|
Fisiere de utilizat:
-
Lista de inventariere -
(Fisier .pdf)
-
Lista de inventariere -
(Fisier .xls)
1. Serveste ca:
- document pentru inventarierea marfurilor, ambalajelor si altor
materiale aflate in evidenta cantitativ-valorica in unitatile cu
amanuntul;
- document pentru stabilirea minusurilor si plusurilor valorice din
gestiunile inventariate;
- document justificativ de inregistrare in evidenta de la locurile
de depozitare si in contabilitate;
- document pentru intocmirea registrului-inventar;
- document pentru stabilirea provizioanelor pentru deprecieri.
2. Se intocmeste in doua exemplare la locurile de depozitare,
pe gestiuni si conturi de materiale, marfuri si ambalaje, si se
semneaza de membrii comisiei de inventariere, de gestionar si
contabilul care tine evidenta gestiunii. In cazul predarii-primirii
gestiunii, listele de inventariere se intocmesc in 3 exemplare,
dintre care un exemplar la gestionarul predator, un exemplar la
gestionarul care primeste gestiunea, iar un exemplar la
contabilitate.
Pentru bunurile deteriorate total sau partial, degradate, precum si
pentru cele fara miscare sau cele care nu mai pot fi valorificate se
intocmesc liste de inventariere separate.
In cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de
inventariere se semneaza de toti gestionarii sau de persoanele care
au calitatea de gestionar, iar in cazul predarii-primirii gestiunii,
acestea trebuie semnate atat de persoana (persoanele) care preda
(predau) gestiunea, cat si de gestionarul (gestionarii) care
primeste (primesc) gestiunea.
Pentru bunurile aflate in ambalaje originale intacte, lichidele a
caror cantitate faptica nu se poate stabili prin transvazare si
masurare sau marfurile in vrac etc., a caror inventariere prin
cantarire sau masurare ar necesita cheltuieli importante sau ar
conduce la degradarea bunurilor respective, in listele de
inventariere se mentioneaza modul in care s-a facut inventarierea si
datele tehnice care stau la baza calculelor.
In listele de inventariere se inscriu stocurile faptice stabilite de
comisia de inventariere prin numarare, cantarire, masurare sau
cubare, dupa caz.
Datele privind bunurile inventariate se inscriu in listele de
inventariere imediat dupa determinarea cantitatilor inventariate, in
ordinea in care ele au fost grupate, tinandu-se seama de
dimensiunile si unitatile de masura cu care figureaza in evidenta de
la locurile de depozitare si in contabilitate.
Evaluarea stocurilor faptice in listele de inventariere se face cu
aceleasi preturi folosite la inregistrarea bunurilor in
contabilitate.
Inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii prin compararea
stocului faptic valoric al bunurilor inventariate cu soldul scriptic
din contabilitate, se procedeaza la o verificare amanuntita a
exactitatii tuturor evaluarilor, calculelor, totalizarilor si
inregistrarilor din contabilitate si din evidenta de la locurile de
depozitare. Greselile identificate cu aceasta ocazie trebuie
corectate inainte de stabilirea rezultatelor inventarierii.
3. Circula:
- la gestionar (sau gestionari, in cazul predarii-primirii
gestiunii), pentru semnarea fiecarei file a listei, mentionand pe
ultima fila a listei ca toate cantitatile au fost stabilite in
prezenta sa (lor), ca bunurile respective se afla in pastrarea si
raspunderea sa (lor), ca nu mai are (au) bunuri care nu au fost
supuse inventarierii, precum si faptul ca preturile, cantitatile,
calitatile si unitatile de masura au fost stabilite in prezenta sa
(lor) si nu are (au) obiectiuni de facut;
- la membrii comisiei de inventariere, pentru semnarea fiecarei file
a listei, calcularea listelor de inventariere, intocmirea
recapitulatiei listelor de inventariere, stabilirea minusurilor sau
a plusurilor valorice, stabilirea perisabilitatilor, conform
dispozitiilor legale, in cadrul procesului-verbal al rezultatelor
inventarierii;
- la compartimentul financiar-contabil unde se efectueaza
confruntarea dintre raportul de gestiune predat la contabilitate si
valoarea totala a inventarului faptic. Totodata se iau masuri pentru
corecta determinare a valorii deprecierilor constatate si
inregistrarea in contabilitate a provizioanelor pentru depreciere;
- la conducatorul compartimentului financiar-contabil si la oficiul
juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele
degradarii, deteriorarii bunurilor, numele persoanelor vinovate si
cu procesul-verbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea
propunerilor facute de comisia de inventariere;
- la conducatorul unitatii, impreuna cu procesele-verbale
sus-mentionate, pentru a decide asupra solutionarii propunerilor
facute.
4. Se arhiveaza:
- la compartimentul financiar-contabil (exemplarul 1);
- la compartimentul de verificari gestionare (exemplarul 2).
5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului*)
este urmatorul:
- denumirea formularului;
- data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- denumirea unitatii;
- gestiunea;
- locul de depozitare;
- numarul curent;
- denumirea bunurilor inventariate;
- unitatea de masura; cantitatea;
- pretul unitar de inregistrare in contabilitate;
- valoarea contabila;
- valoarea de inventar;
- deprecierea: valoarea, motivul;
- comisia de inventariere: numele si prenumele, semnatura;
- gestionarul si gestionarul primitor (in cazul predarii-primirii
gestiunii): numele si prenumele, semnatura;
- contabilitate: numele si prenumele, semnatura.