.

30 Noiembrie 2007
contabilitateafirmei.ro
 

SOLUTIONAREA RAMBURSARII TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


ORDIN NR. 1857 / 2007 privind aprobarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare- Monitorul Oficial nr.785 / 20 Noiembrie 2007

 Art. 1. - Se aproba Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I, si se aplica incepând cu deconturile aferente lunii noiembrie 2007.
Art. 3. - Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare aferente lunilor anterioare celei prevazute la art. 2 se solutioneaza potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4. - Prevederile cap. III din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, referitoare la contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiti potrivit reglementarilor legale in vigoare, se aplica incepând cu deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare aferente lunii ianuarie 2008.

Art. 5. - (1) Prevederile cap. III din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, referitoare la persoanele impozabile care desfasoara activitate de export, se aplica numai pentru deconturile aferente anului 2007 depuse de aceste persoane.
(2) Prevederile cap. III din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, referitoare la persoanele impozabile care desfasoara activitate de export, se aplica si pentru deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare aferente anului 2007 depuse de contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiti potrivit reglementarilor legale in vigoare.

Art. 6. - In intelesul prezentului ordin, prin persoana impozabila se intelege persoana impozabila in sensul taxei pe valoarea adaugata, astfel cum este aceasta definita la art. 1251 alin. (1) pct. 18 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar prin decont de TVA se intelege decontul de taxa, astfel cum este acesta definit la art. 1251 alin. (1) pct. 10 din aceeasi lege.
Art. 7. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezinta trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata" al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar referirile la normele metodologice reprezinta trimiteri la normele metodologice de aplicare a titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8. - Prin exceptie de la prevederile art. 3, dispozitiile prezentului ordin se aplica si deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse in perioadele anterioare de contribuabilii mari si de persoanele impozabile care desfasoara activitati de export si ramase nesolutionate pâna la data publicarii.
Art. 9. - Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de inspectie fiscala, Directia generala de administrare a marilor contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Directia generala de tehnologia informatiei din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

METODOLOGIE de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare

CAPITOLUL I - Depunerea, inregistrarea si prelucrarea deconturilor de TVA

A. Depunerea si inregistrarea deconturilor de TVA
1. Deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata conform art. 153 din Codul fiscal, la organul fiscal competent, prin posta sau direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, pe suport electronic, insotite de doua exemplare listate, precum si prin sistemul electronic national, la urmatoarele termene:
a) lunar, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare lunii de raportare, de catre persoanele impozabile care au realizat in anul anterior o cifra de afaceri mai mare de 100.000 euro;
b) trimestrial, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii trimestrului, de catre persoanele impozabile care au realizat in anul anterior o cifra de afaceri de pâna la 100.000 euro inclusiv;
c) semestrial, pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii semestrului pentru care se depune decontul de TVA de catre persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice;
d) anual, pâna la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se depune decontul de TVA de catre persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.
2. Deconturile de TVA primite direct la organul fiscal se inregistreaza la Registratura electronica si se prelucreaza imediat, in momentul primirii, in prezenta persoanei impozabile.
Deconturile de TVA corecte se preiau in baza de date.
In cazul in care, in urma prelucrarii deconturilor de TVA, rezulta erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabila in cazul declaratiilor fiscale eronate.
3. Deconturile de TVA primite prin posta se prelucreaza in ziua primirii de la registratura. In cazul in care in urma prelucrarii rezulta erori, organele fiscale vor urma procedura aplicabila in cazul declaratiilor fiscale eronate.
Termenul legal de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare care prezinta erori se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data depunerii deconturilor de TVA si data corectarii acestora.
4. Deconturile de TVA se prelucreaza si se analizeaza in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
5. Deconturile de TVA depuse la alte termene de declarare decât cele inscrise in vectorul fiscal nu se prelucreaza, acestea restituindu-se persoanelor impozabile.
B. Fluxul de prelucrare a deconturilor de TVA
1. Dupa primirea si procesarea deconturilor de TVA, acestea se grupeaza pe urmatoarele categorii:
a) deconturi cu sume pozitive (cu TVA de plata);
b) deconturi cu sume negative (cu TVA de rambursat), astfel:
b1) deconturi cu sume negative cu optiune de rambursare;
b2) deconturi cu sume negative fara optiune de rambursare (sume ce se reporteaza in decontul perioadei urmatoare).
2. Zilnic, toate deconturile de TVA prelucrate se transmit la compartimentul "Evidenta pe platitori", pe baza "Registrului jurnal obligatii declarate la bugetul de stat" si a "Notei de predare-primire", prevazute de reglementarile privind organizarea evidentei pe platitori.
3. Deconturile cu sume pozitive, precum si cele cu sume negative fara optiune de rambursare se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
4. Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se inregistreaza in evidenta pe platitor intr-o fisa separata, numita "Sume de rambursat", si se transmit zilnic, pe baza "Notei de predare-primire", la Compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, in vederea efectuarii analizei de risc.
5. Se supun procedurii de solutionare numai deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere.
Persoanele impozabile care depun astfel de deconturi, dupa expirarea termenului legal de depunere, vor prelua suma negativa in decontul perioadei fiscale urmatoare.
6. Solicitarile de rambursare se solutioneaza, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal, in termen de maximum 45 de zile calendaristice de la data depunerii decontului cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.

CAPITOLUL II - Procedura de solutionare a solicitarilor de rambursare


A. Solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare
1. Compartimentul de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de specialitate, va analiza solicitarile de rambursare, in vederea solutionarii.
Procedura are ca scop final incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in functie de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala.
2. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se solutioneaza, in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:
a) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic - prin emiterea deciziei de rambursare a TVA;
b) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu - cu analiza documentara;
c) in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare - cu inspectie fiscala anticipata.
3. Deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare cu risc fiscal mic
3.1. In cazul deconturilor care prezinta un risc fiscal mic, sistemul va genera in mod automat proiectul deciziei de rambursare a TVA.
3.2. Proiectul deciziei se intocmeste in doua exemplare, se verifica si se vizeaza de seful compartimentului de specialitate si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
4. Deconturi cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare cu risc fiscal mediu
4.1. Daca decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc fiscal mediu, organul fiscal va proceda la efectuarea analizei documentare.
4.2. Pentru efectuarea analizei documentare, organul fiscal va comunica in scris persoanei impozabile documentele care trebuie prezentate, data, ora si locul intâlnirii, precum si numele si prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupa de analiza.
Neprezentarea, in termenul stabilit de organul fiscal, a documentelor solicitate pentru efectuarea analizei documentare atrage incadrarea in gradul de risc fiscal mare si solutionarea cu inspectie fiscala anticipata.
Termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii documentelor la organul fiscal, potrivit art. 70 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala.
4.3. In cazuri temeinic justificate persoana impozabila poate solicita organului fiscal amânarea termenului de prezentare a documentelor.
In cazul aprobarii amânarii, termenul legal de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data emiterii instiintarii pentru prezentarea documentelor si data prezentarii documentelor solicitate pentru efectuarea analizei, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
4.4. In urma efectuarii analizei documentare, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare pentru care au putut fi justificate sumele solicitate la rambursare se aproba si se emite proiectul deciziei de rambursare a TVA.
4.5. Daca sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se incadreaza la gradul de risc fiscal mare si se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata.
5. Deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare cu risc fiscal mare
5.1. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare cu risc fiscal mare se transmit la compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.
5.2. Dupa efectuarea inspectiei fiscale compartimentul cu atributii in acest domeniu intocmeste raportul de inspectie fiscala.
5.3. In cazul in care TVA deductibila sau colectata se modifica fata de sumele inscrise in decontul de TVA, se intocmeste decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, care are si rol de decizie de rambursare a TVA.
5.4. In cazul in care cu ocazia inspectiei fiscale nu sunt stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare, se intocmeste decizia privind nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de rambursare a TVA se emite de catre compartimentul de specialitate.
6. Deciziile de rambursare a TVA emise in cazul riscului fiscal mic si mediu sunt decizii sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedura fiscala.
B. Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal in cazul rambursarilor de taxa pe valoarea adaugata
Procedura prevazuta in acest capitol se aplica pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de persoane impozabile, cu exceptia cazurilor prevazute la cap. III "Dispozitii speciale privind solutionarea solicitarilor de rambursare".
B1. Stabilirea Standardului individual negativ (SIN)
1. Standardul individual negativ (SIN) reprezinta suma maxima a TVA ce poate fi rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata, riscul implicat de aceasta rambursare fiind considerat acceptabil de catre administratia fiscala.
Aceasta suma este stabilita in conditii de activitate normala si continua a persoanei impozabile, tinând cont si de comportamentul sau fiscal.
2. SIN-ul se stabileste semestrial, având in vedere raportarile contabile, deconturile de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale in perioada de referinta, potrivit prevederilor pct. 3 din prezenta sectiune.
3.1. La data de 5 a lunii februarie se stabileste SIN-ul pentru semestrul I, avându-se in vedere:
a) perioada de referinta pentru deconturi de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale - cea aferenta lunilor ianuarie decembrie din anul precedent (depuse in februarie anul precedent - ianuarie anul curent);
b) raportarea contabila semestriala din anul precedent.
3.2. La data de 5 a lunii august se stabileste SIN-ul pentru semestrul II, avându-se in vedere:
a) perioada de referinta pentru deconturi de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale - cea aferenta lunilor iulie din anul precedent - iunie din anul curent (depuse in august anul precedent - iulie anul curent);
b) bilantul contabil si contul de profit si pierdere pentru anul precedent.
4. Inainte de stabilirea SIN-ului semestrial, compartimentul de specialitate va solicita in scris compartimentelor de specialitate implicate confirmarea actualizarii la zi a tuturor bazelor de date care furnizeaza informatii utilizate in aplicarea procedurii.
5. SIN se stabileste prin completarea Fisei de calcul al Standardului individual negativ, prevazuta in anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
6. SIN se stabileste astfel:
6.1. SIN-ul se stabileste la valoarea de o (1) unitate si rambursarea se efectueaza numai in urma inspectiei fiscale, in urmatoarele cazuri:
a) pentru persoanele impozabile care au inscrise fapte in cazierul fiscal;
b)*) pentru persoanele impozabile care au ca obiect principal de activitate si isi desfasoara efectiv activitatea in domeniul:
b.1) productiei si/sau comertului cu ridicata de bauturi alcoolice (cod 159 "Fabricarea bauturilor" si cod 5134 "Comertul cu ridicata al bauturilor");
b.2) tutunului (cod 16 "Fabricarea produselor din tutun", cod 5125 "Comert cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135 "Comert cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 "Comert cu amanuntul al produselor din tutun");
b.3) petrolului (cod 232 "Fabricarea produselor obtinute din prelucrarea titeiului", cod 505 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule";
b.4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 "Comert cu ridicata al animalelor vii");
___________
*)Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit Ordinului presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, clasificarea activitatilor prevazute la lit. b) se actualizeaza dupa cum urmeaza:
b.1) productiei si/sau comertului cu ridicata de bauturi alcoolice (cod 110 "Fabricarea bauturilor" si cod 4634 "Comertul cu ridicata al bauturilor");
b.2) tutunului (cod 1200 "Fabricarea produselor din tutun", cod 4621 "Comert cu ridicata al cerealelor, semintelor, furajelor si tutunului neprelucrat", cod 4635 "Comert cu ridicata al produselor din tutun", cod 4726 "Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate");
b.3) petrolului (cod 1920 "Fabricarea produselor obtinute din prelucrarea titeiului", cod 4730 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate";
b.4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623 "Comert cu ridicata al animalelor vii").

c) pentru persoanele impozabile nou-infiintate;
d) pentru persoanele impozabile pentru care nu exista toate datele necesare intocmirii Fisei de calcul al Standardului individual negativ;
e) pentru persoanele impozabile pentru care SIN-ul este negativ (suma TVA colectata este mai mare decât suma TVA deductibila in perioada de referinta);
f) pentru persoanele impozabile care, in decurs de 6 luni, au renuntat de cel putin doua ori la optiunea de rambursare, dupa incadrarea la categoria de risc mediu sau mare;
g) pentru persoanele impozabile care nu au niciun salariat;
h) pentru persoanele impozabile care nu au bunuri imobile sau mobile in patrimoniu;
i) pentru persoanele impozabile despre care activitatea de inspectie fiscala detine informatii ca prezinta un risc fiscal mare;
j) pentru persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul sau anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.
6.2. Persoanele impozabile nou-infiintate sunt acele persoane impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata in cadrul perioadei de referinta si care nu prezinta, la data calcularii SIN-ului, 12 perioade de raportare, in cazul celor cu obligatii declarative lunare, si 4 perioade de raportare, in cazul celor cu obligatii declarative trimestriale.
Pentru persoanele impozabile nou-infiintate, care prezinta 3 perioade fiscale consecutive deconturi negative cu optiune de rambursare, solutionate cu control anticipat si la care au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 5% cu ocazia acestor controale, SIN-ul se stabileste ca medie aritmetica a sumelor aprobate la rambursare prin deconturile respective.
6.3. Pentru celelalte persoane impozabile, SIN-ul este stabilit in doua etape:
a1) prima etapa: stabilirea SIN-ului brut
SIN-ul brut se stabileste ca diferenta intre media TVA-ului deductibil si media TVA-ului colectat din perioada de referinta.
Pentru persoanele impozabile pentru care perioada fiscala la TVA este luna sau trimestrul, SIN-ul brut se stabileste pe luna, respectiv pe trimestru.
a2) a doua etapa: SIN-ul brut se corecteaza cu indicele de inflatie si se ajusteaza in functie de comportamentul fiscal al fiecarei persoane impozabile.
SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.1 se ajusteaza cu jumatate din indicele de inflatie realizat la 31 decembrie din anul precedent si jumatate din indicele de inflatie prognozat pentru anul curent.
SIN-ul stabilit potrivit pct. 3.2 se ajusteaza cu indicele de inflatie prognozat pentru anul curent.
a2.1) Comportamentul fiscal se stabileste pe baza unor indicatori relevanti, cum ar fi: marimea persoanei impozabile, gradul de conformare fiscala voluntara.
a2.2) SIN-ul final se stabileste prin corectarea SIN-ului brut cu indicele de inflatie si prin ajustarea sumei astfel stabilite, in functie de punctajul obtinut pe baza indicatorilor, astfel:
-majorare cu 30%, pentru cei care realizeaza un punctaj cuprins intre 0 - 155 puncte;
-majorare cu 20%, pentru cei care realizeaza un punctaj cuprins intre 156 - 200 puncte;
-majorare cu 10%, pentru cei care realizeaza un punctaj cuprins intre 201 - 250 puncte;
-0% pentru cei care realizeaza un punctaj mai mare de 251 puncte.
7. Cazuri de actualizare lunara a SIN-ului
7.1. SIN-ul semestrial stabilit potrivit pct. 3 se actualizeaza lunar conform pct. 6, pâna la data de 5 a fiecarei luni, numai pentru persoanele impozabile care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
-li se inscriu fapte in cazierul fiscal;
-prezinta cel putin doua renuntari la optiunea de rambursare in ultimele 6 luni;
-sunt persoane impozabile nou-infiintate si au beneficiat 3 perioade de raportare consecutive de rambursari cu inspectie fiscala anticipata si la care au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 5%;
-pe baza informatiilor detinute, activitatea de inspectie fiscala le stabileste risc fiscal mare.
7.2. Stabilirea riscului fiscal mare al unei persoane impozabile se realizeaza de catre compartimentul de specialitate, pe baza informatiilor primite de la organele de inspectie fiscala pentru persoana impozabila respectiva.
Astfel, compartimentul de specialitate va fi instiintat de catre organul de inspectie fiscala cu privire la persoanele impozabile despre care acesta are informatii ca prezinta un risc ridicat pentru administratia fiscala.
Instiintarea va fi transmisa lunar, sub forma unui referat motivat, aprobat de coordonatorul activitatii de inspectie fiscala, pâna la data de 5 a lunii urmatoare celei in care organul de inspectie fiscala detine astfel de informatii. Referatul va cuprinde toate persoanele impozabile in cauza, care vor fi inscrise de catre compartimentul de specialitate intr-o baza de date speciala.
Schimbarea incadrarii din categoria de risc fiscal mare si radierea din baza de date speciala se fac tot la propunerea organului de inspectie fiscala, prin referat motivat transmis compartimentului de specialitate pâna la data de 5 a fiecarei luni.
7.3. In baza datelor primite de la Oficiul National al Registrului Comertului si a decontului cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, se va actualiza baza de date care contine informatiile referitoare la obiectul de activitate (cod CAEN).
B2. Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare in cadrul compartimentului de specialitate
1. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile de TVA intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, organizata potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare vor fi supuse analizei de risc, in vederea solutionarii, etapa urmând sa fie finalizata in termen de maximum 15 zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA.
3. In prima faza a analizei se editeaza fisele de calcul al SIN si se selecteaza deconturile negative care prezinta SIN = 1, considerate cu risc fiscal mare, si se transmit a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul inspectiei fiscale, pe baza de borderou.
4. Pentru deconturile de TVA la care SIN este mai mare decât 1, se calculeaza Fisa indicatorilor de inspectie fiscala, prevazuta in anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
4.1. In cazul in care punctajul obtinut la Fisa indicatorilor de inspectie fiscala este mai mare sau egal cu 60 de puncte, decontul de TVA prezinta risc fiscal mare si se transmite a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul inspectiei fiscale, pe baza de borderou.
4.2. In cazul in care punctajul obtinut la fisa indicatorilor de inspectie fiscala este mai mic de 60 de puncte, se compara suma solicitata la rambursare cu SIN-ul.
5. Daca suma solicitata la rambursare este mai mica sau egala cu SIN-ul, decontul de TVA este considerat cu risc fiscal mic si sistemul va genera in mod automat proiectul Deciziei de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in anexa nr. 4 la prezenta metodologie.
6. Daca suma solicitata la rambursare este mai mare decât SIN-ul final, programul informatic semnaleaza acest aspect si genereaza lista platitorilor care se afla in aceasta situatie, in vederea efectuarii analizei individuale.
Daca suma solicitata la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de raportare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale, se abandoneaza reconstituirea sumei, decontul de TVA fiind considerat cu risc fiscal mare, si se transmite a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul inspectiei fiscale, pe baza de borderou.
7. Analiza individuala se efectueaza pentru fiecare perioada de raportare din care a rezultat suma solicitata la rambursare, intocmind Fisa de analiza de risc, prevazuta in anexa nr. 5 la prezenta metodologie, conform Instructiunilor de completare, prevazute in anexa nr. 6 la prezenta metodologie.
8. Daca toate sumele negative inscrise in coloana "Sume negative" se incadreaza, fiecare in parte, in SIN, se considera ca decontul de TVA prezinta risc mic, nu se va completa cartusul de "Indicatori de analiza" si se va genera proiectul deciziei de rambursare a TVA.
9. Cartusul de "Indicatori de analiza" se completeaza pentru fiecare perioada de raportare in care suma negativa de taxa pe valoarea adaugata este mai mare decât SIN-ul.
10. Dupa completarea fisei de analiza de risc si acordarea punctajului, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se clasifica in:
a) deconturi de TVA cu risc fiscal mediu, daca se obtine un punctaj intre 0 si 50, pentru fiecare dintre perioadele din care provine suma negativa solicitata la rambursare - acestea se supun analizei documentare;
b) deconturi de TVA cu risc fiscal mare, daca se obtine un punctaj intre 51 si 140, pentru cel putin una dintre perioadele din care provine suma solicitata la rambursare - acestea se transmit a doua zi compartimentului cu atributii de inspectie fiscala.
B3. Analiza documentara
1. Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate solicita persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare, care sa justifice diferenta in plus de suma solicitata la rambursare.
2. Solicitarea documentatiei se face in scris, mentionându-se documentele care trebuie prezentate, data si locul intâlnirii, precum si numele si prenumele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate, care se ocupa de analiza. Modelul instiintarii este prevazut in anexa nr. 7 la prezenta metodologie.
3. Pentru efectuarea analizei documentare, compartimentul de specialitate solicita persoanei impozabile sa prezinte:
-jurnalele de vânzari si de cumparari;
-balantele de verificare;
-contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul efectuat;
-documente care sa ateste efectuarea unei investitii, precum si alte documente din care sa rezulte suma solicitata la rambursare;
-orice alte documente pe care organul fiscal le considera necesare pentru justificarea rambursarii.
Documentele vor fi prezentate in original si in copie si trebuie sa se refere la perioada din care provine suma negativa de taxa pe valoarea adaugata.
4. La efectuarea analizei documentare se vor avea in vedere si indicatorii stabiliti prin fisa de calcul al SIN-ului, fisa indicatorilor de inspectie fiscala si fisa de analiza de risc.
5. Pentru toate deconturile de TVA care se incadreaza in categoria de risc mediu se intocmeste Referatul pentru analiza documentara, in doua exemplare, potrivit modelului din anexa nr. 8 la prezenta metodologie.
6. Referatul pentru analiza documentara se inainteaza, impreuna cu decontul de TVA, fisa de calcul al SIN-ului, fisa indicatorilor de inspectie fiscala si fisa de analiza de risc, conducatorului compartimentului, pentru avizare.
7. In cazul in care prin referat se propune rambursarea sumei solicitate, se intocmeste proiectul deciziei de rambursare a TVA. Referatul pentru analiza documentara impreuna cu decontul de TVA, fisa de calcul al SIN-ului, fisa indicatorilor de inspectie fiscala, fisa de analiza de risc si proiectul deciziei de rambursare a TVA se transmit conducatorului unitatii fiscale, pentru aprobare.
8. In cazul in care prin referat se propune efectuarea inspectiei fiscale anticipate, acesta se inainteaza, impreuna cu dosarul solicitarii, spre avizare conducatorului compartimentului, apoi spre aprobare conducatorului unitatii fiscale.
Dupa aprobare se transmite compartimentului de inspectie fiscala dosarul solicitarii, cuprinzând urmatoarele documente:
-decontul cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare;
-fisa de calcul al SIN-ului;
-fisa indicatorilor de inspectie fiscala;
-fisa de analiza de risc;
-referatul pentru analiza documentara.
C. Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala anticipata
1. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, care au fost incadrate in categoria de risc mare, se transmit zilnic, impreuna cu documentatia aferenta, compartimentului cu atributii de inspectie fiscala in vederea efectuarii verificarii.
2. Dupa finalizarea controlului fiscal, compartimentul cu atributii in domeniul inspectiei fiscale va intocmi raportul de inspectie fiscala.
3. Daca in urma inspectiei fiscale se stabilesc diferente care afecteaza suma solicitata la rambursare, compartimentul cu atributii in domeniul inspectiei fiscale emite decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, care are si rol de decizie de rambursare a TVA, pe care o comunica persoanei impozabile.
4. Daca in urma inspectiei fiscale nu se stabilesc diferente fata de suma solicitata la rambursare, se intocmeste decizia privind nemodificarea bazei de impunere, iar decizia de rambursare se emite de compartimentul de specialitate.
5. In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA, compartimentul cu atributii de inspectie fiscala transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu raportul de inspectie fiscala, precum si, dupa caz, decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala sau decizia privind nemodificarea bazei de impunere.
6. In situatiile in care, pentru solutionarea solicitarii de rambursare, organul de inspectie fiscala considera ca sunt necesare informatii suplimentare, termenul de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor respective, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
Prelungirea termenului de solutionare se realizeaza pentru intreaga solicitare de rambursare, nu pentru sume partiale.
7. Daca in urma inspectiei fiscale nu au fost stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare, cel mai târziu in ziua urmatoare primirii dosarului solicitarii, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul deciziei de rambursare a TVA, in doua exemplare. Decizia va fi semnata de seful compartimentului si aprobata de conducatorul unitatii fiscale.
D. Fluxul operatiunilor in cadrul compartimentului de colectare
1. La sfârsitul fiecarei zile compartimentul de specialitate transmite compartimentului de colectare, in vederea compensarii si/sau restituirii, atât deciziile de rambursare a TVA, aprobate, cât si deciziile de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, aprobate.
2. Compartimentul de colectare, in baza datelor din evidenta analitica pe platitor, a deciziei de rambursare a TVA sau, dupa caz, a deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala, intocmeste nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare, conform formularelor aprobate.
Nota se intocmeste in 3 exemplare, se semneaza de seful compartimentului de colectare si se aproba de conducatorul unitatii fiscale/directorul coordonator.
Nota aprobata se transmite cel mai târziu a doua zi, pe baza de borderou, compartimentului de trezorerie in vederea efectuarii compensarii si/sau restituirii.
3. Dupa efectuarea compensarii si/sau restituirii, compartimentul de trezorerie va transmite compartimentului de colectare doua exemplare din nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare cuprinzând si data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire, cel târziu a doua zi de la efectuarea compensarii si/sau restituirii.
E. Finalizarea procedurii si arhivarea documentelor
1. Compartimentul de colectare transmite compartimentului de specialitate, cel mai târziu a doua zi, ambele exemplare din nota, un exemplar pentru a fi comunicat persoanei impozabile si un exemplar in vederea arhivarii.
2. Dupa operarea datelor privind solutionarea decontului cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare in evidenta speciala, compartimentul de specialitate transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal, pentru arhivare.
Dosarul solicitarii cuprinde:
-decontul cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare;
-fisa de calcul al SIN-ului;
-fisa indicatorilor de inspectie fiscala;
-fisa de analiza de risc;
-referatul pentru analiza documentara si/sau raportul de inspectie fiscala, dupa caz;
-decizia de rambursare a TVA, emisa de compartimentul de specialitate, sau decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala ori decizia privind nemodificarea bazei de impunere, emise de compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, dupa caz, insotite de raportul de inspectie fiscala;
-nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare, cuprinzând data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire.
3. In cel mult o zi de la primirea notei de compensare si/sau a notei de restituire/rambursare de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate instiinteaza persoana impozabila despre modul de solutionare a optiunii de rambursare, prin transmiterea notei de compensare si/sau a notei de restituire/rambursare, insotite de decizia de rambursare a TVA emisa de compartimentul de specialitate.
4. Compartimentul de specialitate transmite compartimentului de inspectie fiscala, pâna la data de 1 a lunii urmatoare, un extras al registrului de evidenta speciala, cuprinzând deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, solutionate cu inspectie fiscala ulterioara, in luna anterioara, pentru cuprinderea in programul de inspectie fiscala.
5. Inspectia fiscala ulterioara se efectueaza in maximum 2 ani de la aprobarea rambursarii.

CAPITOLUL III - Dispozitii speciale privind solutionarea solicitarilor de rambursare

A. Dispozitii generale
1.1. Pentru contribuabilii mari si mijlocii, precum si pentru persoanele impozabile care desfasoara activitati de export, rambursarea se acorda cu inspectie fiscala ulterioara, cu exceptia cazurilor care prezinta risc fiscal mare, când rambursarea se acorda in urma inspectiei fiscale anticipate.
1.2. In categoria contribuabililor mari si mijlocii se cuprind contribuabilii definiti potrivit prevederilor legale in vigoare.
1.3. In categoria persoanelor impozabile care desfasoara activitati de export care beneficiaza de regimul special privind solutionarea solicitarilor de rambursare se incadreaza persoanele impozabile care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale, precum si declaratiile informative 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" pentru care persoanele impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal;
b) au depus toate situatiile financiare, cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
c) nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
d) au desfasurat in anul anterior activitati de export, in nume propriu sau in comision, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin de echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Volumul exportului derulat in anul 2006 se comunica organului fiscal competent de catre Autoritatea Nationala a Vamilor. Conditia privind desfasurarea de activitati de export, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), trebuie indeplinita pâna la data depunerii cererii pentru aprobarea regimului special, in conditiile prevazute la lit. B;
e)*) activitatea de export nu se desfasoara in domeniul:
e1) comertului cu bauturi alcoolice (cod 5117 "Intermedieri in comertul cu produse alimentare, bauturi si tutun", cod 5134 "Comert cu ridicata al bauturilor", cod 5139 "Comert cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, bauturi si tutun", cod 5225 "Comert cu amanuntul al bauturilor");
e2) tutunului (cod 5125 "Comert cu ridicata al tutunului neprelucrat", cod 5135 "Comert cu ridicata al produselor din tutun", cod 5226 "Comert cu amanuntul al produselor din tutun");
e3) petrolului (cod 505 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule");
e4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 "Comert cu ridicata al animalelor vii");
e5) comertului cu ridicata al deseurilor (cod 5157 "Comertul cu ridicata al deseurilor si resturilor");
e6) recuperarii deseurilor si resturilor metalice si nemetalice (cod 3710 "Recuperarea deseurilor si resturilor metalice reciclabile" si cod 3720 "Recuperarea deseurilor si resturilor nemetalice reciclabile");
e7) comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod 5153 "Comert cu ridicata al materialului lemnos si de constructie").
___________
*)Incepând cu data de 1 ianuarie 2008, potrivit Ordinului presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, clasificarea activitatilor prevazute la lit. e) se actualizeaza dupa cum urmeaza:
e1) comertului cu bauturi alcoolice (cod 4617 "Intermedieri in comertul cu produse alimentare, bauturi si tutun", cod 4634 "Comert cu ridicata al bauturilor", cod 4639 "Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun", cod 4725 "Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate");
e2) tutunului (cod 4621 "Comert cu ridicata al cerealelor, semintelor, furajelor si tutunului neprelucrat", cod 4635 "Comert cu ridicata al produselor din tutun", cod 4726 "Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate");
e3) petrolului (cod 4730 "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate"),
e4) comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 4623 "Comert cu ridicata al animalelor vii");,
e5) comertului cu ridicata al deseurilor (cod 4677 "Comertul cu ridicata al deseurilor si resturilor");,
e6) demontarii (dezasamblarii) masinilor si a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor (cod 3831 "Demontarea (dezasamblarea) masinilor si a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor"), recuperarii materialelor reciclabile sortate (cod 3832 "Recuperarea materialelor reciclabile sortate");
e7) comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod 4673 "Comert cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructie si echipamentelor sanitare").

1.4. In categoria persoanelor impozabile prevazute la pct. 1.3 nu intra contribuabilii mari si mijlocii.
2. Primul decont cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depus, dupa inregistrarea investitiei potrivit legii, de catre persoanele impozabile care realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi supus inspectiei fiscale, rambursarea fiind acordata cu inspectie fiscala anticipata.
Solicitarile ulterioare, depuse de aceasta categorie de persoane impozabile pe durata derularii investitiei, vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara.
Compartimentele cu atributii de inspectie fiscala vor verifica, semestrial, la sediul persoanei impozabile, rambursarile acordate.
3. In sensul prezentului capitol, prin conducatorul unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
-directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
-directorul executiv al Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti;
-seful administratiei finantelor publice a municipiului, orasului sau comunei, seful administratiei finantelor publice a sectoarelor municipiului Bucuresti sau seful administratiei finantelor publice pentru contribuabili mijlocii.
B. Procedura de aprobare a regimului special pentru persoanele impozabile care desfasoara activitati de export
1.1. La depunerea primului decont de TVA de catre persoanele impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3, acestea depun la organul fiscal competent si o cerere prin care solicita aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11 la prezenta metodologie.
1.2. Cererea va fi insotita de balanta de verificare la data de 31 decembrie 2006 si fisa contului 4111, din care sa rezulte ca volumul exportului scutit, efectuat in anul anterior, in nume propriu sau in comision, a reprezentat minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin de echivalentul in lei a 1.000.000 euro. De asemenea, cererea va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere ca nu a desfasurat activitati de export in domeniile prevazute la lit. A pct. 1.3 lit. e), precum si ca pâna la data depunerii cererii persoana impozabila a desfasurat activitati de export sau livrari intracomunitare, in nume propriu sau in comision, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111).
2. Pentru solutionarea cererii, compartimentul de specialitate:
-analizeaza documentatia depusa de persoana impozabila;
-verifica lista transmisa de Autoritatea Nationala a Vamilor;
-verifica indeplinirea obligatiilor declarative si de plata in evidentele fiscale si intocmeste Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului special, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 12 la prezenta metodologie.
3.1. Daca se constata ca sunt indeplinite, cumulativ, conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3, compartimentul de specialitate propune aprobarea aplicarii regimului special si intocmeste proiectul deciziei privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata.
3.2. Decizia se intocmeste si in cazurile in care se propune respingerea solicitarii de aprobare a regimului special.
3.3. Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata se intocmeste in doua exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 13 la prezenta metodologie.
3.4. Decizia poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal emitent.
4. Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului special, impreuna cu proiectul deciziei privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata, vizate de seful compartimentului de specialitate, se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
5. Decizia privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata se comunica persoanei impozabile, in conformitate cu prevederile art. 44 din Codul de procedura fiscala.
6. La depunerea unui decont de TVA cu sume pozitive, precum si daca din analiza evidentelor fiscale sau in urma inspectiei fiscale efectuate se constata ca persoana impozabila nu mai indeplineste conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3, organul fiscal dispune, prin decizie, incetarea aplicarii regimului special.
C. Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii, precum si de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B
1. Compartimentul de specialitate inregistreaza deconturile intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, organizata potrivit anexei nr. 2 la prezenta metodologie.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare sunt supuse analizei, in vederea solutionarii, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
3.1. Deconturile de TVA se verifica din punctul de vedere al corectitudinii completarii, urmarindu-se daca soldul sumei negative de taxa pe valoarea adaugata solicitate la rambursare coincide cu suma inregistrata in evidentele fiscale.
3.2. Daca se constata diferente intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele organului fiscal, care pot fi corectate potrivit procedurii de corectie a erorilor materiale, compartimentul de specialitate notifica contribuabilul si aplica procedura speciala in domeniu.
In acest caz, termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare se prelungeste cu perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data corectarii diferentelor intre suma negativa de taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare si suma inregistrata in evidentele fiscale, potrivit art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala.
4. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si exportatori se incadreaza in categoria de risc fiscal mare daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:
a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura infractiunilor, inscrise in cazierul fiscal;
b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa sau a fost declansata procedura de lichidare voluntara;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit gradul de risc fiscal mare, atât pe baza informatiilor primite de la Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala, cât si pe baza informatiilor proprii ale compartimentului de specialitate.
5. In cazul contribuabililor mijlocii, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc fiscal mare daca persoana impozabila indeplineste oricare din urmatoarele conditii:
a) contribuabilul respectiv are fapte, de natura infractiunilor, inscrise in cazierul fiscal;
b) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa sau a fost declansata procedura de lichidare voluntara;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost stabilit gradul de risc fiscal mare, atât pe baza informatiilor primite de la Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala, cât si pe baza informatiilor proprii ale compartimentului de specialitate;
d) nu a depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale, precum si declaratiile informative 390 (VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri" si 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national", pentru care persoanele impozabile aveau obligatia transmiterii catre organul fiscal;
e) nu a depus situatiile financiare cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
f) au ca obiect principal de activitate sau isi desfasoara efectiv activitatea in domeniile prevazute la cap. II "Procedura de solutionare a solicitarilor de rambursare", lit. B1 "Stabilirea Standardului individual negativ (SIN)" pct. 6.1.
6.1. Compartimentul de specialitate organizeaza o baza de date cuprinzând persoanele impozabile ale caror deconturi se incadreaza in categoria de risc fiscal mare, pe baza informatiilor primite sau detinute in conditiile prezentului punct.
6.2. Pentru primul decont de TVA cu sume negative cu optiune de rambursare supus solutionarii dupa data intrarii in vigoare a prezentului ordin, compartimentul de specialitate solicita, in scris, informatii despre respectiva persoana impozabila, astfel:
a) compartimentului cu atributii de colectare si compartimentului juridic, informatii privind indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 4 lit. b) si pct. 5 lit. b);
b) Serviciului/Biroului/Compartimentului coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala, informatii privind indeplinirea conditiei prevazute la pct. 4 lit. c) si pct. 5 lit. c).
6.3. Stabilirea gradului de risc fiscal mare, in sensul pct. 4 lit. b) si c) si pct. 5 lit. b) si c), se realizeaza, dupa caz, astfel:
-prin referat motivat intocmit de compartimentul cu atributii de colectare sau de compartimentul juridic, aprobat de directorul coordonator;
-prin referat motivat intocmit de Serviciul/Biroul/Compartimentul coordonare, programare, analiza si indrumare pentru activitatea de inspectie fiscala, aprobat de coordonatorul activitatii de inspectie fiscala sau de directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, dupa caz, pe baza informatiilor rezultate din activitatea proprie despre respectivul contribuabil;
-prin referat motivat intocmit de compartimentul de specialitate si aprobat de directorul coordonator, pe baza informatiilor proprii privind comportamentul fiscal al contribuabilului in ultimele 12 luni.
6.4. Informatiile primite sau detinute privind incadrarea in categoria de risc fiscal mare, in temeiul referatelor motivate intocmite potrivit pct. 6.3 si transmise compartimentului de specialitate in termen de 2 zile de la data solicitarii, se inscriu in baza de date organizata potrivit pct. 6.1.
6.5. Ori de câte ori compartimentele prevazute la pct. 6.2 constata ca o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA indeplineste conditiile mentionate la pct. 4 lit. b) si c) sau pct. 5 lit. b) si c), acestea propun incadrarea in categoria de risc fiscal mare, pe baza de referat motivat, pe care il transmit, de indata, compartimentului de specialitate in vederea includerii in baza de date.
6.6. Compartimentele care au propus incadrarea in categoria de risc fiscal mare au obligatia instiintarii, de indata, a compartimentului de specialitate cu privire la incetarea conditiilor care au determinat incadrarea in categoria de risc fiscal mare, pe baza de referat motivat privind schimbarea din categoria de risc si scoaterea din baza de date.
7.1. Pentru verificarea indeplinirii celorlalte conditii prevazute la pct. 4 si 5, pentru toate deconturile de TVA cu sume negative cu optiune de rambursare depuse, compartimentul de specialitate solicita compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii cazierului fiscal informatii privind indeplinirea conditiei prevazute la pct. 4 lit. a) si pct. 5 lit. a), respectiv compartimentului cu atributii in domeniul gestionarii declaratiilor fiscale informatii privind indeplinirea conditiilor prevazute la pct. 5 lit. d), e) si f), pentru respectivul contribuabil.
7.2. Compartimentele prevazute la pct. 7.1 vor transmite compartimentului de specialitate informatiile solicitate in termen de doua zile de la primirea solicitarii.
8.1. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili sau de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B se consemneaza in Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de marii contribuabili/de persoanele impozabile care desfasoara activitati de export, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 9 la prezenta metodologie.
8.2. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se consemneaza in Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 10 la prezenta metodologie.
9.1. Daca decontul de TVA supus analizei se incadreaza in una dintre situatiile prevazute la pct. 4 si, dupa caz, la pct. 5, se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata.
9.2. Rambursarea cu inspectie fiscala anticipata se solutioneaza potrivit prevederilor cap. II lit. C "Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala anticipata".
10.1. Daca decontul de TVA supus analizei nu se incadreaza in conditiile prevazute la pct. 4 si, dupa caz, la pct. 5, se considera cu risc fiscal mic, se solutioneaza cu inspectie fiscala ulterioara si se emite proiectul deciziei de rambursare a TVA, in doua exemplare, care se vizeaza de conducatorul compartimentului de specialitate si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
10.2. Decizia de rambursare emisa pentru deconturile de TVA cu risc fiscal mic este decizie sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedura fiscala.
11. Prevederile cap. II lit. D privind fluxul operatiunilor in cadrul compartimentului de colectare, precum si prevederile cap. II lit. E privind finalizarea procedurii si arhivarea documentelor se aplica in mod corespunzator.
D. Termenul de efectuare a inspectiei fiscale ulterioare
1. In cazul contribuabililor mari si mijlocii, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 2 ani de la aprobare.
2. In cazul persoanelor impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 6 luni de la aprobare.
3. Prin exceptie de la prevederile pct. 1 si 2, inspectia fiscala ulterioara pentru rambursarile cu risc fiscal mic aprobate se efectueaza in termen de 30 de zile de la data incadrarii ulterioare a respectivului contribuabil in gradul de risc fiscal mare, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.

CAPITOLUL IV - Transferul datelor pentru aplicarea metodologiei de solutionare

Pentru contribuabilii care isi modifica sediul social/domiciliul fiscal se transfera, in format electronic, toate datele necesare pentru aplicarea procedurii prevazute de prezentul ordin, pâna cel târziu la data transferului dosarului fiscal.

CAPITOLUL V - Raportarea modului de solutionare

Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili din Municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov vor raporta lunar Agentiei Nationale de Administrare Fiscala situatia rambursarilor efectuate, potrivit modelului aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

CAPITOLUL VI - Solutionarea solicitarilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata

1. Restituirea sumelor negative de taxa pe valoarea adaugata mai mici de 5.000 lei, cuprinse in deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in conditiile legii, se face numai in urma efectuarii controlului fiscal.
2. Pentru restituirea acestor sume se aplica procedura comuna aplicabila pentru restituirea impozitelor si taxelor.


Se gasesc anexate urmatoarele:

1. Fisa de calcul a standardului individual negativ

2. Evidenta deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare

3. Fisa indicatorilor de inspectie fiscala

4. Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adaugata

5. Fisa de analiza de risc

6. Instiintare contribuabil

7. Referat pentru analiza documentara

8. Referat privind analiza decontului cu optiune de rambursare depus de contribuabilii cu activitati de export

9. Referat privind analiza decontului cu optiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii

10. Cerere de aplicare a regi,mului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata

11. Referat privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului special

12. Decizie privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata


 

 

Categorii: declaratii fiscale | tva | contabilitate

Cuvinte cheie: solutionarea ramburasrii tva | ordin nr.1857/2007 | monitorul oficial nr.785 din 20 noiembrie 2007

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics