.

03 Ianuarie 2007
contabilitateafirmei.ro
 

NORMA PRIVIND APLICAREA SCUTIRILOR DE TAXA PE VALOAREA ADAUGATA

 

Vreau sa primesc ultimele noutati prin e-mail

Manual politici și proceduri contabile - personalizat, editabil

Versiune noua - actualizat Ianuarie 2019

7 domenii de activitate + versiune simplificata

Plaseaza o comanda ...


ORDIN nr. 2215/2006 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j) si k) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare- Monitorul Oficial nr. 1040/ 28 Decembrie 2006

 Art. 1. - (1) Se aproba Normele privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. j) si k) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cuprinse in anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul normelor din anexa reprezinta trimiteri la titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata" al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 2. - Certificatele de scutire de taxa pe valoarea adaugata emise in baza prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.898/2004 isi mentin valabilitatea pana la expirarea termenului prevazut in acestea.
Art. 3. - Directiile generale ale finantelor publice judetene si Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.898/2004 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii prevazute la art. 143 alin. (1) lit. i) si j) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 10 ianuarie 2005.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare la 1 ianuarie 2007.

Norma

Art. 1. - (1) Potrivit prevederilor art. 143 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, a personalului acestora, precum si a cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular in Romania, in conditii de reciprocitate. Limita plafonului pentru care se aplica aceasta scutire se stabileste de Ministerul Afacerilor Externe, pe baza de reciprocitate acordata misiunilor diplomatice romane si personalului acestora.

(2) In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, precum si a membrilor acestora, in limitele si in conformitate cu conditiile precizate in conventiile de infiintare a acestor organizatii.
(3) De asemenea, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 143 alin. (1) lit. j) si k) din Codul fiscal, livrarile de bunuri si prestarile de servicii in favoarea cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular intr-un alt stat membru si a reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate intr-un alt stat membru.
(4) Sunt asimilate organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, in scopul aplicarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata, institutiile Comunitatilor Europene.
(5) Persoanele mentionate la art. (3) si (4) beneficiaza de scutirea de taxa pe valoarea adaugata numai pentru achizitiile de bunuri si servicii a caror valoare totala depaseste plafonul de 700 lei.
(6) Raspunderea pentru verificarea respectarii conditiilor de reciprocitate si, respectiv, a conditiilor precizate in conventiile de infiintare a organizatiilor mentionate la alin. (2) revine Directiei generale protocol national din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.
(7) Sunt asimilate taxei pe valoarea adaugata, in ceea ce priveste aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata, impozitele pe consum generale aplicate in statul membru in care sunt acreditate misiunile diplomatice si oficiile consulare.
(8) Cetatenii straini din Romania avand statut diplomatic sau consular, mentionati la alin. (1), trebuie sa fie agreati si inregistrati la Ministerul Afacerilor Externe pentru a beneficia de scutirea de taxa pe valoarea adaugata.
(9) Persoanele mentionate la alin. (3) si (4) trebuie sa fie recunoscute oficial in statele membre in care activeaza. Aceasta recunoastere trebuie confirmata pe baza unui document emis de autoritatea competenta a statului membru respectiv, semnat si stampilat de autoritatile fiscale sau de autoritatile cu atributii de afaceri externe din acel stat membru.
Art. 2. - Pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii in favoarea persoanelor mentionate la art. 1, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii au obligatia, conform prevederilor art. 155 alin. (1) din Codul fiscal, sa emita facturi, care trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu denumirea persoanelor mentionate la art. 1, cu exceptia livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii prevazute la art. 6 alin. (2), precum si a livrarilor de carburanti auto.
Art. 3. - Scutirea de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza prin urmatoarele modalitati:
a) prin facturare fara taxa pe valoarea adaugata de catre furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii, in favoarea persoanelor mentionate la art. 1 alin. (1) si (2), pe baza certificatului de scutire de taxa pe valoarea adaugata eliberat de Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, de catre directiile generale ale finantelor publice judetene in a caror raza teritoriala isi au sediul persoanele respective, conform modelului prezentat in anexa nr. 1 si legitimatiei speciale eliberate persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) si (2) in acest scop de Ministerul Afacerilor Externe, in cazul in care incasarea contravalorii bunurilor livrate si a serviciilor prestate nu se efectueaza in numerar sau cu instrumente de plata nenominale;
b) prin facturare fara taxa pe valoarea adaugata de catre furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii, in favoarea persoanelor mentionate la art. 1 alin. (3) si (4), pe baza documentului mentionat la art. 1 alin. (8). Documentul respectiv trebuie anexat la copia facturii emise conform art. 2, ca dovada a scutirii;
c) prin facturarea chiriei fara taxa pe valoarea adaugata de catre persoanele impozabile care inchiriaza spatii cu destinatia de:
1. sediu al misiunilor diplomatice, oficiilor consulare, locuinte/resedinte pentru personalul/sefii acestora si pentru orice cetateni straini avand statut diplomatic sau consular in Romania sau intr-un alt stat membru, inclusiv locurile de parcare si/sau garajele aferente;
2. sediu al reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania sau intr-un alt stat membru, al institutiilor Comunitatilor Europene, resedinte ale sefilor reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, precum si locuinte pentru membrii ai reprezentantelor, inclusiv locurile de parcare si/sau garajele aferente;
d) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor si serviciilor achizitionate in Romania de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si (2).
Restituirea se efectueaza de catre Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, de catre directiile generale ale finantelor publice judetene in a caror raza teritoriala isi au sediul persoanele mentionate la art. 1 alin. (1) si (2). Misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentantele organismelor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile si/sau serviciile achizitionate de acestea, precum si pentru cele achizitionate de personalul lor si de cetatenii straini avand statut diplomatic sau consular in Romania, conform procedurii prevazute la art. 6;
e) prin restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de carburanti auto si achizitiilor de bunuri si/sau servicii prevazute la art. 6 alin. (2), efectuate de persoanele prevazute la art. 1 alin. (3) si (4). Restituirea se efectueaza de catre Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti, conform procedurii prevazute la art. 7.
Art. 4. - (1) Certificatul de scutire de taxa pe valoarea adaugata, prevazut la art. 3 lit. a), conform modelului prezentat in anexa nr. 2, se elibereaza la cererea furnizorului/prestatorului pe baza urmatoarelor documente:
a) copie de pe actul constitutiv;
b) copie de pe certificatul de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata;
c) dovada dotarii cu aparatura necesara pentru utilizarea cartilor de credit;
d) declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte ca nu se va incasa contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate in numerar ori cu instrumente nenominale.
(2) Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, directia generala a finantelor publice judetene va comunica Ministerului Afacerilor Externe lista cuprinzand furnizorii de bunuri/prestatorii de servicii carora li s-au eliberat certificate de scutire de taxa pe valoarea adaugata.
(3) Cererile de eliberare a certificatelor de scutire de taxa pe valoarea adaugata se solutioneaza in termen de 15 zile de la data depunerii cererii si documentelor prevazute la alin. (1).
(4) Pentru operatiunile prevazute la art. 1 alin. (1), Ministerul Afacerilor Externe elibereaza legitimatii speciale numai in cazurile de reciprocitate efectiva deplina, fara existenta unor restrictii sortimentale si plafonari valorice sau cantitative, acordate de statul partener misiunilor diplomatice romane si personalului acestora. Pentru operatiunile prevazute la art. 1 alin. (2), legitimatiile speciale se elibereaza numai in situatiile in care prin conventiile de infiintare se prevede scutirea de taxa pe valoarea adaugata fara existenta unor restrictii sortimentale si plafonari valorice sau cantitative.
Art. 5. - (1) Aplicarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere pentru inchirierea spatiilor mentionate la art. 3 lit. c), se realizeaza pe baza avizului Ministerului Afacerilor Externe privind respectarea conditiilor de reciprocitate sau a conditiilor precizate in conventiile de infiintare, in cazul reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale, dupa caz.
(2) Daca nu sunt respectate conditiile de reciprocitate, respectiv conditiile precizate in conventiile de infiintare a reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, Ministerul Afacerilor Externe nu va acorda avizul si nu se aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, dar persoanele impozabile care inchiriaza spatii pot aplica scutirea de taxa pe valoarea adaugata fara drept de deducere, in conditiile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.
(3) Daca, ulterior acordarii avizului de catre Ministerul Afacerilor Externe, nu mai sunt respectate conditiile de reciprocitate, respectiv conditiile precizate in conventiile de infiintare a reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania, Ministerul Afacerilor Externe isi va retrage avizul acordat si se vor aplica prevederile alin. (2).
Art. 6. - (1) Pentru restituirea taxei pe valoarea adaugata prevazuta la art. 3 lit. d), solicitantii trebuie sa completeze o cerere de restituire si un borderou, conform modelului prezentat in anexa nr. 3, intocmit in doua exemplare, care trebuie sa cuprinda:
a) facturile in care sunt consemnate bunurile si serviciile achizitionate in cursul trimestrului pentru care se solicita restituirea, cu exceptia cazurilor in care conditiile de reciprocitate prevad termene mai mari de 3 luni; pentru carburantii auto se admit bonurile fiscale emise conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului;
b) documentele care atesta achitarea contravalorii bunurilor si serviciilor pana la data depunerii cererilor, dupa caz.
(2) Pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate in mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente, in care persoanele mentionate la art. 1 alin. (1) si (2) ocupa o parte cu titlu de proprietar sau de chirias, documentele pe baza carora se face restituirea sunt urmatoarele:
a) decontul cuprinzand cheltuielile comune si taxa pe valoarea adaugata, intocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-parti pe care colocatarul este obligat sa o plateasca, potrivit normelor legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari;
b) chitanta emisa de administratia imobilului, prin care se certifica plata cheltuielilor comune si a taxei pe valoarea adaugata, rezultata din decont.
(3) Documentele justificative pe baza carora se solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata, prevazute de prezentul articol, se depun in copie, pentru bunurile si serviciile destinate uzului oficial al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al reprezentantelor organizatiilor internationale si interguvernamentale acreditate in Romania si in original pentru bunurile si serviciile destinate uzului personalului acestora sau al altor cetateni straini avand statut diplomatic ori consular in Romania. Pot fi prezentate in copie documentele pentru bunurile de folosinta indelungata.
(4) Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata, prevazute in anexele nr. 4 si 5, impreuna cu borderourile si documentele justificative, se transmit trimestrial de catre solicitantii prevazuti la art. 1 alin. (1) si (2) la Ministerul Afacerilor Externe, cel mai tarziu pana la finele lunii urmatoare incheierii trimestrului pentru care se solicita restituirea, cu exceptia cazurilor in care conditiile de reciprocitate prevad termene mai mari de 3 luni.
(5) Prin derogare de la termenele de depunere a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata, prevazute la alin. (4), misiunile diplomatice si oficiile consulare ale statelor in care exercitiul bugetar se incheie la data de 30 septembrie pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata pentru trimestrul III in doua transe, prin depunerea cererii de restituire si a documentelor justificative, separat pentru lunile iulie si august, pana la finele lunii septembrie, si separat pentru luna septembrie, pana cel tarziu la finele lunii octombrie.
(6) Nedepunerea in termenul prevazut la alin. (4) a cererilor de restituire si/sau a documentatiei aferente atrage pierderea dreptului de restituire a taxei pe valoarea adaugata. Cererile de restituire si documentele justificative nedepuse in termen vor fi returnate de Ministerul Afacerilor Externe celor care le-au transmis.
(7) Prin derogare de la prevederile alin. (6), in cazuri temeinic justificate, la solicitarea persoanelor mentionate la art. 1 alin. (1) si (2), ministrul finantelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata in situatia in care cererea de restituire si/sau documentatia aferenta nu au fost depuse in termenul prevazut la alin. (4).
(8) Directia generala protocol national din cadrul Ministerului Afacerilor Externe are obligatia sa confrunte sumele evidentiate in borderouri cu documentele justificative prezentate. In urma verificarii, pe borderou se va face mentiunea, sub semnatura, "Confruntat cu documentele justificative".
(9) Documentatia avizata favorabil de Ministerul Afacerilor Externe va fi transmisa solicitantilor prevazuti la art. 3 lit. d), care o vor depune la Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, la directia generala a finantelor publice judetene.
(10) Ministerul Afacerilor Externe va comunica Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, directiei generale a finantelor publice judetene, in termen de 15 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor norme, lista cuprinzand statele pentru care conditiile de reciprocitate prevad termene de restituire mai mari de 3 luni. Informatiile respective vor fi actualizate ori de cate ori intervin modificari in relatiile reciproce dintre state.
Art. 7. - Restituirea taxei pe valoarea adaugata prevazuta la art. 3 lit. e), se efectueaza la solicitarea persoanelor mentionate la art. 1 alin. (3) si (4), de catre Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti, pe baza documentului emis de autoritatea competenta a statului membru in care activeaza persoanele respective, semnat si stampilat de autoritatile fiscale sau de autoritatile cu atributii de afaceri externe din acel stat membru. In vederea restituirii trebuie prezentate de asemenea:
a) bonurile fiscale emise conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului, in cazul achizitiilor de carburanti auto;
b) documentele care atesta achitarea contravalorii bunurilor si serviciilor, dupa caz;
c) decontul cuprinzand cheltuielile comune si taxa pe valoarea adaugata, intocmit de administratorul imobilului, cu indicarea cotei-parti pe care colocatarul este obligat sa o plateasca, potrivit normelor legale privind repartizarea cheltuielilor comune pe locatari, precum si chitanta emisa de administratia imobilului, prin care se certifica plata cheltuielilor comune si a taxei pe valoarea adaugata, rezultata din decont, in cazul achizitiilor de bunuri si/sau servicii efectuate in mod global pentru nevoile unui imobil cu mai multe apartamente.
Art. 8. - (1) Directia generala a finantelor publice a municipiului Bucuresti sau, dupa caz, directia generala a finantelor publice judeteana analizeaza cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata si documentele insotitoare. Verificarea si analiza efectuate urmaresc:
a) ca documentele ce atesta achizitionarea de bunuri si servicii sa fie emise conform prevederilor legale in vigoare si sa se refere la trimestrul pentru care se solicita restituirea, cu exceptia cazurilor in care conditiile de reciprocitate prevad termene mai mari de 3 luni si a cazurilor prevazute la art. 7;
b) existenta avizului favorabil al Ministerului Afacerilor Externe, in cazul cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata depuse de persoanele mentionate la art. 1 alin. (1) si (2).
(2) Restituirea taxei pe valoarea adaugata se realizeaza conform procedurii de solutionare a cererilor de restituire a taxei pe valoarea adaugata aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 9. - Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor de bunuri si/sau de servicii efectuate in trimestrul IV al anului 2006 se solutioneaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.898/2004.
Art. 10. - Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentele norme.


 

 

Categorii: declaratii fiscale | tva | contabilitate

Cuvinte cheie: scutiri de taxa pe valoare adaugata | ordin nr.2215/2006 | monitorul oficial nr.1040 din 28 decembrie 2006

 
 

 

  Ultimele discutii in forum 

RUSU IULIU DOREL
10 Nov - 17:27
Olimpia
4 Dec - 16:11
Claudia
13 Feb - 13:05
viorel55
26 Nov - 12:31

viorel55
19 Nov - 20:13

viorel55
21 Oct - 11:44
viorel55
13 Oct - 09:41
ungur diana
25 Oct - 15:22
 
 
 
 
 

        Top

 


Google analytics