OUG 82 / 2001 vine sa elimine "nebunia"
creata de OUG 58 / 2001 care a creat atat de multe incertitudini, nepotriviri si
neplaceri laolalta.
Asftel, prevederile OUG 58 urmeaza sa
fie aplicate incepand de azi, 13 septembrie, doar asupra veniturilor obtinute
din drepturi de autor si drepturi conexe dar si asupra veniturilor
rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor /
conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil.
Referitor la veniturile realizate
din drepturi de autor si drepturi conexe, sunt aplicabile urmatoarele
prevederi:
1 - persoanele care, in mod ocazional, realizeaza pe langa veniturile de natura
salariala, si venituri de natura profesionala - drepturi de autor -, nu
datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura
profesionala (Art. II, alin (6) OUG 82 / 2010).
2 - persoanele care, in mod ocazional, realizeaza exclusiv venituri de natura
profesionala - drepturi de autor - , datoreaza contributiile individuale. in
aceasta situatie baza de calcul anuala nu poate depasi de 5 ori salariul mediu
brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat
prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat (Art. II, alin (7) OUG 82 /
2010).
3 - persoanele care realizeaza, cu caracter de regularitate, pe langa veniturile
de natura salariala, si venituri de natura profesionala - drepturile de autor -,
datoreaza contributiile individuale si pentru aceste venituri de natura
profesionala. in aceasta situatie baza de calcul lunara nu poate depasi de 5 ori
salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de
stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat (Art.
II, alin (8) OUG 82 / 2010).
4 - persoanele care realizeaza, cu caracter de regularitate, exclusiv venituri
de natura profesionala - drepturi de autor -, datoreaza contributiile
individuale. in aceasta situatie baza de calcul lunara nu poate depasi de 5 ori
salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de
stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat (Art.
II, alin (9) OUG 82 / 2010).
Venituri realizate in mod ocazional
reprezinta, potrivit OUG 82 / 2010, acele venituri realizate ca urmare a
desfasurarii unei activitati, in mod sporadic, fara a avea un caracter de
regularitate.
Potrivit DEX, sporadic
reprezinta: "Care apare, care se manifesta pe ici, pe colo sau din cand in
cand; lipsit de continuitate; distantat, rar; imprastiat, dispersat, razlet,
izolat; intamplator"
Baza de calcul pentru
veniturile realizate din drepturi de autor si drepturi conexe o reprezinta
venitul brut, diminuat cu cota de cheltuieli prevazuta la art. 50, alin (1) lit.
a sau, dupa caz, la art. 50, alin (2), lit a) din Legea 571 / 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, pejtru veniturile din drepturi de autor
si drepturi conexe"
Este vorba asadar de cota de
cheltuieli deductibile egala cu 20% din venitul brut, in cazul evniturilor din
drepturi de proprietate intelectuala si de cota de cheltuieli deductibile
egala cu 25% din venitul brut pentru veniturile provenind din crearea lucrarilor
de arta monumentala.
Baza de calcul in ceea ce
priveste veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza
contractelor / conventiilor civile incheiate potrivit Codului Civil,
reprezinta venitul brut.
Baza lunara de calcul la care se
datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asogurari pentru
somaj nu poate depasi in cursul unei luni calendaristice echivalentul a de 5 ori
salariul mediu brut.
In acelasi timp, in OUG se specifica faptul ca aceste prevederi nu sunt valabile
si pentru persoanelor asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public
de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanelor care au
calitatea de pensionari.
De asemenea, conform noii OUG, obligatia declararii, calcularii, retinerii si
platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru
somaj, corespunzatoare veniturilor de natura profesionala revine platitorului de
venit.
In acest sens, platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data
de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura
profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care
realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura
salariala. Aceste declaratii se depun la casele teritoriale de pensii, respectiv
la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului
Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.
Totodata, actul normativ cuprinde reglementari tehnice cu privire punctajul
mediu anual pentru stabilirea pensiei, stagiul de cotizare aferent precum si cu
privire la valorificarea acestor tipuri de venituri la stabilirea stagiului de
cotizare si a indemnizatiei de somaj.
Astfel, pentru perioadele in care s-au datorat si s-au platit contributiile
individuale de asigurari sociale, numarul de puncte realizat lunar in sistemul
public de pensii se calculeaza potrivit art. 78 din Legea nr. 19/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, la care se aplica coeficientul rezultat
ca raport intre cota de contributie individuala de asigurari sociale si cota de
contributie de asigurari sociale aprobata pentru locurile de munca in conditii
normale.
OUG nr. 82/2010 prevede, in acelasi timp, ca pentru persoanele care realizeaza
venituri de natura profesionala, stagiul de cotizare in sistemul public de
pensii se constituie din toate perioadele pentru care s-a datorat si s-a platit
contributia individuala de asigurari sociale, conform prezentei ordonante de
urgenta.
In acelasi context, perioadele in care s-au datorat si s-au platit contributiile
individuale de asigurari pentru somaj in conformitate cu prevederile prezentului
articol constituie stagiu de cotizare in sistemul asigurarilor pentru somaj.
De asemenea, veniturile de natura profesionala, altele decat cele de natura
salariala, pentru care se datoreaza si se platesc contributiile individuale de
asigurari pentru somaj se iau in calcul la stabilirea cuantumului indemnizatiei
de somaj, potrivit legii, prin aplicarea asupra acestora a unui coeficient
rezultat ca raport intre cota de contributie individuala de asigurari pentru
somaj si cota de contributie datorata la bugetul asigurarilor pentru somaj,
potrivit legii, de catre persoanele asigurate in baza contractului de asigurare
pentru somaj.
Actul normativ cuprinde reglementari cu privire la procedura de restituire sau
compensare a sumelor reprezentand contributii achitate in plus ca urmare a
depasirii plafonului de 5 salarii medii brute pe economie. Asadar, sumele
reprezentand contributii ach
itate in plus ca urmare a depasirii
plafonului prevazut se restituie sau se compenseaza, la cererea asiguratului,
depusa la casele teritoriale de pensii, respectiv la agentiile pentru ocuparea
fortei de munca.
Prevederile OUG 58 / 2010 nu se mai
aplica celorlalte categorii de venituri prevazute anterior, in OUG 58/2010, cele
mai des intalnite situatii fiind veniturile obtinute de Persoanele Fizice
Autorizate. Cu toate astea, potrivit prezentei Ordonante de urgenta,
"Contributiile individuale de
asigurari sociale si de asigurari pentru somaj platite anterior datei intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (...) sunt considerate obligatii
achitate si nu mai fac obiectul prezentei ordonante de urgenta"