.

20 Mai 2007
contabilitateafirmei.ro
 

A FOST MODIFICATA METODOLOGIA DE RAMBURSARE A TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


ORDIN Nr. 102 / 2007 pentru modificarea si completarea Metodologiei de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967 / 2005- Monitorul Oficial nr.333 / 15 Mai 2007

 Art. I. - Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 698 din 3 august 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Capitolul III se modifica si va avea continutul prevazut in anexa nr. 1 la prezentul ordin.
2. Dupa capitolul III se introduce un nou capitol, capitolul III1, cu urmatorul cuprins:

"CAPITOLUL III1
Transferul datelor pentru aplicarea metodologiei de solutionare

Pentru contribuabilii care isi modifica sediul social/domiciliul fiscal se transfera, in format electronic, toate datele necesare pentru aplicarea procedurii prevazute de prezentul ordin, pana cel tarziu la data transferului dosarului fiscal."

3. Anexa nr. 5 la metodologie se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezentul ordin.
4. Anexele nr. 10-12 la metodologie se inlocuiesc cu anexele nr. 3-5 la prezentul ordin.
5. Dupa anexa nr. 12 la metodologie se introduc doua noi anexe, anexele nr. 13 si 14, al caror continut este prevazut in anexele nr. 6 si 7 la prezentul ordin.
Art. II. - (1) Prevederile capitolului III din Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, referitoare la contribuabilii mijlocii, astfel cum sunt definiti potrivit reglementarilor legale in vigoare, intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2008.

(2) Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii, dupa intrarea in vigoare a prezentului ordin, se aplica prevederile capitolului II din metodologia de solutionare aprobata prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 967/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. III. - Anexele nr. 1-7 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. IV. - In termen de 5 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin, Autoritatea Nationala a Vamilor transmite Directiei generale a tehnologiei informatiei, din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, lista exportatorilor care, in anul 2006, au efectuat operatiuni de export in valoare de minimum, echivalentul, in lei, a 1.000.000 euro.
Art. V. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse dupa data publicarii.
Art. VI. - Prevederile prezentului ordin se aplica si deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari, astfel cum sunt definiti prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 753/2006 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioade anterioare si aflate in curs de solutionare la data publicarii.
Art. VII. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, se abroga:
a) capitolul C "Rambursarea TVA" din anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.340/2006 pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii in vederea aplicarii Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.074/2006 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii la Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 724 din 24 august 2006;
b) capitolul C "Rambursarea TVA", primul paragraf, din anexa la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 269/2007 pentru aprobarea Procedurii de administrare si monitorizare a contribuabililor mijlocii in vederea aplicarii Ordinului ministrului finantelor publice nr. 266/2007 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mijlocii la administratiile finantelor publice pentru contribuabilii mijlocii din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 6 martie 2007.
Art. VIII. - Directia generala de gestiune a impozitelor si contributiilor, Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare si Directia de metodologie si proceduri pentru inspectia fiscala din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

ANEXA Nr. 1

"CAPITOLUL III
Dispozitii speciale privind solutionarea solicitarilor de rambursare


A. Dispozitii generale
1.1. Pentru contribuabilii mari si mijlocii, precum si pentru persoanele impozabile care desfasoara activitati de export rambursarea se acorda cu inspectie fiscala ulterioara, cu exceptia cazurilor care prezinta risc fiscal mare, cand rambursarea se acorda in urma inspectiei fiscale anticipate.
1.2. In categoria contribuabililor mari si mijlocii se cuprind contribuabilii definiti potrivit prevederilor legale in vigoare.
1.3. In categoria persoanelor impozabile care desfasoara activitati de export care beneficiaza de regimul special privind solutionarea solicitarilor de rambursare se incadreaza persoanele impozabile care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) au depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale;
b) au depus toate situatiile financiare cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
c) nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
d) au desfasurat in anul anterior activitati de export, in nume propriu sau in comision, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin de echivalentul, in lei, a 1.000.000 euro. Volumul exportului derulat in anul 2006 se comunica organului fiscal competent de catre Autoritatea Nationala a Vamilor;
e) activitatea de export nu se desfasoara in domeniul:
- comertului cu bauturi alcoolice (cod 5117 «Intermedieri in comertul cu produse alimentare, bauturi si tutun», cod 5134 «Comert cu ridicata al bauturilor», cod 5139 «Comert cu ridicata, nespecializat, de produse alimentare, bauturi si tutun», cod 5225 «Comert cu amanuntul al bauturilor»);
- tutunului (cod 5125 «Comert cu ridicata al tutunului neprelucrat», cod 5135 «Comert cu ridicata al produselor din tutun», cod 5226 «Comert cu amanuntul al produselor din tutun»);
- petrolului (cod 505 «Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule»);
- comertului cu ridicata al animalelor vii (cod 5123 «Comert cu ridicata al animalelor vii»);
- comertului cu ridicata al deseurilor (cod 5157 «Comertul cu ridicata al deseurilor si resturilor»);
- recuperarii deseurilor si resturilor metalice si nemetalice (cod 3710 si cod 3720);
- comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod 5153 «Comert cu ridicata al materialului lemnos si de constructii»).
1.4. In categoria contribuabililor prevazuti la pct. 1.3 nu intra contribuabilii mari si mijlocii.
2. Primul decont cu sume negative cu optiune de rambursare depus, dupa inregistrarea investitiei potrivit legii, de catre contribuabilii care realizeaza investitii ce se incadreaza in prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi supus inspectiei fiscale, rambursarea fiind acordata cu control anticipat.
Solicitarile ulterioare depuse de aceasta categorie de contribuabili pe durata derularii investitiei vor fi solutionate cu inspectie fiscala ulterioara.
Compartimentele cu atributii de inspectie fiscala vor verifica, semestrial, la sediul contribuabilului, rambursarile acordate.
B. Procedura de aprobare a regimului special pentru persoanele impozabile care desfasoara activitati de export
1.1. La depunerea primului decont de taxa pe valoarea adaugata de catre persoanele impozabile care indeplinesc conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3, acestea vor depune la organul fiscal competent si o cerere prin care solicita aplicarea regimului special, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 12 la prezenta metodologie.
1.2. Cererea va fi insotita de balanta de verificare la data de 31 decembrie 2006 si fisa contului 4111, din care sa rezulte ca volumul exportului scutit, efectuat in anul anterior, in nume propriu sau in comision, a reprezentat minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin de echivalentul, in lei, a 1.000.000 euro, precum si de o declaratie pe propria raspundere ca nu a desfasurat activitati de export in domeniile prevazute la lit. A pct. 1.3 lit. e). Contribuabilii care isi desfasoara activitatea in domeniul comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii (cod CAEN 5153) vor inscrie in declaratia pe propria raspundere si faptul ca respecta conditia prevazuta la lit. A pct. 1.4.
2. Pentru solutionarea cererii, compartimentul de specialitate:
- analizeaza documentatia depusa de persoana impozabila;
- verifica lista transmisa de Autoritatea Nationala a Vamilor;
- verifica indeplinirea obligatiilor declarative si de plata in evidentele fiscale si intocmeste Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului special, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 13 la prezenta metodologie.
3.1. Daca se constata ca sunt indeplinite, cumulativ, conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3, compartimentul de specialitate propune aprobarea aplicarii regimului special si intocmeste proiectul Deciziei privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata.
3.2. Decizia se intocmeste si in cazurile in care se propune respingerea solicitarii de aprobare a regimului special.
3.3. Decizia privind aplicarea regimului special pentru rambursarea taxei pe valoarea adaugata se intocmeste in doua exemplare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 14 la prezenta metodologie.
3.4. Decizia poate fi contestata, in termen de 30 de zile de la data comunicarii, sub conditia decaderii, la organul fiscal emitent.
4. Referatul privind indeplinirea conditiilor pentru aplicarea regimului special, impreuna cu proiectul Deciziei privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, vizate de seful compartimentului de specialitate, se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
5. Decizia privind aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata se comunica persoanei impozabile, in conformitate cu prevederile art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
6. La depunerea unui decont de taxa pe valoarea adaugata cu sume pozitive, precum si daca din analiza evidentelor fiscale sau in urma inspectiei fiscale efectuate se constata ca persoana impozabila nu indeplineste conditiile prevazute la lit. A pct. 1.3., organul fiscal dispune, prin decizie, incetarea aplicarii regimului special.
C. Fluxul de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mari si mijlocii, precum si de persoanele impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B
1. Compartimentul de analiza de risc, denumit in continuare compartiment de specialitate, inregistreaza deconturile intr-o evidenta, care se conduce informatizat, organizata potrivit anexei nr. 3 la prezenta metodologie.
2. Dupa inregistrarea in evidenta, deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sunt supuse analizei, in vederea solutionarii, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
3.1. Deconturile se verifica din punctul de vedere al corectitudinii completarii urmarindu-se si corelarea soldului sumei negative solicitate la rambursare cu suma inregistrata in evidentele fiscale.
3.2. Daca se constata erori materiale, compartimentul de specialitate notifica contribuabilul pentru corectarea erorilor materiale si aplica procedura speciala in domeniu.
3.3. Termenul legal de solutionare a solicitarii de rambursare se prelungeste cu perioada de timp cuprinsa intre data emiterii notificarii si data emiterii Deciziei de corectare a erorilor materiale, potrivit art. 681 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc fiscal mare, daca este indeplinita oricare dintre urmatoarele conditii:
a) contribuabilul respectiv are fapte inscrise in cazierul fiscal;
b) deconturile depuse de contribuabili contin neconcordante care nu pot fi indreptate conform procedurii de corectare a erorilor materiale;
c) pentru contribuabilul respectiv a fost deschisa procedura de insolventa;
d) pentru contribuabilul respectiv, organele cu atributii de control din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor au transmis, in ultimii 3 ani, organelor de cercetare penala sesizari in legatura cu constatarile efectuate cu ocazia inspectiei fiscale, care cuprind fapte ce ar putea intruni elementele constitutive ale infractiunii si pentru care a fost inceputa urmarirea penala;
e) pentru contribuabilul respectiv au fost primite, din partea organelor de cercetare penala, solicitari de efectuare a inspectiei fiscale.
5. In cazul contribuabililor mijlocii, deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se incadreaza in categoria de risc fiscal mare si daca persoana impozabila:
a) nu a depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale;
b) nu a depus situatiile financiare cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
c) au ca obiect principal de activitate sau isi desfasoara efectiv activitatea in domeniile prevazute la cap. II «Procedura de solutionare a solicitarilor de rambursare» lit. B1 «Stabilirea Standardului Individual Negativ (SIN)», subpunctul 6.1.
6.1. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA depuse de contribuabilii mari sau de persoanele impozabile, pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B din prezentul capitol, se consemneaza in Referatul privind analiza Decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de marii contribuabili/de persoanele impozabile care desfasoara activitati de export, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 10 la prezenta metodologie.
6.2. Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA depuse de contribuabilii mijlocii se consemneaza in Referatul privind analiza Decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11 la prezenta metodologie.
7. Informatiile prevazute la pct. 4 vor fi transmise, la solicitarea compartimentului de specialitate, in termen de doua zile, de catre:
- compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii cazierului fiscal, pentru situatia prevazuta la lit. a);
- compartimentul cu atributii de colectare, pentru situatia prevazuta la lit. c);
- compartimentele cu atributii de control ale Ministerului Economiei si Finantelor: inspectie fiscala si Garda financiara, pentru situatiile prevazute la lit. d) si e).
Informatiile se transmit compartimentului de specialitate, de indata ce compartimentele responsabile le detin.
8. Informatiile prevazute la pct. 5 vor fi transmise, la solicitarea compartimentului de specialitate, in termen de doua zile, de catre:
- compartimentul cu atributii de colectare, pentru situatia prevazuta la lit. a);
- compartimentul cu atributii in domeniul gestionarii declaratiilor fiscale, pentru situatiile prevazute la lit. b) si c).
9.1. Daca decontul supus analizei se incadreaza in una dintre situatiile prevazute la pct. 4 si, dupa caz, pct. 5, se solutioneaza cu inspectie fiscala anticipata.
9.2. Rambursarea cu inspectie fiscala anticipata se solutioneaza potrivit prevederilor cap. 2 lit. C «Fluxul operatiunilor in cazul deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare solutionate cu inspectie fiscala anticipata».
10.1. Daca decontul supus analizei nu se incadreaza in conditiile prevazute la pct. 4 si, dupa caz, pct. 5, se considera cu risc fiscal mic, se solutioneaza cu inspectie fiscala ulterioara si se emite decizie de rambursare.
10.2. Decizia de rambursare emisa pentru deconturile cu risc fiscal mic este decizie sub rezerva verificarii ulterioare, potrivit art. 88 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
D. Termenul de efectuare a inspectiei fiscale ulterioare
1. In cazul contribuabililor mari si mijlocii, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum un an de la aprobare.
2. In cazul persoanelor impozabile pentru care a fost aprobat regimul special de rambursare potrivit lit. B din prezentul capitol, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 6 luni de la aprobare."

 

Categorii: declaratii fiscale | tva | contabilitate

Cuvinte cheie: modificare rambursare tva | taxa pe valoare adaugata | monitorul oficial nr.333 din 15 mai 2007

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics