Lege nr. 346 (r1) din 05/06/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si
boli profesionale*)
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale reprezinta o
asigurare de persoane, face parte din sistemul de asigurari sociale, este
garantata de stat si cuprinde raporturi specifice prin care se asigura protectia
sociala a salariatilor impotriva diminuarii sau pierderii capacitatii de munca
si decesului acestora ca urmare a accidentelor de munca si a bolilor
profesionale.
Art. 2. - Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale garanteaza
un ansamblu de servicii si prestatii in beneficiul persoanelor asigurate, in
vederea:
a) promovarii sanatatii si a securitatii in munca si prevenirii accidentelor de
munca si a bolilor profesionale;
b) diminuarii si compensarii consecintelor accidentelor de munca si ale bolilor
profesionale.
Art. 3. - Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale se
fundamenteaza pe urmatoarele principii:
a) asigurarea este obligatorie pentru toti cei ce utilizeaza forta de munca
angajata cu contract individual de munca;
b) riscul profesional este asumat de cei ce beneficiaza de rezultatul muncii
prestate;
c) constituirea resurselor de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale din contributii diferentiate in functie de risc, suportate de
angajatori sau de persoanele fizice care incheie asigurare, potrivit
prevederilor prezentei legi;
d) cresterea rolului activitatii de prevenire in vederea reducerii numarului
accidentelor de munca si al bolilor profesionale;
e) solidaritatea sociala, prin care participantii la sistemul de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale isi asuma reciproc obligatii si
beneficiaza de drepturi pentru prevenirea, diminuarea sau eliminarea riscurilor
prevazute de lege;
f) asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru beneficiarii drepturilor
prevazute de lege;
g) asigurarea transparentei in utilizarea fondurilor;
h) repartitia fondurilor in conformitate cu obligatiile ce revin sistemului de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale prin prezenta lege.
Art. 4. - (1) Prin asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale
raspunderea civila a persoanei fizice sau juridice pentru prestatiile prevazute
in prezenta lege si pentru care s-a platit contributia de asigurare este
preluata de asigurator.
(2) In situatia in care se face dovada unor prejudicii care nu sunt acoperite
prin prevederile prezentei legi, in mod subsidiar si complementar, intra in
functiune raspunderea civila, potrivit dreptului comun.
CAPITOLUL II
Raporturile de asigurare si riscurile asigurate
Art. 5. - (1) Sunt asigurate obligatoriu prin efectul prezentei legi:
a) persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de
munca, indiferent de durata acestuia, precum si functionarii publici;
b) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt
numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata
mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei
mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile
prezentei legi, cu ale persoanelor prevazute la lit. a);
c) somerii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale in cadrul
cursurilor organizate potrivit legii;
d) ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii practicii
profesionale.
(2) Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului militar si civil
angajat pe baza de contract si personalului asigurat in sistemul propriu al
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Administratiei si Internelor,
Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului
de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, precum si in cel
al Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti - Administratia Nationala
a Penitenciarelor si Directia Generala de Protectie si Anticoruptie*).
___________
*) Directia Generala de Protectie si Anticoruptie a fost desfiintata prin
Hotararea Guvernului nr. 127/2006 privind desfiintarea Directiei Generale de
Protectie si Anticoruptie din subordinea Ministerului Justitiei, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 9 februarie 2006, cu
modificarile ulterioare.
Art. 6. - (1) Se pot asigura in conditiile prezentei legi, pe baza de contract
individual de asigurare, persoanele care se afla in una sau mai multe dintre
urmatoarele situatii:
a) asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
b) comanditati, administratori sau manageri;
c) membri ai asociatiei familiale;
d) persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
e) persoane angajate in institutii internationale;
f) proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole si forestiere;
g) persoane care desfasoara activitati agricole in cadrul gospodariilor
individuale sau activitati private in domeniul forestier;
h) membri ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere din
agricultura;
i) alte persoane interesate, care isi desfasoara activitatea pe baza altor
raporturi juridice decat cele mentionate anterior.
(2) Continutul contractului individual de asigurare se stabileste in normele
metodologice**) de aplicare a prezentei legi.
___________
**) Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea
pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile
ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si
familiei si al ministrului sanatatii publice nr. 450/825/2006, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 708 din 17 august 2006, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 7. - (1) Prevederile art. 5 sunt aplicabile si angajatilor romani care
presteaza munca in strainatate din dispozitia angajatorilor romani, in
conditiile legii.
(2) Au calitatea de asigurat si cetatenii straini sau apatrizii care presteaza
munca pentru angajatori romani, pe perioada in care au, potrivit legii,
domiciliul sau resedinta in Romania.
Art. 8. - (1) Are calitatea de asigurator, potrivit prezentei legi, Casa
Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, denumita in
continuare CNPAS.
(2) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale se exercita de casele teritoriale de pensii.
(3) Atributiile specifice de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale, in calitate de prestatori de servicii, pot fi realizate, in
conditiile prezentei legi, si de asociatii profesionale de asigurare,
constituite in acest scop pe sectoare de activitate ale economiei nationale.
(4) Asociatiile profesionale de asigurare functioneaza pe baza de statut propriu,
cu respectarea prevederilor prezentei legi si ale Ordonantei Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile ulterioare.
Art. 9. - (1) Raporturile de asigurare, rezultate in temeiul prezentei legi si
din contractele de asigurare, se stabilesc intre:
a) angajatori si asigurator, pentru persoanele asigurate prevazute la art. 5 si
7;
b) asigurati si asigurator, pentru persoanele asigurate prevazute la art. 6.
(2) Calitatea de asigurat se dobandeste, iar raporturile de asigurare se
stabilesc la data: incheierii contractului individual de munca, stabilirii
raporturilor de serviciu in cazul functionarilor publici, validarii mandatului
pentru persoanele care desfasoara activitati in functii elective, numirii in
cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, depunerii adeziunii
in cazul membrilor cooperatori, inceperii practicii profesionale pentru someri,
ucenici, elevi si studenti sau incheierii contractului individual de asigurare,
dupa caz.
Art. 10. - (1) In vederea incheierii asigurarii pentru accidente de munca si
boli profesionale si a stabilirii cotei contributiei datorate, angajatorul are
obligatia de a comunica asiguratorului, printr-o declaratie pe propria
raspundere, domeniul de activitate conform Clasificarii Activitatilor din
Economia Nationala - CAEN, numarul de angajati, fondul de salarii, precum si
orice alte informatii solicitate in acest scop.
(2) Modelul si continutul declaratiei prevazute la alin. (1) se stabilesc prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi***).
(3) Declaratia se depune la sediul asiguratorului, in termen de 30 de zile de la
data dobandirii personalitatii juridice sau a inceperii raporturilor de munca
ori de serviciu intre parti, dupa caz.
(4) In cazul modificarii uneia sau mai multor informatii din declaratia
prevazuta la alin. (1), angajatorul are obligatia sa anunte asiguratorul in
termen de 15 zile.
___________
***) A se vedea nota de subsol corespunzatoare asteriscului marcat la art. 6
alin. (2).
Art. 11. - Persoana asigurata potrivit art. 6, o data cu incheierea contractului
individual de asigurare, are obligatia de a depune o declaratie de venituri si
de a comunica, in termen de 15 zile, asiguratorului orice modificare intervenita
cu privire la situatia si statutul ei.
Art. 12. - Dreptul la prestatiile si serviciile de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale se naste de la data stabilirii raporturilor de
asigurare si inceteaza odata cu aceste raporturi.
Art. 13. - (1) In cazul in care din culpa angajatorului sau a persoanei
asigurate pe baza de contract individual de asigurare nu s-a platit contributia
de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, costul prestatiilor
si al serviciilor de asigurare prevazute de prezenta lege si efectuate de catre
asigurator se recupereaza de la angajator sau de la persoana asigurata pe baza
de contract individual de asigurare.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazurile prevazute la art. 22 alin.
(2) si la art. 23 alin. (2), dar se aplica in cazurile confirmate dupa data de 1
ianuarie 2003.
Art. 14. - (1) In cazul bolilor profesionale, declarate in conditiile legii, in
timpul activitatii profesionale, dreptul la prestatiile si serviciile de
asigurare se mentine si ulterior incetarii raporturilor de munca/serviciu si a
contractelor individuale de asigurare.
(2) In cazul bolilor profesionale, declarate in conditiile legii, ulterior
incetarii raporturilor de munca si a contractelor de asigurare, dreptul la
prestatiile si serviciile de asigurare se acorda daca fostul asigurat face
dovada, cu acte medicale eliberate conform legii, ca boala a fost cauzata de
factori profesionali specifici locului de munca.
Art. 15. - Riscurile asigurate in conditiile prezentei legi sunt accidentele de
munca si bolile profesionale definite in conformitate cu prevederile Legii
securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006.
CAPITOLUL III
Obiectivele asigurarii
Art. 16. - Asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale are
urmatoarele obiective:
a) prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) reabilitarea medicala si socioprofesionala a asiguratilor, victime ale
accidentelor de munca si ale bolilor profesionale, precum si recuperarea
capacitatii de munca a acestora;
c) acordarea de prestatii in bani pe termen lung si scurt, sub forma de
indemnizatii si alte ajutoare, in conditiile prevazute de prezenta lege.
Art. 17. - Asiguratorul are obligatia de a-si organiza activitatea pentru
realizarea obiectivelor prevazute la art. 16, precum si de a pastra
confidentialitatea tuturor informatiilor la care are acces in scopul realizarii
acestor obiective.
CAPITOLUL IV
Prestatii si servicii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 18. - Asiguratii sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale au dreptul la urmatoarele prestatii si servicii:
a) reabilitare medicala si recuperarea capacitatii de munca;
b) reabilitare si reconversie profesionala;
c) indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca;
d) indemnizatie pentru trecerea temporara in alt loc de munca si indemnizatie
pentru reducerea timpului de munca;
e) compensatii pentru atingerea integritatii;
f) despagubiri in caz de deces;
g) rambursari de cheltuieli.
Art. 19. - (1) Baza de calcul a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de
munca, pentru reducerea timpului de munca sau pentru trecerea temporara in alt
loc de munca se calculeaza ca medie a veniturilor brute realizate lunar de catre
salariat in ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului, respectiv a
veniturilor stipulate in contractele individuale de asigurare, pe baza carora
s-a stabilit contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale.
(2) In cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de calcul
a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, pentru reducerea
timpului de munca sau pentru trecerea temporara in alt loc de munca o constituie
media veniturilor brute realizate lunar, respectiv a veniturilor stipulate in
contractul individual de asigurare, pe baza carora s-a stabilit contributia de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
(3) In cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de o luna, baza de calcul
a indemnizatiilor o constituie venitul lunar brut din prima luna de activitate
pentru care s-a stabilit sa se plateasca contributia.
(4) Pentru calculul indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca,
pentru reducerea timpului de munca sau pentru trecerea temporara in alt loc de
munca se utilizeaza numarul de zile lucratoare din luna in care se acorda
concediul medical sau, dupa caz, se solicita alte drepturi de asigurari sociale.
(5) La stabilirea numarului de zile lucratoare din luna in care se acorda
dreptul de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale se vor avea
in vedere prevederile legale cu privire la zilele de sarbatori legale in care nu
se lucreaza.
SECTIUNEA 1
Prestatii si servicii pentru investigare, diagnosticare medicala, reabilitare
medicala si recuperarea capacitatii de munca
Art. 20. - Asiguratii au dreptul la prestatii medicale pentru investigarea,
diagnosticarea, reabilitarea starii de sanatate, precum si recuperarea
capacitatii de munca, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 21. - (1) Asiguratorul are obligatia de a achita contravaloarea serviciilor
medicale acordate pana cand se realizeaza:
a) restabilirea starii de sanatate sau ameliorarea deficientelor de sanatate
survenite in urma unui risc asigurat;
b) prevenirea diminuarii ori a pierderii capacitatii de munca si a necesitatii
de ingrijire permanenta.
(2) Contravaloarea biletelor pentru tratament balnear prescris de medicul
asiguratorului celor care se afla in incapacitate temporara de munca, ca urmare
in exclusivitate a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, se
suporta integral din contributiile de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale.
Art. 22. - (1) Asiguratii au dreptul la servicii medicale corespunzatoare
leziunilor si afectiunilor cauzate prin accidente de munca sau boli profesionale,
dupa cum urmeaza:
a) asistenta medicala de urgenta la locul accidentului, in mijloacele de
transport specializate si in unitatile spitalicesti;
b) tratament medical ambulatoriu, analize medicale si medicamente, prescrise de
medic;
c) servicii medicale in spitale sau in clinici specializate pentru boli
profesionale;
d) tratament de recuperare a capacitatii de munca in unitati de specialitate;
e) servicii de chirurgie reparatorie;
f) cure balneoclimaterice;
g) investigatii de specialitate si analize de laborator, necesare in vederea
stabilirii caracterului de profesionalitate al bolilor.
(2) Pentru bolile profesionale confirmate anterior datei de 1 ianuarie 2005 si
pentru care se continua reabilitarea medicala ulterior acestei date ca urmare
exclusiva a cauzei profesionale, se deconteaza urmatoarele prestatii si servicii:
a) tratament medical ambulatoriu, analize medicale si medicamente;
b) servicii medicale in spitale, in sectii sau unitati sanitare cu personalitate
juridica, specializate pentru boli profesionale;
c) tratament de recuperare a capacitatii de munca in unitati de specialitate;
d) servicii de chirurgie reparatorie;
e) cure balneoclimaterice;
f) dispozitive medicale in vederea corectarii si recuperarii deficientelor
organice, functionale sau fizice.
(3) Fondurile necesare decontarii prestatiilor si serviciilor prevazute la alin.
(2) se suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei
si Protectiei Sociale.
Art. 23. - (1) In vederea corectarii si recuperarii deficientelor organice,
functionale sau fizice cauzate de accidente de munca si boli profesionale,
asiguratii au dreptul la dispozitive medicale, care se stabilesc prin normele
metodologice de aplicare a prezentei legi*).
(2) Pentru cazurile de accident de munca confirmate anterior datei de 1 ianuarie
2005 si care necesita dispozitive medicale in vederea corectarii si recuperarii
deficientelor organice, functionale sau fizice, costurile acestora se suporta
din fondurile bugetului de stat prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei si
Protectiei Sociale.
___________
*) A se vedea nota de subsol corespunzatoare asteriscului marcat la art. 6 alin.
(2).
Art. 24. - (1) Pentru reabilitarea medicala si recuperarea capacitatii de munca
asiguratii beneficiaza de programe individuale de recuperare, stabilite de
medicul specialist al asiguratorului, in functie de natura si de diagnosticul
bolii.
(2) Programul individual de recuperare poate include tratament balnear, in
functie de tipul bolii.
(3) Durata tratamentului balnear este de 15-21 de zile si se stabileste de
medicul asiguratorului, in functie de tipul afectiunii si de natura
tratamentului.
(4) Criteriile pe baza carora se acorda biletele pentru tratament balnear se
aproba anual de CNPAS.
Art. 25. - (1) Asiguratii au obligatia sa urmeze si sa respecte programele
individuale de recuperare stabilite de medicul specialist al asiguratorului.
(2) Dreptul la prestatii si servicii pentru reabilitarea medicala si recuperarea
capacitatii de munca se suspenda in cazul in care asiguratii nu urmeaza sau nu
respecta programul individual de recuperare.
Art. 26. - Tratamentul medical in perioada programului individual de recuperare,
precum si cazarea si masa in unitatile medicale se suporta de catre asigurator
cu respectarea tarifelor si criteriilor stabilite prin contractul-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate, aprobat anual prin hotarare a Guvernului, si prin normele
metodologice de aplicare a acestui contract.
Art. 27. - (1) Unitatile care efectueaza prestatii si servicii medicale se
stabilesc de asigurator in vederea reabilitarii medicale si recuperarii
capacitatii de munca a asiguratilor care au suferit accidente de munca si boli
profesionale.
(2) Tarifele pentru prestatiile si serviciile medicale aferente reabilitarii
medicale si recuperarii capacitatii de munca se stabilesc pe baza prevederilor
existente in contractul-cadru al sistemului asigurarilor sociale de sanatate.
SECTIUNEA a 2-a
Prestatii si servicii pentru reabilitare si reconversie profesionala
Art. 28. - Prestatiile si serviciile pentru reabilitare si reconversie
profesionala se acorda de catre asigurator la solicitarea asiguratilor care,
desi nu si-au pierdut complet capacitatea de munca, nu mai pot desfasura
activitatea pentru care s-au calificat, ca urmare a unui accident de munca sau a
unei boli profesionale.
Art. 29. - Asiguratorul preia in sarcina sa cheltuielile pentru urmatoarele
prestatii si servicii de reabilitare si reconversie profesionala:
a) cheltuielile privind serviciile medicale si psihologice pentru aprecierea
starii fizice, mentale si aptitudinale in vederea reconversiei profesionale;
b) costul cursurilor de calificare sau de reconversie;
c) plata unei indemnizatii pe durata cursurilor de calificare si de reconversie.
Art. 30. - (1) Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare sau de
reconversie se acorda lunar si reprezinta 70% din salariul de baza brut al
persoanei asigurate, avut la data survenirii accidentului de munca sau a bolii
profesionale.
(2) Indemnizatia se acorda numai daca persoana asigurata nu beneficiaza, pe
durata cursurilor de calificare sau de reconversie, de indemnizatie pentru
incapacitate temporara de munca sau de pensie de invaliditate gradul III,
acordata potrivit legii.
Art. 31. - Indemnizatia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie se
acorda numai daca persoana asigurata respecta dispozitiile asiguratorului cu
privire la:
a) institutia la care urmeaza sa se desfasoare cursul;
b) programul de instruire;
c) modalitatea de absolvire.
SECTIUNEA a 3-a
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca
Art. 32. - (1) Asiguratii beneficiaza de o indemnizatie pe perioada in care se
afla in incapacitate temporara de munca in urma unui accident de munca sau a
unei boli profesionale.
(2) In cazul bolilor profesionale sau al accidentelor de munca, certificatul
medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija angajatorului, de directiile
de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv de casa
teritoriala de pensii in a carei raza se afla sediul angajatorului sau
domiciliul asiguratului.
Art. 33. - (1) Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca
reprezinta 80% din media veniturilor salariale brute realizate in ultimele 6
luni anterioare manifestarii riscului.
(2) In cazul asiguratilor prevazuti la art. 6, cuantumul indemnizatiei pentru
incapacitate temporara de munca reprezinta 80% din media venitului lunar
asigurat din ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului.
(3) Cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca in cazul
urgentelor medico-chirurgicale este de 100% din media venitului lunar asigurat
din ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului.
Art. 34. - Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul
accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta in primele 3 zile de
incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din
contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Art. 35. - Durata de acordare a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de
munca este de 180 de zile in intervalul de un an, socotita din prima zi de
concediu medical.
Art. 36. - (1) In situatii temeinic motivate de posibilitatea recuperarii
medicale si profesionale a asiguratului medicul curant poate propune prelungirea
concediului medical peste 180 de zile.
(2) Medicul asiguratorului poate decide, dupa caz, prelungirea concediului
medical pentru continuarea programului recuperator, reluarea activitatii in
acelasi loc de munca sau in alt loc de munca ori poate propune pensionarea de
invaliditate.
(3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face pentru cel mult 90
de zile, in functie de evolutia cazului si de rezultatele actiunilor de
recuperare, conform procedurilor stabilite de CNPAS.
Art. 37. - Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca datorata
accidentelor de munca si bolilor profesionale se acorda pe baza certificatului
medical eliberat conform dispozitiilor legale.
Art. 38. - In situatia in care medicul expert al asigurarilor sociale din
sistemul public de pensii decide incadrarea intr-un grad de invaliditate,
indemnizatia se va acorda pana la sfarsitul lunii urmatoare celei in care s-a
dat avizul de pensionare, fara a se depasi durata maxima de acordare a
concediului medical, prevazuta la art. 36.
SECTIUNEA a 4-a
Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca si indemnizatia
pentru reducerea timpului de munca
Art. 39. - (1) Asiguratii care, datorita unei boli profesionale sau unui
accident de munca, nu isi mai pot desfasura activitatea la locul de munca
anterior manifestarii riscului asigurat pot trece temporar in alt loc de munca.
(2) Indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca se acorda in
conditiile in care venitul salarial brut lunar realizat de asigurat la noul loc
de munca este inferior mediei veniturilor sale lunare din ultimele 6 luni,
calculate de la momentul depistarii afectiunii.
Art. 40. - Indemnizatia pentru reducerea timpului de lucru cu o patrime din
durata normala, ca urmare a unor afectiuni cauzate de accidente de munca sau
boli profesionale, se acorda asiguratilor care, in aceste conditii, nu mai pot
realiza durata normala de munca.
Art. 41. - (1) Indemnizatiile prevazute la art. 39 alin. (2) si la art. 40 se
acorda la propunerea medicului curant, cu avizul medicului asiguratorului,
pentru cel mult 90 de zile intr-un an calendaristic, in una sau mai multe etape.
(2) Cuantumul lunar al indemnizatiilor prevazute la alin. (1) este egal cu
diferenta dintre media veniturilor salariale din ultimele 6 luni si venitul
salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea
timpului normal de munca, fara a se depasi 25% din baza de calcul.
SECTIUNEA a 5-a
Compensatii pentru atingerea integritatii
Art. 42. - Au dreptul la o compensatie pentru atingerea integritatii asiguratii
care, in urma accidentelor de munca sau a bolilor profesionale, raman cu leziuni
permanente care produc deficiente si reduc capacitatea de munca intre 20-50%.
Art. 43. - Compensatia se acorda la solicitarea persoanei indreptatite, pe baza
deciziei medicului asiguratorului, cu indeplinirea conditiilor prevazute la art.
42.
Art. 44. - (1) Compensatia pentru atingerea integritatii reprezinta o suma fixa
in bani si se acorda integral, o singura data, fara a afecta celelalte drepturi
sau indemnizatii la care este indreptatit asiguratul, si nu este luata in baza
de calcul pentru determinarea acestor drepturi.
(2) Cuantumul compensatiei pentru atingerea integritatii se stabileste in
functie de gravitatea leziunii, in limita unui plafon maxim de 12 salarii medii
brute, comunicate de Institutul National de Statistica.
(3) Criteriile si grilele pe baza carora se acorda compensatia pentru atingerea
integritatii se stabilesc prin decizie a presedintelui CNPAS.
SECTIUNEA a 6-a
Despagubiri in caz de deces
Art. 45. - (1) In cazul decesului asiguratului, ca urmare a unui accident de
munca sau a unei boli profesionale, beneficiaza de despagubire in caz de deces o
singura persoana, care poate fi, dupa caz: sotul supravietuitor, copilul,
parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul, in conditiile dreptului comun, sau,
in lipsa acesteia, persoana care dovedeste ca a suportat cheltuielile ocazionate
de deces.
(2) Cuantumul despagubirii in caz de deces este de 4 salarii medii brute,
comunicate de Institutul National de Statistica.
Art. 46. - Cererea pentru obtinerea despagubirii in caz de deces se depune la
sediul asiguratorului, insotita de actele din care rezulta dreptul
solicitantului, potrivit prezentei legi.
Art. 47. - (1) Admiterea sau respingerea cererii se face prin decizie emisa de
asigurator in termen de 20 de zile de la data depunerii cererii.
(2) Decizia se comunica in scris solicitantului in termen de 5 zile de la data
emiterii ei.
Art. 48. - Plata despagubirii in caz de deces se face in termen de 15 zile de la
data comunicarii deciziei prevazute la art. 47.
SECTIUNEA a 7-a
Rambursari de cheltuieli
Art. 49. - (1) Asiguratorul acorda rambursari de cheltuieli in urmatoarele
situatii:
a) transportul de urgenta, in cazuri temeinic justificate, cand salvarea
victimei impune utilizarea altor mijloace decat cele uzuale;
b) confectionarea ochelarilor, a aparatelor acustice, a protezelor oculare, in
situatia in care acestea au fost deteriorate in urma unui accident de munca
soldat cu vatamari corporale;
c) in cazul aplicarii dispozitivelor medicale implantabile prin interventie
chirurgicala in vederea recuperarii deficientelor organice, functionale sau
fizice cauzate de accidente de munca si boli profesionale.
(2) Costurile suportate de asigurator sunt destinate sa asigure recuperarea
functionalitatii organismului celui asigurat, iar cuantumul acestora se va
stabili anual prin decizie a presedintelui CNPAS.
CAPITOLUL V
Comunicarea si constatarea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
Art. 50. - (1) Angajatorii au obligatia de a comunica asiguratorului accidentele
soldate cu incapacitate de munca sau cu decesul asiguratilor.
(2) Comunicarea trebuie realizata de indata ce angajatorul a luat cunostinta
despre accident.
(3) Obligatia privind comunicarea revine si persoanelor asigurate conform art. 6
sau urmasilor acestora, in cazul in care accidentul de munca s-a soldat cu
decesul asiguratului.
Art. 51. - (1) Daca in urma controalelor medicale periodice personalul din
structurile de medicina muncii, care asigura servicii medicale angajatorului,
constata ca exista riscul unei imbolnaviri profesionale, acesta are obligatia de
a semnala de indata cazul asiguratorului.
(2) Declararea bolilor profesionale se realizeaza conform prevederilor Legii
securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, iar un exemplar din formularul
de declarare a bolii respective va fi inaintat CNPAS de catre autoritatea
competenta.
Art. 52. - (1) Pentru constatarea cazului asigurat si stabilirea drepturilor de
asigurare, asiguratorul are acces si recurge la procesul-verbal de cercetare,
intocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta care efectueaza cercetarea
accidentelor soldate cu incapacitate temporara de munca, invaliditate si deces.
(2) Asiguratorul verifica modalitatea in care a fost efectuata cercetarea si
decide asupra caracterului de munca al accidentului urmat de incapacitate
temporara de munca.
(3) In scopul stabilirii caracterului profesional al accidentului urmat de
incapacitate temporara de munca, asiguratorul poate coordona direct cercetarea
accidentului, poate efectua o ancheta proprie sau poate evalua dosarul de
cercetare intocmit de comisia angajatorului, dupa caz.
Art. 53. - Drepturile de asigurare prevazute de prezenta lege se acorda astfel:
a) pentru accidente de munca, in baza procesului-verbal de cercetare a
accidentului de munca, intocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta;
b) pentru boli profesionale, in baza formularului de declarare finala a bolii
profesionale, intocmit, potrivit legii, de autoritatea competenta.
Art. 54. - Pana la stabilirea caracterului de munca al accidentului sau
caracterului profesional al bolii, conform documentelor prevazute la art. 53,
contravaloarea serviciilor medicale acordate va fi suportata din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, urmand ca decontarea sa
se realizeze ulterior din contributiile de asigurare pentru accidente de munca
si boli profesionale, dupa caz.
CAPITOLUL VI
Prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale
Art. 55. - Raspunderea pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate
la locurile de munca revine angajatorilor sau, dupa caz, persoanelor asigurate
conform art. 6.
Art. 56. - (1) Angajatorii au obligatia de a asigura informarea, participarea si
colaborarea angajatilor pentru adoptarea si aplicarea masurilor de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
(2) Angajatii au obligatia de a participa la actiuni privind adoptarea unor
masuri de securitate si sanatate in munca, atunci cand sunt solicitati in acest
scop de catre angajatori.
Art. 57. - Angajatii nu suporta in nicio situatie costul masurilor de prevenire
aplicate in conditiile art. 56.
Art. 58. - Angajatorii au obligatia de a furniza toate informatiile solicitate
de asigurator in legatura cu riscurile de la locurile de munca.
Art. 59. - Angajatii sunt obligati sa cunoasca si sa respecte masurile tehnice
si organizatorice luate de angajatori pentru prevenirea accidentelor de munca si
a bolilor profesionale, aduse la cunostinta in cadrul instructajului de
protectie a muncii.
Art. 60. - Angajatii au dreptul, fara ca acest lucru sa atraga consecinte asupra
lor, de a sesiza Inspectia Muncii, asiguratorul sau comitetele de sanatate si
securitate in munca asupra neluarii de catre angajator a unor masuri de
prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Art. 61. - Asiguratorul are obligatia de a promova si de a stimula activitatea
de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale, in scopul:
a) mentinerii integritatii fizice si psihice a persoanelor asigurate;
b) imbunatatirii conditiilor de munca;
c) eliminarii sau reducerii riscurilor de accidente de munca si boli
profesionale.
Art. 62. - (1) Asiguratorul coordoneaza activitatea de prevenire a accidentelor
de munca si a bolilor profesionale la nivel national.
(2) Activitatile de prevenire se realizeaza de catre CNPAS, in conformitate cu
atributiile stabilite prin lege.
(3) Pentru activitatile de prevenire care nu se suporta de catre sistemul de
asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, CNPAS abiliteaza
persoane juridice in calitate de prestatori de servicii externe de prevenire.
(4) Criteriile privind abilitarea persoanelor juridice care au calitatea de
prestatori de servicii externe de prevenire se stabilesc prin regulament aprobat
prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Pentru coordonarea activitatii legate de prevenirea bolilor profesionale,
precum si de verificare, in vederea decontarii, a documentelor prin care s-a
confirmat caracterul profesional al bolii, CNPAS organizeaza un compartiment de
medicina muncii in cadrul Institutului National de Expertiza Medicala si
Recuperare a Capacitatii de Munca.
Art. 63. - (1) Personalul tehnic al asiguratorului, care desfasoara activitati
de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale, precum si
personalul medical specializat in medicina muncii au urmatoarele atributii:
a) participa la stabilirea de programe de prevenire prioritare la nivel
national, prin identificarea situatiilor cu riscuri mari de accidente de munca
si boli profesionale;
b) acorda consultanta cu privire la masurile si mijloacele de prevenire a
accidentelor de munca si bolilor profesionale;
c) propun efectuarea si finantarea de studii si analize institutelor de
cercetare de specialitate, in vederea fundamentarii masurilor de prevenire
prioritare la nivel national;
d) acorda asistenta tehnica angajatorilor pentru elaborarea instructiunilor de
prevenire;
e) cerceteaza accidentele cu incapacitate temporara de munca si stabilesc
caracterul de munca al acestora in conformitate cu prevederile prezentei legi;
f) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
g) recomanda masuri de prevenire si controleaza aplicarea lor;
h) propun asiguratorului majorari sau reduceri ale contributiei pentru
stimularea activitatii de prevenire;
i) stabilesc programe de prevenire in baza situatiilor concrete identificate la
locurile de munca;
j) consiliaza angajatorii cu privire la securitatea si sanatatea in munca.
(2) Personalul medical specializat in medicina muncii are si atributii legate de
depistarea, investigarea si stabilirea caracterului profesional al bolii.
Art. 64. - In exercitarea atributiilor sale personalul tehnic si medical
specializat este autorizat:
a) sa dispuna de acces liber in sediile angajatorilor sau la locurile de munca
organizate de acestia si sa fie insotit de persoanele desemnate de angajator;
b) sa beneficieze de concluziile cercetarii accidentelor de munca sau a bolilor
profesionale, efectuata de autoritatile de stat competente;
c) sa sesizeze autoritatile de stat cand constata incalcari ale legislatiei in
vigoare privind protectia muncii;
d) sa propuna angajatorilor dimensionarea compartimentelor de protectie a muncii
in functie de riscurile de la locurile de munca;
e) sa consulte rezultatele examenelor medicale la angajare si ale examenelor
medicale periodice ale persoanelor asigurate;
f) sa solicite orice informatii si documente necesare realizarii sarcinilor de
prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
g) sa recomande angajatorului masuri de prevenire a accidentelor de munca si a
bolilor profesionale.
Art. 65. - In activitatea exercitata personalul de prevenire a accidentelor de
munca si a bolilor profesionale este obligat sa pastreze confidentialitatea
datelor primite de la angajator cu privire la aspectele organizatorice,
tehnologice si de fabricatie din unitatea controlata, precum si a celorlalte
date furnizate de autoritatile de stat competente sau de orice alt organism ori
persoana interesata in activitatea de prevenire, precum si confidentialitatea
datelor medicale ale angajatilor.
Art. 66. - (1) Cheltuielile asiguratorului pentru activitatea de prevenire a
accidentelor de munca si a bolilor profesionale se evidentiaza intr-un cont
analitic separat.
(2) Cuantumul maxim alocat in acest scop nu poate depasi 10% din sumele incasate
cu titlu de contributie pe parcursul unui an calendaristic.
CAPITOLUL VII
Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 67. - CNPAS administreaza, gestioneaza, coordoneaza si controleaza intreaga
activitate de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Art. 68. - In vederea realizarii activitatii de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale, CNPAS are, in principal, urmatoarele atributii:
a) coordoneaza si controleaza activitatea in acest domeniu, desfasurata de
casele teritoriale de pensii;
b) poate cofinanta programe in proiecte de prevenire a accidentelor de munca si
a bolilor profesionale;
c) aplica masuri pentru imbunatatirea serviciilor si prestatiilor de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale;
d) elaboreaza criteriile si metodologia care stau la baza calculului
contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
e) indruma si controleaza activitatea de prevenire a accidentelor de munca si a
bolilor profesionale;
f) controleaza modul de acordare a prestatiilor si serviciilor de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazute de prezenta lege;
g) controleaza modul de acordare a majorarilor sau reducerilor contributiei
pentru stimularea activitatii de prevenire;
h) poate organiza la nivel national, la propunerea caselor teritoriale de pensii,
activitatea de recuperare functionala, protezare, reorientare si reconversie, in
vederea reintegrarii profesionale pentru persoanele care au suferit accidente de
munca si boli profesionale;
i) organizeaza evidenta cazurilor asigurate, precum si a costurilor de asigurare
la nivel national;
j) emite si retrage autorizatia de functionare a asociatiilor profesionale de
asigurare;
k) poate finanta la nivel national studii de cercetare aplicativa in vederea
elaborarii de solutii, dispozitive si metode de prevenire a accidentelor de
munca si a bolilor profesionale;
l) poate organiza instruirea, formarea si perfectionarea personalului din
domeniul asigurarii pentru accidente de munca si boli profesionale;
m) face propuneri privind cheltuielile ce se finanteaza din veniturile provenite
din contributiile de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale;
n) urmareste executia veniturilor si cheltuielilor activitatii de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale si prezinta ministrului muncii,
familiei si protectiei sociale rapoarte trimestriale si anuale privind executia
bugetara;
o) coordoneaza activitatea de management al securitatii si sanatatii in munca;
p) verifica modalitatea de efectuare a cercetarii accidentelor de munca urmate
de incapacitate temporara de munca, prin participarea directa la investigatie
sau prin analiza documentelor justificative, dupa caz;
r) stabileste caracterul profesional al accidentului cu incapacitate temporara
de munca.
Art. 69. - Conducerea activitatii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale este asigurata de presedintele CNPAS si de un consiliu tripartit.
Art. 70. - (1) Activitatea de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale este organizata la nivel de directie generala in cadrul CNPAS.
(2) Conducerea executiva a activitatii de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale este asigurata de un director general cu rang de inalt
functionar public, numit in conditiile legii de catre presedintele CNPAS.
(3) Ocuparea functiei de director general se face in conditiile legii.
(4) Salarizarea directorului general se face la nivelul salariului stabilit de
lege pentru functia de secretar general din ministere.
Art. 71. - (1) Consiliul tripartit este format din 9 membri:
a) 3 reprezentanti ai Guvernului, dintre care presedintele CNPAS si directorul
general prevazut la art. 70 alin. (2) - membri de drept, iar al treilea, un
reprezentant al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, desemnat de
Ministerul Finantelor Publice;
b) 3 reprezentanti ai salariatilor, desemnati prin consens de confederatiile
sindicale reprezentative la nivel national, conform Legii nr. 130/1996 privind
contractul colectiv de munca, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) 3 reprezentanti ai patronilor, desemnati prin consens de confederatiile
patronale reprezentative la nivel national, conform Legii nr. 130/1996,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Membrii consiliului tripartit isi desfasoara activitatea in baza unui mandat
pe o durata de 4 ani.
(3) Presedintele CNPAS este si presedintele consiliului tripartit.
(4) Indemnizatia de sedinta pentru membrii consiliului tripartit, cu exceptia
presedintelui CNPAS si a directorului general, este egala cu 10% din
indemnizatia lunara a unui secretar de stat.
(5) Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului tripartit ca urmare a
participarii la sedinte nu poate depasi, intr-o luna, 20% din indemnizatia
lunara a unui secretar de stat.
Art. 72. - (1) In indeplinirea atributiilor prevazute la art. 68, in structura
organizatorica a CNPAS se infiinteaza structuri specializate pentru urmarirea si
asigurarea:
a) activitatii de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
b) activitatii de reabilitare medicala, reabilitare socioprofesionala si
tratament medical;
c) evidentei contributiilor, prestatiilor si serviciilor acordate si a
costurilor de asigurare.
(2) Organizarea structurilor prevazute la alin. (1) se aproba prin hotarare a
Guvernului de modificare a Statutului CNPAS*).
___________
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 227/2009 pentru modificarea si
completarea Statutului Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari
Sociale, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 13/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 13 martie 2009.
Art. 73. - Prin Statutul CNPAS se stabilesc atributiile, organizarea si
functionarea la nivel central si teritorial a structurilor care asigura
desfasurarea activitatii de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale, precum si atributiile consiliului tripartit.
Art. 74. - (1) La nivelul caselor teritoriale de pensii, pentru activitatea de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se constituie consilii
tripartite consultative.
(2) Componenta, atributiile, organizarea si functionarea consiliilor tripartite
consultative se stabilesc prin Statutul CNPAS**).
(3) Membrii desemnati in consiliile tripartite consultative nu beneficiaza de
indemnizatie de sedinta.
___________
**) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea Statutului
Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 23 ianuarie 2004, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 75. - (1) Persoanele care datoreaza contributii de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale pot constitui asociatii la nivelul
sectoarelor de activitate ale economiei nationale.
(2) Asociatiile profesionale de asigurare sunt organisme paritare, care se
constituie si functioneaza ca persoane juridice in conditiile prezentei legi si
ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 246/2005, cu modificarile ulterioare.
(3) Asociatiile profesionale de asigurare isi pot elabora regulamente si
instructiuni proprii.
(4) In vederea functionarii asociatiile profesionale de asigurare sunt obligate
sa solicite autorizarea de catre CNPAS.
Art. 76. - Solicitarea in vederea obtinerii autorizatiei de functionare se
depune la sediul CNPAS, insotita de urmatoarele documente:
a) actul constitutiv, un memoriu de fundamentare cuprinzand obiectul, scopul
activitatii, precum si orice alte elemente necesare, potrivit cerintelor
prevazute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi***);
b) statutul asociatiei profesionale de asigurare.
___________
***) A se vedea nota de subsol corespunzatoare asteriscului marcat la art. 6
alin. (2).
Art. 77. - CNPAS analizeaza solicitarea, luand in considerare criteriile de
oportunitate, urmand ca in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii sa
emita autorizatia sau sa respinga, prin decizie motivata, solicitarea de
autorizare.
Art. 78. - Asociatiile profesionale de asigurare exercita urmatoarele atributii:
a) presteaza servicii in scopul prevenirii accidentelor de munca si a bolilor
profesionale;
b) acorda prestatiile de asigurare prevazute in prezenta lege si intocmesc
documentatia necesara in vederea acordarii acestora;
c) elaboreaza studii si evaluari privind riscul de accidentare si imbolnavire
profesionala;
d) tin evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale, a prestatiilor
acordate si a costurilor aferente;
e) asigura acordarea de prestatii medicale prin servicii proprii sau pe baza de
contract incheiat cu furnizorii de servicii medicale, potrivit legii;
f) verifica modul in care sunt utilizate prestatiile banesti acordate pentru
serviciile de reabilitare medicala si socioprofesionala.
Art. 79. - Asociatiile profesionale de asigurare au obligatia de a supune anual
aprobarii CNPAS situatia financiara si bugetul de venituri si cheltuieli.
CAPITOLUL VIII
Contributiile de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 80. - (1) Datoreaza contributii de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale urmatorii:
a) angajatorii, pentru asiguratii prevazuti la art. 5 si 7;
b) asiguratii prevazuti la art. 6.
(2) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, in
cazul somerilor, se suporta integral din bugetul asigurarilor pentru somaj, se
datoreaza pe toata durata efectuarii practicii profesionale in cadrul cursurilor
organizate potrivit legii si se stabileste in cota de 1% aplicata asupra
cuantumului drepturilor acordate pe perioada respectiva.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. a), angajatorii nu datoreaza
contributii pentru persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d).
Art. 81. - Contributia se stabileste astfel incat sa acopere costul prestatiilor
si serviciilor pentru cazurile asigurate, cheltuielile pentru prevenirea
accidentelor de munca si a bolilor profesionale, precum si cheltuielile
administrative.
Art. 82. - (1) Contributiile se stabilesc in functie de tarife si clase de risc.
(2) Tariful de risc se determina pentru fiecare sector de activitate in functie
de riscul de accidentare si de imbolnavire profesionala din cadrul sectorului
respectiv.
(3) In cadrul tarifelor de risc diferentierea pe categorii de activitati se
realizeaza prin clase de risc.
Art. 83. - (1) Tarifele si clasele de risc se stabilesc potrivit normelor
metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale, elaborate de CNPAS si aprobate prin hotarare a Guvernului*).
(2) Tarifele si clasele de risc se revizuiesc o data la 4 ani.
(3) Pentru prima perioada de functionare a sistemului de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, tarifele si clasele de risc se pot
modifica si la un interval de timp mai scurt de 4 ani, dar numai o singura data.
___________
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 144/2008 privind aprobarea Normelor
metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 124
din 18 februarie 2008, cu modificarile ulterioare.
Art. 84. - (1) Incadrarea in clasele de risc se face de catre asigurator,
corespunzator activitatii principale desfasurate in fiecare unitate.
(2) In sensul prezentei legi se va considera activitate principala activitatea
cu numarul cel mai mare de angajati.
Art. 85. - (1) Baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia
de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale pentru persoanele
prevazute la art. 5 si 7 o constituie:
a) suma veniturilor brute realizate lunar;
b) salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator
numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de
accident de munca sau boala profesionala.
(2) Cotele de contributie**) datorate de angajatori in functie de clasa de risc
se stabilesc prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat si se aplica
asupra bazei lunare de calcul prevazute la alin. (1).
(3) Contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale nu
se aplica asupra sumelor reprezentand:
a) prestatii suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv cele
acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;
b) diurnele de deplasare si de delegare, indemnizatiile de delegare, detasare si
transfer, drepturile de autor, precum si veniturile primite in baza unor
conventii civile sau contracte de colaborare;
c) participarea salariatilor la profit.
(4) Sumele asupra carora nu se datoreaza contributia de asigurari pentru
accidente de munca si boli profesionale, prevazute la alin. (3) lit. b) si c),
nu se iau in considerare la stabilirea prestatiilor din sistemul de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale.
___________
**) A se vedea Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2009 nr.
19/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 27
februarie 2009, cu modificarile ulterioare.
Art. 86. - (1) Contributia datorata de persoanele fizice prevazute la art. 6
este unica, in valoare de 1%, aplicata asupra venitului lunar asigurat,
indiferent de activitatea prestata.
(2) Baza lunara de calcul pentru aceste contributii o reprezinta venitul lunar
prevazut in contractul individual de asigurare, care nu poate fi mai mic decat
salariul de baza minim brut pe tara.
Art. 87. - Clasa de risc si cota de contributie datorata se comunica de catre
asigurator angajatorului anual sau ori de cate ori este nevoie.
Art. 88. - Asiguratorul are dreptul de a verifica, prin serviciile proprii de
control, datele comunicate de angajator pentru incadrarea in clasele de risc.
Art. 89. - Contributiile de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale, dupa calculare si retinere, se vireaza pana la data de 25 inclusiv
a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale.
Art. 90. - In cazul reorganizarii judiciare sau al falimentului angajatorului,
sumele datorate de acesta pentru asigurare vor fi recuperate potrivit legii.
Art. 91. - (1) Neplata contributiei de asigurare de catre asiguratii prevazuti
la art. 6 la termenul stabilit atrage neacordarea drepturilor la prestatii si
servicii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
(2) Neplata contributiei de asigurare de catre asiguratii prevazuti la art. 6 pe
o perioada de 3 luni consecutive constituie pentru asigurator motiv de reziliere
de drept a contractului individual de asigurare.
Art. 92. - (1) Asiguratorul poate sa aprobe anual majorari sau reduceri ale
cotelor contributiilor de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale.
(2) Nivelul majorarii sau al reducerii cotelor se stabileste in principal dupa
urmatoarele criterii:
a) numarul accidentelor de munca si al bolilor profesionale pe o perioada de
referinta;
b) gravitatea consecintelor accidentelor de munca si a bolilor profesionale;
c) volumul cheltuielilor pentru prestatii si servicii de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale;
d) existenta locurilor de munca incadrate in conditii deosebite sau speciale.
CAPITOLUL IX
Veniturile si cheltuielile asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale
Art. 93. - Veniturile pentru asigurarile de accidente de munca si boli
profesionale se constituie din:
a) contributii de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
datorate de persoanele juridice, precum si de persoanele fizice care incheie
asigurare;
b) majorari de intarziere;
c) alte venituri, potrivit legii.
Art. 94. - (1) Veniturile din contributiile de asigurari pentru accidente de
munca si boli profesionale datorate de persoanele fizice si juridice, in
conditiile prezentei legi, se prevad distinct la partea de venituri a bugetului
asigurarilor sociale de stat.
(2) Veniturile prevazute la art. 93 sunt destinate in exclusivitate pentru
finantarea prestatiilor si serviciilor de asigurare pentru accidente de munca si
boli profesionale prevazute de prezenta lege, precum si pentru finantarea
organizarii si functionarii sistemului de asigurare reglementat de prezenta lege.
Art. 95. - (1) Cheltuielile pentru prestatiile si serviciile de asigurari pentru
accidente de munca si boli profesionale si cheltuielile pentru organizarea si
functionarea acestui sistem se prevad distinct la partea de cheltuieli a
bugetului asigurarilor sociale de stat.
(2) Cheltuielile pentru prestatii si servicii de asigurare pentru accidente de
munca si boli profesionale se efectueaza pentru:
a) reabilitarea medicala si recuperarea capacitatii de munca;
b) reabilitarea si reconversia profesionala;
c) investigatii de specialitate si analize de laborator, necesare stabilirii
caracterului de profesionalitate al bolilor;
d) indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca;
e) indemnizatia pentru trecerea temporara in alt loc de munca si indemnizatia
pentru reducerea timpului de munca;
f) compensatiile pentru atingerea integritatii;
g) despagubirile in caz de deces;
h) rambursarile de cheltuieli;
i) activitatea de prevenire a accidentelor de munca si bolilor profesionale;
j) servicii medicale acordate in unitati sanitare cu personalitate juridica si
sectii de boli profesionale sau in sistem ambulatoriu prin cabinetele de
medicina muncii aflate in structura spitalelor, inclusiv la Sanatoriul de boli
profesionale Avrig, judetul Sibiu*), persoanelor care sufera de boli
profesionale.
(3) Cheltuielile pentru organizarea si functionarea sistemului de asigurare
pentru accidente de munca si boli profesionale se asigura in limita sumelor
aprobate cu aceasta destinatie in bugetul asigurarilor sociale de stat.
(4) Lista serviciilor medicale acordate in unitati sanitare cu personalitate
juridica si sectii de boli profesionale sau in sistem ambulatoriu prin
cabinetele de medicina muncii aflate in structura spitalelor, inclusiv la
Sanatoriul de boli profesionale Avrig, se stabileste prin norme metodologice**)
aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si al ministrului muncii,
familiei si protectiei sociale.
___________
*) Sanatoriul de boli profesionale Avrig, judetul Sibiu, a fost desfiintat,
activitatea sa fiind preluata de Spitalul Clinic Judetean Sibiu, prin Hotararea
Guvernului nr. 418/2006 pentru desfiintarea Sanatoriului de boli profesionale
Avrig si reorganizarea Spitalului Clinic Judetean Sibiu, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 321 din 10 aprilie 2006.
**) A se vedea nota de subsol corespunzatoare asteriscului marcat la art. 6 alin.
(2).
Art. 96. - (1) Excedentele anuale rezultate in cazul in care veniturile depasesc
cheltuielile sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale se reporteaza in anul urmator, utilizandu-se pentru finantarea
cheltuielilor prevazute la art. 95 alin. (2).
(2) Eventualele deficite inregistrate pe parcursul executiei si deficitul anual
rezultat in cazul in care veniturile sunt depasite de cheltuielile sistemului de
asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale se acopera din
disponibilitatile inregistrate in anul precedent de sistem.
Art. 97. - (1) Executia de casa a fondurilor aferente sistemului de asigurari
pentru accidente de munca si boli profesionale se realizeaza prin Trezoreria
Statului.
(2) Disponibilitatile sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli
profesionale se pastreaza in Trezoreria Statului si sunt purtatoare de dobanzi.
Art. 98. - Disponibilitatile fondului initial pentru functionarea sistemului de
asigurare inregistrate la data de 31 decembrie 2003, asa cum au fost constituite
conform Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002,
cu modificarile ulterioare, se preiau de catre CNPAS spre administrare.
CAPITOLUL X
Raspunderea juridica
Art. 99. - Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, potrivit
legii.
Art. 100. - Fapta persoanei care utilizeaza sumele destinate asigurarii pentru
accidente de munca si boli profesionale in alte scopuri decat cele prevazute de
lege constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani
sau cu amenda.
Art. 101. - Furnizarea de informatii false la stabilirea contributiilor datorate
sau a prestatiilor cuvenite potrivit prezentei legi constituie infractiunea de
fals intelectual si se pedepseste potrivit dispozitiilor Codului penal.
Art. 102. - (1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza cu
amenda de la 200 lei la 500 lei:
a) nedepunerea la termen a declaratiei prevazute la art. 10 si 11;
b) nerespectarea obligatiei de comunicare prevazute la art. 10, 11 si 50;
c) refuzul de a pune la dispozitie informatiile solicitate potrivit art. 58;
d) nerespectarea metodologiei de incadrare in clasele de risc prevazute la art.
83 si 84;
e) nerespectarea prevederilor art. 85 alin. (1) si ale art. 86 alin. (2) privind
baza de calcul a contributiilor;
f) nerespectarea prevederilor art. 82, art. 85 alin. (2) si ale art. 86 alin.
(1) privind stabilirea contributiei de asigurare si a cotelor acestei
contributii;
g) furnizarea de informatii eronate la stabilirea contributiilor datorate sau a
prestatiilor cuvenite, daca fapta nu este savarsita cu intentie;
h) nerespectarea obligatiei de plata prevazute la art. 13.
(2) Cuantumul amenzilor prevazute la alin. (1) se actualizeaza in raport cu rata
inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
Art. 103. - (1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac
prin proces-verbal de catre personalul imputernicit din cadrul CNPAS sau de
catre autoritatile publice abilitate potrivit legii.
(2) In caz de constatare a unei situatii care se incadreaza la art. 100 si 101,
persoanele abilitate prevazute la alin. (1) vor sesiza de indata organele de
urmarire penala competente, potrivit legii.
(3) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 104. - (1) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a
sanctiunii se comunica contravenientului in termen de 15 zile de la intocmire si
constituie titlu executoriu de la data comunicarii.
(2) Impotriva procesului-verbal se poate face plangere, in termen de 15 zile de
la comunicare, la instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala a fost
savarsita contraventia.
Art. 105. - Sumele incasate din amenzile contraventionale, aplicate conform
prezentei legi, se fac venit la bugetul de stat.
CAPITOLUL XI
Jurisdictia asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale
Art. 106. - Jurisdictia asigurarilor pentru accidente de munca si boli
profesionale se realizeaza prin sectiile de asigurari sociale sau, dupa caz,
prin completele specializate pentru asigurari sociale, constituite la nivelul
tribunalelor si curtilor de apel, cu respectarea conditiilor prevazute de Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 107. - In prima instanta tribunalele solutioneaza litigii privind:
a) modul de calcul al contributiei de asigurari pentru accidente de munca si
boli profesionale, precum si majorarea sau micsorarea cotei de contributie;
b) inregistrarea si evidenta contributiei de accidente de munca si boli
profesionale;
c) incadrarea intr-o clasa de risc a angajatorului;
d) refuzul nejustificat de rezolvare a unei cereri privind drepturile la
asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale;
e) modul de stabilire si de plata a prestatiilor si serviciilor cuvenite
beneficiarilor de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
f) plangerile impotriva proceselor-verbale de constatare a contraventiilor,
incheiate conform prezentei legi;
g) orice alte decizii ale asiguratorului, in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
Art. 108. - (1) Sunt competente teritorial tribunalele in a caror raza se afla
domiciliul paratului.
(2) In cazul in care, prin exceptii, obiectul litigiului il formeaza o
contestatie impotriva CNPAS sau caselor teritoriale de pensii, competenta
teritoriala revine tribunalului in a carui raza se afla domiciliul sau sediul
reclamantului.
Art. 109. - Impotriva hotararii tribunalului se poate face recurs la curtea de
apel competenta.
Art. 110. - Prevederile prezentei legi referitoare la jurisdictia asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale se completeaza cu dispozitiile
Codului de procedura civila, republicat, cu modificarile si completarile
ulterioare, ale Legii nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si cu orice alte dispozitii in materie.
Art. 111. - Actiunile in instanta si toate actele procedurale in legatura cu
litigiile avand ca obiect drepturi sau obligatii de asigurare pentru acci