Luandu-se in
considerare presiunile financiare exercitate asupra Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, determinate de cresterea cheltuielilor si a
numarului beneficiarilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
nedublata insa de o crestere proportionala a veniturilor realizate din sumele
reprezentand contributie pentru concedii si indemnizatii, avandu-se in vedere
insuficienta sumelor alocate in cadrul Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, asupra caruia in ultimii ani s-a exercitat o presiune din
ce in ce mai crescuta a sumelor decontate beneficiarilor de indemnizatii de
asigurari sociale de sanatate, se impune implementarea unui mecanism menit sa
protejeze asiguratii de o eventuala incapacitate de plata de catre fond a
acestor drepturi.
In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si
constituie o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate
fi amanata,
apreciind ca interventia legislativa de urgenta si extraordinara este
justificata de necesitatea unei reglementari exprese in vederea cheltuirii
responsabile si eficiente a banului public prin responsabilizarea atat a
furnizorilor de servicii medicale, cat si a beneficiarilor de concedii si
indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
tinand seama de faptul ca neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de
urgenta, ar conduce la grevarea in continuare a bugetului Fondului national unic
de asigurari sociale de sanatate, afectand astfel interesele asiguratilor,
Conditiile pentru a beneficia de concedii medicale
Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
persoanele asigurate trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa indeplineasca stagiul minim de cotizare prevazut de prezenta ordonanta de
urgenta (stagiul minim de cotizare este de o lună realizată în ultimele 12
luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical);
b) sa prezinte adeverinta de la platitorul de indemnizatii din care sa reiasa
numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele
12 luni, cu exceptia urgentelor medico-chirurgicale sau a bolilor
infectocontagioase din grupa A;
c) sa fie prezente la domiciliu sau la adresa indicata, dupa caz, in intervalul
de timp si in conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta, in vederea exercitarii verificarii de catre reprezentantii
platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate."
Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele asigurate sunt
obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la
casa de asigurari de sanatate la care sunt luate in evidenta ca platitori de
contributie de asigurari sociale de sanatate. Cota de contributie pentru
concedii si indemnizatii de 0,85% se datoreaza asupra veniturilor supuse
impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau asupra veniturilor
declarate in contractele de asigurare sociala
Plafonare
Baza de calcul
lunara a contributiei pentru concedii si indemnizatii pentru persoanele
prevazute la art. 1 alin. (2) nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute
pe tara."
Atentie mare.
In perioada concediului, n-ai voie sa mergi nici macar, din nou, la medic
Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la
adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se efectueaza de catre platitorii
de indemnizatii, insotiti, daca este cazul, de un reprezentant al politiei,
avandu-se in vedere programul individual de recuperare recomandat de catre
medicul specialist. Verificarea prezentei asiguratilor nu va afecta drepturile
si libertatile cetatenesti garantate de Constitutia Romaniei, republicata.
Pentru persoanele
aflate in incapacitate temporara de munca ce refuza verificarea prezentei in
conditiile alin.precedent, plata indemnizatiilor inceteaza de la data la care
s-a constatat acest fapt, in conditiile prevazute in normele metodologice de
aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
In luarea
deciziilor de mai sus, guvernul a adus urmatorul argument:
"Luandu-se in
considerare presiunile financiare exercitate asupra Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, determinate de cresterea cheltuielilor si a
numarului beneficiarilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
nedublata insa de o crestere proportionala a veniturilor realizate din sumele
reprezentand contributie pentru concedii si indemnizatii, avandu-se in vedere
insuficienta sumelor alocate in cadrul Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, asupra caruia in ultimii ani s-a exercitat o presiune din
ce in ce mai crescuta a sumelor decontate beneficiarilor de indemnizatii de
asigurari sociale de sanatate, se impune implementarea unui mecanism menit sa
protejeze asiguratii de o eventuala incapacitate de plata de catre fond a
acestor drepturi.
In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si
constituie o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate
fi amanata, apreciind ca interventia legislativa de urgenta si extraordinara
este justificata de necesitatea unei reglementari exprese in vederea cheltuirii
responsabile si eficiente a banului public prin responsabilizarea atat a
furnizorilor de servicii medicale, cat si a beneficiarilor de concedii si
indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, tinand seama de faptul ca
neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, ar conduce la
grevarea in continuare a bugetului Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate, afectand astfel interesele asiguratilor"