.

15 Iunie 2008
contabilitateafirmei.ro
 

APLICAREA MASURILOR PENTRU PREVENIREA SI SANCTIONAREA SPALARII BANILOR

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


Hotarare nr. 594 din 04/06/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism- Monitorul Oficial nr. 444 din 13 Iunie 2008

 Ordinul aproba regulamentul de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 904 din 12 decembrie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Regulamentul incepe cu definirea unor termeni precum:

Raport de tranzactii suspecte - documentul ale carui continut si forma se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiul, prin care persoanele prevazute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informatiile privind operatiunile suspecte de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism;

Raport de tranzactii cu numerar - documentul ale carui continut si forma se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului si prin care persoanele prevazute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informatiile privind tranzactiile cu sume in numerar, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro;


Raport de transferuri externe - documentul ale carui continut si forma se stabilesc prin decizie a Plenului Oficiului si prin care persoanele prevazute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 transmit Oficiului informatiile privind transferurile externe in si din conturi, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro;.

Terte parti - institutiile de credit si institutiile financiare, situate in state membre, precum si cele similare, situate in state terte, care indeplinesc urmatoarele conditii:

1. sunt supuse unei proceduri obligatorii de inregistrare profesionala pentru desfasurarea activitatii, recunoscuta de legislatia aplicabila;

2. aplica proceduri de cunoastere a clientelei si de pastrare a evidentelor referitoare la aceasta, similare celor prevazute in Legea nr. 656/2002 si in prezentul regulament, si sunt supravegheate, referitor la aplicarea acestora, de o maniera echivalenta celei reglementate prin Legea nr. 656/2002. Potrivit regulamentului, nu sunt considerate terte parti in sensul alin. (1) lit. d) entitatile specializate ce presteaza servicii de transmitere de bani si cele care desfasoara activitate de schimb valutar.

Obligatii privind adoptarea de masuri de prevenire a spalarii banilor, revin, potrivit legii 656 / 2002, revin urmatoarelor institutii / societati / persoane:

a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;

b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;

c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;

d) cazinourile;

e) auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila;

f) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;

g) furnizorii de servicii privind societati comerciale sau alte entitati, altii decat cei prevazuti la lit. e) sau f);

h) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;

i) agentii imobiliari;

j) asociatiile si fundatiile;

k) alte persoane fizice sau juridice care comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in care acestea au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele

Practic, in desfasurarea activitatii lor, persoanele enumerate anterior au obligatia de a aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei in urmatoarele situatii:

a) la stabilirea unei relatii de afaceri;

b) la efectuarea tranzactiilor ocazionale in valoare de cel putin 15.000 euro ori echivalent, indiferent daca tranzactia se realizeaza printr-o singura operatiune sau mai multe operatiuni care par a avea o legatura intre ele;

c) cand exista suspiciuni ca operatiunea in cauza are drept scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, indiferent de valoarea operatiunii sau de incidenta prevederilor derogatorii de la obligatia de a aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei, stabilite in Legea nr. 656/2002 si in prezentul regulament;

d) daca exista indoieli privind veridicitatea sau pertinenta informatiilor de identificare deja detinute despre client;

e) la cumpararea sau schimbarea in cazinouri de jetoane a caror valoare minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.

Principalele masuri standard de cunoastere a clientelei sunt:

a) identificarea clientului si verificarea identitatii acestuia pe baza de documente si, dupa caz, de informatii obtinute din surse de incredere independente;

b) identificarea, daca este cazul, a beneficiarului real si verificarea pe baza de risc a identitatii acestuia, astfel incat informatiile detinute sa fie satisfacatoare pentru persoana prevazuta la art. 8 din Legea nr. 656/2002 si sa permita, inclusiv, intelegerea structurii de proprietate si de control a clientului entitate juridica;

c) obtinerea de informatii despre scopul si natura relatiei de afaceri;

d) monitorizarea continua a relatiei de afaceri, inclusiv prin analizarea tranzactiilor incheiate pe parcursul acesteia, pentru a se asigura ca aceste tranzactii corespund informatiilor detinute despre client, profilul sau de risc si profilul activitatii, inclusiv, dupa caz, despre sursa fondurilor, si prin asigurarea actualizarii documentelor, datelor si informatiilor detinute.

Exista obligatia cunoasterii datelor de identificare a clientilor, care cuprind cel putin:

a) in cazul persoanelor fizice - datele de stare civila mentionate in documentele de identitate prevazute de lege;

b) in cazul persoanelor juridice - datele mentionate in documentele de inmatriculare prevazute de lege, precum si dovada ca persoana fizica care conduce tranzactia reprezinta legal persoana juridica.

Atentie: Fiecare dintre persoanele enumerate la inceputul articolului au obligatia de a verifica identitatea clientului si a beneficiarului real inainte de stabilirea relatiei de afaceri sau de efectuarea tranzactiei ocazionale.

Masuri simplificate de cunoastere a clientelei:

Regulamentul permite aplicarea de masuri simplificate de cunoastere a clientelei in cazul in care clientul este o institutie de credit sau financiara dintr-un stat membru sau, dupa caz, o institutie de credit ori financiara dintr-un stat tert, care impune cerinte similare cu cele prevazute de Legea nr. 656/2002 si le supravegheaza referitor la aplicarea acestora.

De asemenea, se pot aplica masurile simplificate de cunoastere a clientelei in urmatoarele situatii:

a) in cazul politelor de asigurare de viata, daca prima de asigurare sau ratele de plata anuale sunt mai mici ori egale cu echivalentul in lei al sumei de 1.000 euro ori prima unica de asigurare platita este in valoare de pana la echivalentul in lei a 2.500 euro. Daca ratele de prima periodice sau sumele de plata anuale sunt ori urmeaza sa fie marite in asa fel incat sa depaseasca limita echivalentului in lei a 1.000 euro, respectiv echivalentului in lei a 2.500 euro, se vor aplica masurile-standard de cunoastere a clientelei;

b) in cazul actelor de aderare la fondurile de pensii;

c) in cazul monedei electronice definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, in legatura cu produsele si tranzactiile care au urmatoarele caracteristici:

1. in cazul in care dispozitivele electronice pentru stocarea monedei electronice nu sunt reincarcabile si suma maxima ce poate fi stocata pe acestea nu depaseste echivalentul in lei a 150 euro; sau

2. dispozitivele electronice pentru stocarea monedei electronice sunt reincarcabile si valoarea totala a tranzactiilor realizate pe parcursul unui an este limitata la echivalentul in lei a 2.500 euro, cu exceptia situatiei in care o suma in valoare de cel putin echivalentul in lei a 1.000 euro a fost rascumparata in cursul aceluiasi an.

Tot masuri simplificate de cunoastere a clientului se aplica si in cazul:

a) societatilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata in intelesul Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, in unul sau mai multe state membre si societatile listate pe o piata din state terte si care sunt supuse unor cerinte de raportare si transparenta echivalente cu legislatia comunitara;

b) beneficiarilor reali ai tranzactiilor derulate prin conturile colective administrate de notari si alte persoane care exercita profesii juridice liberale din state membre sau din state terte care impun cerinte de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului echivalente standardelor prevazute de Legea nr. 656/2002 si de prezentul regulament si le supravegheaza referitor la aplicarea acestora, cu conditia ca, la cerere, administratorii respectivelor conturi colective sa furnizeze depozitarilor conturilor informatii privind identitatea beneficiarilor reali;

c) autoritatilor publice nationale;

d) clientilor care prezinta un risc scazut din perspectiva spalarii banilor sau a finantarii terorismului si care indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii:

1. sunt autoritati sau organisme publice investite cu respectivele competente in baza legislatiei comunitare;

2. identitatea acestora este disponibila public, transparenta si certa;

3. activitatea si evidentele contabile ale acestora sunt transparente;

4. respectivul client este raspunzator in fata unei institutii comunitare sau a unei autoritati a unui stat membru ori activitatea clientului este supusa controlului prin proceduri de verificare adecvate.

Masurile simplificate de cunoastere a clientului se aplica si in cazul produselor si al operatiunilor aferente acestora, care indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii:

a) produsul este oferit pe baza unui contract scris;

b) operatiunea aferenta produsului este desfasurata prin intermediul unui cont al clientului deschis la o institutie de credit din state membre sau din state terte care impun cerinte similare cu cele prevazute in Legea nr. 656/2002 si in prezentul regulament;

c) produsul sau operatiunea aferenta este nominativa si prin natura ei permite aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 4 alin. (1) lit. c);

d) valoarea produsului nu depaseste limita prevazuta la art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 656/2002, in cazul politelor de asigurare si al produselor de economisire similare, sau limita de 15.000 euro ori echivalent, in cazul celorlalte produse;

e) beneficiarul produselor sau al operatiunilor aferente acestora nu poate fi o terta persoana, cu exceptia cazurilor de deces, invaliditate, varsta predeterminata sau a altor situatii similare;

f) in cazul in care produsele sau operatiunile aferente acestora permit investitii in active financiare sau creante, inclusiv asigurari de orice tip ori alte creante contingente, daca se indeplinesc urmatoarele criterii cumulative:

1. beneficiile produsului sau ale operatiunilor aferente acestuia se materializeaza doar pe termen lung;

2. produsul sau operatiunea aferenta acestuia nu poate fi utilizata drept garantie;

3. pe parcursul relatiei contractuale nu pot fi facute plati anticipate, nu exista clauze de reziliere anticipata si nu se pot stinge anticipat obligatii contractuale.

In schimb, pentru anumite alte cazuri, sunt mecesare si obligatorii masuri suplimentare de cunoastere a clientelei.

Astfel de masuri se aplica in urmatoarele situatii:

a) in cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operatiunilor;

b) in cazul relatiilor de corespondent cu institutii de credit din state terte;

c) referitor la tranzactiile ocazionale sau relatiile de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European ori intr-un stat strain.

ATENTIE: In cazurile in care aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei este obligatorie, persoanele prevazute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor pastra o copie de pe documentul utilizat ca dovada de identitate sau referinta de identitate o perioada de minimum 5 ani, incepand cu data cand se incheie relatia cu clientul.

De asemenea, persoanele prevazute la art. 8 din Legea nr. 656/2002 vor pastra, intr-o forma corespunzatoare pentru a putea fi folosite ca mijloace de proba in justitie, evidentele secundare sau operative si inregistrarile tuturor operatiunilor financiare ce decurg din derularea unei relatii de afaceri ori a unei tranzactii ocazionale o perioada de minimum 5 ani de la incheierea relatiei de afaceri, respectiv de la realizarea tranzactiei ocazionale.

Foarte important: Persoanele prevazute la inceputul articolului (corespund art. 8 din Legea 656 / 2002, sunt actualizate), literele a)-d), g)-j), precum si structurile de conducere ale profesiilor liberale prevazute la lit. e) si f) vor desemna printr-un act intern, intocmit potrivit anexei care face parte din prezentul regulament, una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 656/2002 si a regulamentului care face obiectul prezentului articol, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului, impreuna cu natura si cu limitele responsabilitatilor mentionate. Actul intern va fi comunicat direct la sediul Oficiului sau prin intermediul serviciilor postale, cu confirmare de primire.

De asemena, persoanele prevazute anterior vor stabili politici si proceduri adecvate in materie de cunoastere a clientelei, de raportare si de pastrare a evidentelor secundare sau operative, de control intern, evaluare si gestionare a riscurilor, managementul de conformitate si comunicare pentru a preveni si a impiedica operatiunile suspecte de spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, asigurand instruirea corespunzatoare a angajatilor. Institutiile de credit si institutiile financiare au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate subordonat conducerii executive, care coordoneaza implementarea politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea Legii nr. 656/2002 si a prezentului regulament.

Cele doua dispozitii prezentate anterior nu sunt aplicabile persoanelor fizice si juridice prevazute la art. 8 lit. k) din Legea nr. 656/2002.

Atentie: De indata ce salariatul unei persoane juridice sau una dintre persoanele fizice prevazute la art. 8 are suspiciuni ca o operatiune ce urmeaza sa fie efectuata are ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, va informa persoana desemnata conform art. 14 alin. (1), care va sesiza imediat Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiul. Persoana desemnata va analiza informatiile primite si va sesiza Oficiul cu privire la suspiciunile motivate rezonabil. Acesta va confirma primirea sesizarii. Cu alte cuvinte, aceste informatii se trimit IMEDIAT.

Exista un termen de 10 zile lucratoare pentru a fi transmise Oficiului pentru Prevenirea Spalarii Banilor si a finantarii actelor de terrorism in urmatoarele situatii:

- in cazul in care persoanele prevazute la art. 8 ori persoanele desemnate au stiinta de efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele

sau

- in cazul transferurilor externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro


 

 

Categorii: formulare | contabilitate | control

Cuvinte cheie: rapoarte de tranzactii suspecte | rapoarte de tranzactii in numerar | raport de transferuri externe

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics