129 alin. (6) din Codul
fiscal sau care intermediaza astfel de operatiuni in nume propriu, dar in contul
altei persoane, potrivit art. 129 alin. (2) din Codul fiscal, aplica cota de 9%
a taxei, cu exceptia situatiilor in care este obligatorie aplicarea regimului
special de taxa pentru agentii de turism, prevazut la art. 1521 din Codul
fiscal.
(7) Cota redusa de taxa de 5% prevazuta la art. 140 alin. (21) din Codul fiscal
se aplica numai pentru livrarea, astfel cum este definita la art. 128 alin. (1)
din Codul fiscal, a locuintelor ca parte a politicii sociale, respectiv pentru
transferul dreptului de a dispune ca si un proprietar de bunurile prevazute la
art. 140 alin. (21) lit. a)-d) din Codul fiscal. Pentru livrarile prevazute la
art. 140 alin. (21) lit. a), b) si d) din Codul fiscal, cota redusa de TVA de 5%
se aplica inclusiv pentru terenul pe care este construita locuinta, in
conditiile in care terenul urmeaza regimul constructiei conform pct. 37 alin.
(1).
(8) In aplicarea art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, prin locuinta se
intelege constructia alcatuita din una sau mai multe camere de locuit, cu
dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de
locuit ale unei persoane sau familii.
(9) Pentru locuintele prevazute la art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal,
vanzatorul poate aplica cota de TVA de 5% daca cumparatorul va prezenta o
declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte
ca sunt indeplinite conditiile stabilite la art. 140 alin. (21) lit. c) pct. 1
si 2 din Codul fiscal, care va fi pastrata de vanzator pentru justificarea
aplicarii cotei reduse de TVA de 5%. In vederea aplicarii cotei reduse de TVA de
5% pentru locuintele prevazute la art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal,
suprafata utila a locuintei, exclusiv anexele gospodaresti, si, dupa caz, a
terenului pe care este construita trebuie sa fie inscrise in documentatia
cadastrala anexata la actul de vanzare-cumparare incheiat in conditiile legii.
(10) Pentru cladirile prevazute la art. 140 alin. (21) lit. a), b) si d) din
Codul fiscal, vanzatorul poate aplica cota de TVA de 5% daca cumparatorul va
prezenta o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care
sa rezulte ca va utiliza aceste cladiri conform destinatiei prevazute de lege,
care va fi pastrata de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de
TVA de 5%."
Alte precizari:
4. La punctul 37, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"37. (1) In aplicarea art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, atunci cand
constructia si terenul pe care este edificata formeaza un singur corp funciar,
identificat printr-un singur numar cadastral:
a) terenul pe care s-a edificat constructia urmeaza regimul constructiei, daca
valoarea acestuia este mai mica decat valoarea constructiei asa cum rezulta din
raportul de expertiza;
b) constructia va urma regimul terenului pe care este edificata, daca valoarea
acesteia este mai mica decat valoarea terenului asa cum rezulta din raportul de
expertiza;
c) daca terenul si constructia au valori egale, asa cum rezulta din raportul de
expertiza, regimul corpului funciar va fi stabilit in functie de bunul imobil cu
suprafata cea mai mare. Se va avea in vedere suprafata construita desfasurata a
constructiei."
5. La punctul 37, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6),
cu urmatorul cuprins:
"(6) In aplicarea art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, calificarea unui
teren drept teren construibil sau teren cu alta destinatie, la momentul vanzarii
sale de catre proprietar, rezulta din certificatul de urbanism."
6. La punctul 39, alineatul (2) se abroga.
7. La punctul 39, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (6) si (7), pentru operatiunile
prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal cu bunuri imobile,
construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii,
se aplica prevederile tranzitorii ale art. 161 din Codul fiscal, referitoare la
ajustarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata."
8. La punctul 441, alineatul (2) se abroga.
9. La punctul 46, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"46. (1) Justificarea deducerii taxei se face numai pe baza exemplarului
original al documentelor prevazute la art. 146 alin. (1) din Codul fiscal sau cu
alte documente in care sunt reflectate livrari de bunuri sau prestari de
servicii, inclusiv facturi transmise pe cale electronica in conditiile stabilite
la pct. 73, care sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin.
(5) din Codul fiscal, cu exceptia facturilor simplificate prevazute la pct. 78.
In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al
documentului de justificare, beneficiarul va solicita furnizorului/prestatorului
emiterea unui duplicat al facturii, pe care se va mentiona ca inlocuieste
factura initiala."
10. La punctul 58, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"58. (1) In sensul art. 150 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana care
inscrie in mod eronat taxa intr-o factura sau intr-un alt document asimilat unei
facturi va plati aceasta taxa la bugetul statului, iar beneficiarul nu va avea
dreptul sa deduca aceasta taxa daca operatiunea este scutita fara drept de
deducere, fiind aplicabile prevederile pct. 40.
(2) Daca furnizorul sau prestatorul care a facturat eronat o operatiune scutita
fara drept de deducere este in imposibilitate de a corecta factura intocmita in
mod eronat, datorita declansarii procedurii de lichidare, faliment, radiere sau
in alte situatii similare, beneficiarul poate solicita rambursarea de la buget a
sumei taxei achitate si nedatorate daca face dovada ca a platit aceasta taxa
furnizorului, precum si a faptului ca furnizorul a platit taxa respectiva la
bugetul statului."
11. La punctul 62, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) In sensul art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul in care persoana
impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat
inregistrarea conform art. 153 din Codul fiscal, in termenul prevazut de lege,
organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de
organele fiscale competente inainte de inregistrarea persoanei impozabile in
scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata
taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost
inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe
perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata
in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege
inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata,
organele de control vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa
conform art. 153 alin. (7) din Codul fiscal;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa
inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul
fiscal, organele fiscale competente vor solicita plata taxei pe care persoana
impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in
scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre
data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca
ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a
fost inregistrata."
12. Punctul 83 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"83. (1) Pentru aplicarea art. 161 alin. (2) si (4) din Codul fiscal, persoanele
impozabile au obligatia sa ajusteze taxa dedusa pentru bunurile imobile
achizitionate, construite, transformate sau modernizate in ultimii 5 ani,
proportional cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru
realizarea operatiunilor scutite si proportional cu numarul de luni in care
bunul va fi utilizat in regim de taxare. Aplicarea prevederilor art. 161 alin.
(4) se limiteaza la modernizarile si transformarile care au fost incepute
inainte de aderare si finalizate dupa data aderarii. Orice modernizare sau
transformare inceputa dupa data aderarii va fi considerata bun de capital
obtinut dupa aderare numai in conditiile prevazute la art. 149 din Codul fiscal.
Ajustarea este operata intr-o perioada de 5 ani in cadrul careia bunurile
imobile au fost dobandite, incepand cu data de la care fiecare bun imobil a fost
dobandit. Pentru bunurile imobile care sunt transformate sau modernizate,
ajustarea taxei deduse aferente acestor lucrari este operata, de asemenea, intr-o
perioada de 5 ani de la data finalizarii fiecarei lucrari de transformare sau
modernizare. Pentru ajustare, suma taxei pentru fiecare an reprezinta o cincime
din taxa dedusa aferenta achizitiei, construirii sau modernizarii bunurilor
imobile. Pentru determinarea ajustarii lunare se imparte fiecare cincime la 12.
Suma care nu poate fi dedusa se calculeaza astfel: din perioada de 5 ani se
scade numarul de luni in care bunul imobil a fost utilizat in regim de taxare,
iar rezultatul se inmulteste cu ajustarea lunara. Fractiunile de luna se
considera luna intreaga. Taxa nedeductibila obtinuta prin ajustare se
inregistreaza din punct de vedere contabil pe cheltuieli, precum si in jurnalul
pentru cumparari si se preia corespunzator in decontul de taxa pe valoarea
adaugata pentru perioada fiscala in care persoana impozabila incepe aplicarea
regimului de scutire.
Exemplu de ajustare a dreptului de deducere
O persoana impozabila dobandeste la data de 15 aprilie 2005, prin achizitie sau
investitii, un bun imobil avand o valoare de 30.000.000 lei. Taxa dedusa
aferenta acestui imobil a fost de 5.700.000 lei. In anul 2006 au fost incepute
lucrari de modernizare, finalizate in data de 20 aprilie 2007, care au marit
valoarea bunului imobil cu 1.000.000 lei (mai putin de 20% din valoarea bunului
imobil), pentru care taxa dedusa aferenta este de 190.000 lei.
De la data de 15 aprilie 2005 pana la 31 decembrie 2007, persoana impozabila
inchiriaza imobilul 100% in regim de taxare.
Pe data de 1 ianuarie 2008, persoana impozabila renunta la optiunea de a taxa
operatiunea de inchiriere, aplicand scutirea prevazuta la art. 141 alin. (2)
lit. e) din Codul fiscal.
Ajustarea dreptului de deducere se efectueaza astfel:
A. Ajustarea pentru taxa dedusa aferenta dobandirii bunului imobil
- Taxa dedusa aferenta bunului imobil: 5.700.000 lei
- Taxa dedusa pentru perioada 15 aprilie 2005-31 decembrie 2007, respectiv 33 de
luni, nu se ajusteaza.
- Ajustarea taxei deduse pentru perioada 1 ianuarie 2008-1 aprilie 2010:
- 5.700.000 lei: 5 ani = 1.140.000 lei
- 1.140.000 lei: 12 luni = 95.000 lei
- 5 * 12 = 60 luni - 33 luni = 27 luni x 95.000 lei = 2.565.000 lei - taxa care
se ajusteaza.
B. Ajustarea taxei deduse aferente lucrarii de modernizare incepute in anul 2006
si finalizate in anul 2007
- Taxa dedusa aferenta modernizarii: 190.000 lei
- Taxa dedusa pentru perioada 20 aprilie 2007-31 decembrie 2007, respectiv 9
luni, nu se ajusteaza.
- Ajustarea taxei deduse pentru perioada 1 ianuarie 2008-1 aprilie 2011:
- 190.000 lei: 5 ani = 38.000 lei
- 38.000 lei: 12 luni = 3.166,7 lei
- 60 luni - 9 luni = 51 luni x 3.166,7 lei = 161.501,7 lei - taxa care se
ajusteaza.
Suma de 2.565.000 lei + 161.501,7 lei, rezultata din ajustarile efectuate la
lit. A si B, reprezinta diferenta de taxa care va fi inregistrata pe cheltuieli,
in jurnalul pentru cumparari din luna ianuarie 2008, cu semnul minus, si
corespunzator va fi preluata in decontul privind taxa pe valoarea adaugata
pentru perioada fiscala respectiva. Aceeasi procedura de ajustare se aplica si
in cazul transformarilor sau modernizarilor incepute si finalizate inainte de
data aderarii, indiferent de valoarea acestora.
(2) Pentru aplicarea art. 161 alin. (5) din Codul fiscal, persoanele impozabile
au obligatia sa ajusteze taxa dedusa conform art. 149 din Codul fiscal, pentru
modernizarile sau transformarile incepute inainte de data aderarii si finalizate
dupa data aderarii sau incepute si finalizate dupa data aderarii, care depasesc
20% din valoarea bunului imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea
terenului, dupa transformare sau modernizare. Ajustarea efectuata conform art.
149 din Codul fiscal difera de ajustarea prevazuta la alin. (1) prin perioada de
ajustare, care este de 20 de ani, fata de 5 ani, si metoda de ajustare, care se
face pe ani calendaristici intregi, si nu lunar. Pentru taxa dedusa aferenta
bunului imobil, modernizarilor sau transformarilor efectuate inainte de data
aderarii si modernizarilor sau transformarilor incepute inainte de data aderarii
si finalizate dupa data aderarii, care nu depasesc 20% din valoarea bunului
imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea terenului, dupa
transformare sau modernizare, ajustarea se efectueaza potrivit prevederilor alin.
(1).
Acelasi exemplu ca la alin. (1), in situatia in care persoana impozabila a facut
lucrari de modernizare, incepute in 2006, in valoare de 20.000.000 lei, in loc
de 1.000.000 lei.
Intrucat valoarea bunului imobil dupa transformare este de 50.000.000 lei si
intrucat valoarea modernizarii depaseste 20% din valoarea bunului imobil,
ajustarea dreptului de deducere aferenta modernizarii trebuie sa fie facuta
conform art. 149 din Codul fiscal, cu privire la perioada si metoda de ajustare.
Pentru taxa aferenta bunului imobil, ajustarea se efectueaza potrivit exemplului
de la alin. (1) lit. A.
(3) Pentru aplicarea art. 161 alin. (3) si (6) din Codul fiscal, persoanele
impozabile pot deduce din taxa nededusa, aferenta bunurilor imobile
achizitionate, construite, transformate sau modernizate in ultimii 5 ani, o suma
proportionala cu partea din fiecare bun imobil care va fi utilizata pentru
aceste operatiuni si cu numarul de luni in care bunul va fi utilizat in regim de
taxare. Aplicarea prevederilor art. 161 alin. (6) se limiteaza la modernizarile
si transformarile care au fost incepute inainte de aderare si finalizate dupa
data aderarii. Orice modernizare sau transformare inceputa dupa data aderarii va
fi considerata bun de capital obtinut dupa aderare numai in conditiile prevazute
la art. 149 din Codul fiscal. Ajustarea se realizeaza intr-o perioada de 5 ani
in cadrul careia bunurile imobile au fost dobandite, incepand cu data de la care
fiecare bun imobil a fost dobandit. Pentru bunurile imobile care sunt
modernizate sau transformate, ajustarea taxei nededuse aferente acestor lucrari
este operata, de asemenea, intr-o perioada de 5 ani de la data finalizarii
fiecarei lucrari de modernizare sau transformare. Pentru ajustare se va tine
cont de suma taxei nededuse pentru fiecare an, care reprezinta o cincime din
taxa aferenta achizitiei, construirii, transformarii sau modernizarii bunurilor
imobile. Pentru determinarea ajustarii lunare se imparte fiecare cincime la 12.
Stabilirea sumei care poate fi dedusa se calculeaza astfel: din perioada de 5
ani se scade numarul de luni in care bunul imobil a fost utilizat in regim de
scutire, iar rezultatul va fi inmultit cu ajustarea lunara. Fractiunile de luna
se considera luna intreaga. Taxa de dedus rezultata in urma ajustarii se
inregistreaza din punct de vedere contabil prin diminuarea cheltuielilor, precum
si in jurnalul pentru cumparari si se preia corespunzator in decontul de taxa pe
valoarea adaugata pentru perioada fiscala in care persoana impozabila incepe
aplicarea regimului de taxare.
Exemplu de ajustare a dreptului de deducere:
Acelasi exemplu ca la alin. (1), dar, inversand datele situatiei, consideram ca
persoana a inchiriat in regim de scutire bunul imobil in totalitate si nu a
dedus TVA aferenta achizitiei si nici modernizarii efectuate si opteaza pentru
regimul de taxare a tuturor operatiunilor de inchiriere de la data de 1 ianuarie
2008. Aceeasi procedura de ajustare se aplica si in cazul transformarilor sau
modernizarilor incepute si finalizate inainte de data aderarii, indiferent de
valoarea acestora.
A. Ajustarea taxei nededuse aferente dobandirii bunului imobil
- Taxa nededusa aferenta bunului imobil: 5.700.000 lei
- Ajustarea pentru restul perioadei de 5 ani: 27 luni (60 luni - 33 luni):
- 5.700.000 lei: 5 ani = 1.140.000 lei
- 1.140.000 lei: 12 luni = 95.000 lei
- 5 * 12 = 60 luni - 33 luni = 27 luni x 95.000 lei = 2.565.000 lei - taxa care
se ajusteaza.
B. Ajustarea taxei nededuse aferente lucrarii de modernizare incepute in anul
2006 si finalizate in anul 2007
- Taxa nededusa: 190.000 lei
- Taxa nededusa pentru perioada 20 aprilie 2007-31 decembrie 2007, respectiv 9
luni, nu se ajusteaza.
- Ajustarea taxei pentru perioada 1 ianuarie 2008-1 aprilie 2011:
- 190.000 lei : 5 ani = 38.000 lei
- 38.000 lei : 12 luni = 3.166,7 lei
- 60 luni - 9 luni = 51 luni x 3.166,7 lei = 161.501,7 lei - taxa care se
ajusteaza.
Suma de 2.565.000 lei + 161.501,7 lei, rezultata din ajustarile efectuate la
lit. A si B, se inregistreaza din punct de vedere contabil prin diminuarea
cheltuielilor, precum si in jurnalul pentru cumparari din luna ianuarie 2008, cu
semnul plus, si se preia corespunzator in decontul de taxa pe valoarea adaugata
pentru perioada fiscala respectiva.
(4) Pentru aplicarea art. 161 alin. (7) din Codul fiscal, persoanele impozabile
vor ajusta taxa nededusa conform art. 149 din Codul fiscal, pentru modernizarile
sau transformarile incepute inainte de data aderarii si finalizate dupa data
aderarii sau incepute si finalizate dupa data aderarii, care depasesc 20% din
valoarea bunului imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea terenului,
dupa transformare sau modernizare. Ajustarea efectuata conform art. 149 din
Codul fiscal difera de ajustarea prevazuta la alin. (3) prin perioada de
ajustare, care este de 20 de ani, fata de 5 ani, si prin metoda de ajustare,
care se face pe ani calendaristici intregi, si nu lunar. Pentru taxa nededusa
aferenta bunului imobil, modernizarilor sau transformarilor efectuate inainte de
data aderarii si modernizarilor sau transformarilor incepute inainte de data
aderarii si finalizate dupa data aderarii, care nu depasesc 20% din valoarea
bunului imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea terenului, dupa
transformare sau modernizare, ajustarea se efectueaza potrivit prevederilor alin.
(3).
Acelasi exemplu ca la alin. (1), dar inversand datele situatiei, consideram ca
persoana impozabila a facut lucrari de modernizare, incepute in anul 2006 si
finalizate in anul 2007, in valoare de 20.000.000 lei, in loc de 1.000.000 lei,
a inchiriat in regim de scutire bunul imobil in totalitate si nu a dedus TVA
aferenta modernizarii efectuate si opteaza pentru regimul de taxare a tuturor
operatiunilor de inchiriere de la data de 1 ianuarie 2008.
Intrucat valoarea bunului imobil dupa transformare este de 50.000.000 lei si
intrucat valoarea modernizarii depaseste 20% din valoarea bunului imobil,
ajustarea dreptului de deducere aferenta modernizarii trebuie sa fie facuta
conform art. 149 din Codul fiscal, cu privire la perioada si metoda de ajustare.
Pentru taxa aferenta bunului imobil, ajustarea se efectueaza potrivit exemplului
de la alin. (3) lit. A.
(5) Pentru aplicarea art. 161 alin. (8) si (10) din Codul fiscal, persoanele
impozabile au obligatia sa ajusteze taxa dedusa conform art. 149 din Codul
fiscal, dar perioada de ajustare este limitata la 5 ani.
Acelasi exemplu ca la alin. (1), in situatia in care persoana impozabila vinde
cladirea la data de 1 ianuarie 2008 si nu a optat pentru taxarea acestei vanzari.
A. Ajustarea taxei deduse aferente dobandirii bunului imobil: 2/5
- Taxa dedusa aferenta bunului imobil: 5.700.000 lei
- Anul 2005 (anul achizitiei si al primei utilizari), precum si anii 2006 si
2007 sunt luati in considerare. Anul 2008, pe parcursul caruia se pierde dreptul
de deducere, nu se ia in considerare.
Suma taxei ce trebuie ajustata:
5.700.000 lei x 2/5 = 2.280.000 lei
B. Ajustarea taxei deduse aferente lucrarii de modernizare incepute in anul 2006
si finalizate in anul 2007: 4/5
- Taxa dedusa: 190.000 lei
- Anul 2007 (anul in care se termina lucrarile de modernizare) este luat in
considerare. Anul 2008, pe parcursul caruia se pierde dreptul de deducere, nu se
ia in considerare.
Suma taxei ce trebuie ajustata:
190.000 lei x 4/5 = 152.000 lei
Suma de 2.280.000 lei + 152.000 lei, rezultata din ajustarile efectuate la lit.
A si B, reprezinta diferenta de taxa care va fi inregistrata pe cheltuieli, in
jurnalul pentru cumparari din luna ianuarie 2008, cu semnul minus, si
corespunzator va fi preluata in decontul privind taxa pe valoarea adaugata
pentru perioada fiscala respectiva.
(6) Pentru aplicarea art. 161 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile
au obligatia sa ajusteze taxa dedusa conform art. 149 din Codul fiscal, pentru
modernizarile sau transformarile incepute inainte de data aderarii si finalizate
dupa data aderarii sau incepute si finalizate dupa data aderarii, care depasesc
20% din valoarea bunului imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea
terenului, dupa transformare sau modernizare. Ajustarea efectuata conform art.
149 din Codul fiscal difera de ajustarea prevazuta la alin. (5) prin perioada de
ajustare, care este de 20 de ani, fata de 5 ani. Pentru taxa dedusa aferenta
bunului imobil, modernizarilor sau transformarilor efectuate inainte de data
aderarii si modernizarilor sau transformarilor incepute inainte de data aderarii
si finalizate dupa data aderarii, care nu depasesc 20% din valoarea bunului
imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea terenului, dupa
transformare sau modernizare, ajustarea se efectueaza potrivit prevederilor alin.
(5).
Acelasi exemplu ca la alin. (1), in situatia in care persoana impozabila vinde
cladirea la data de 1 ianuarie 2008 si nu a optat pentru taxarea acestei vanzari.
Persoana impozabila a facut lucrari de modernizare, incepute in anul 2006 si
finalizate in anul 2007, in valoare de 20.000.000 lei, in loc de 1.000.000 lei.
Intrucat valoarea bunului imobil dupa transformare este de 50.000.000 lei si
intrucat valoarea modernizarii depaseste 20% din valoarea bunului imobil,
ajustarea dreptului de deducere aferenta modernizarii trebuie sa fie facuta
conform art. 149 din Codul fiscal, cu privire la perioada si metoda de ajustare.
Pentru taxa aferenta bunului imobil, ajustarea se efectueaza potrivit exemplului
de la alin. (5) lit. A.
(7) Pentru aplicarea art. 161 alin. (9) si (12) din Codul fiscal, persoanele
impozabile ajusteaza taxa nededusa conform art. 149 din Codul fiscal, dar
perioada de ajustare este limitata la 5 ani. Valoarea suplimentara a taxei de
dedus se limiteaza la valoarea taxei colectate pentru livrarea bunului respectiv.
Acelasi exemplu ca la alin. (1), dar, inversand datele situatiei, consideram ca
persoana nu a dedus TVA aferenta achizitiei si nici modernizarii efectuate si
vinde cladirea la data de 1 ianuarie 2008, optand pentru taxarea acestei vanzari.
Valoarea de vanzare a bunului imobil este de 30.000.000 lei, taxa colectata
aferenta fiind de 5.700.000 lei.
A. Ajustarea taxei nededuse aferente dobandirii bunului imobil: 2/5
- Taxa nededusa aferenta bunului imobil: 5.700.000 lei
- Anul 2005 (anul achizitiei si al primei utilizari), precum si anii 2006 si
2007 sunt luati in considerare. Anul 2008, pe parcursul caruia ia nastere
dreptul de deducere, nu se ia in considerare.
Suma taxei ce trebuie ajustata:
5.700.000 lei x 2/5 = 2.280.000 lei
B. Ajustarea taxei nededuse aferente lucrarii de modernizare incepute in anul
2006 si finalizate in anul 2007: 4/5
- Taxa nededusa: 190.000 lei
- Anul 2007 (anul in care se termina lucrarile de modernizare) este luat in
considerare. Anul 2008, pe parcursul caruia ia nastere dreptul de deducere, nu
se ia in considerare.
Suma taxei ce trebuie ajustata:
190.000 lei x 4/5 = 152.000 lei
Suma de 2.280.000 lei + 152.000 lei, rezultata din ajustarile efectuate la lit.
A si B, reprezinta diferenta de taxa care va fi inregistrata prin diminuarea
cheltuielilor, precum si in jurnalul pentru cumparari din luna ianuarie 2008, cu
semnul plus, si se preia corespunzator in decontul de taxa pe valoarea adaugata
pentru perioada fiscala respectiva, taxa de dedus rezultata in urma ajustarii
fiind mai mica decat taxa colectata.
(8) Pentru aplicarea art. 161 alin. (13) din Codul fiscal, persoanele impozabile
ajusteaza taxa nededusa conform art. 149 din Codul fiscal, pentru modernizarile
sau transformarile incepute inainte de data aderarii si finalizate dupa data
aderarii sau incepute si finalizate dupa data aderarii, care depasesc 20% din
valoarea bunului imobil sau a unei parti a acestuia, exclusiv valoarea terenului,
dupa transformare sau modernizare. Ajustarea efectuata conform art. 149 din
Codul fiscal difera de ajustarea prevazuta la alin. (7) prin perioada de
ajustare, care este de 20 de ani, fata de 5 ani. Pentru taxa nededusa aferenta
bunului imobil, modernizarilor sau transformarilor efectuate inainte de data
aderarii si modernizarilor sau transformarilor efectuate dupa data aderarii,
care nu depasesc 20% din valoarea bunului imobil sau a unei parti a acestuia,
exclusiv valoarea terenului, dupa transformare sau modernizare, ajustarea se
efectueaza potrivit prevederilor alin. (7). Valoarea suplimentara a taxei de
dedus se limiteaza la valoarea taxei colectate pentru livrarea bunului respectiv.
Acelasi exemplu ca la alin. (1), dar, inversand datele situatiei, consideram ca
persoana nu a dedus TVA aferenta achizitiei si nici modernizarii efectuate si
vinde cladirea la data de 1 ianuarie 2008, optand pentru taxarea acelei vanzari.
Persoana impozabila a facut lucrari de modernizare incepute in anul 2006 si
finalizate in anul 2007, in valoare de 20.000.000 lei, in loc de 1.000.000 lei.
Intrucat valoarea bunului imobil dupa transformare este de 50.000.000 lei si
intrucat valoarea modernizarii depaseste 20% din valoarea bunului imobil,
ajustarea dreptului de deducere aferenta modernizarii trebuie sa fie facuta
conform art. 149 din Codul fiscal, cu privire la perioada si metoda de ajustare.
Pentru taxa aferenta bunului imobil, ajustarea se efectueaza potrivit exemplului
de la alin. (7) lit. A."
|
|
|
|
|
|
Ultimele discutii in forum

|
RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
|
|
Olimpia
4 Dec - 16:11
|
|
Claudia
13 Feb - 13:05
|
|
viorel55
26 Nov - 12:31
|
|
|
|
viorel55
19 Nov - 20:13
|
|
|
|
viorel55
21 Oct - 11:44
|
|
viorel55
13 Oct - 09:41
|
|
ungur diana
25 Oct - 15:22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|