O prima consecinta a modificarii
legii societatilor comerciale o reprezinta depunerea la MFP a situatiilor
financiare. Astfel, potrivit modificarilor survenite (modificarea Art. 185),
In conditiile prevazute de Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, consiliul de administratie, respectiv
directoratul, este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice, in format hartie si in format electronic sau numai in forma
electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa, situatiile
financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor
financiari, dupa caz.
Consiliul de administratie, respectiv
directoratul societatii-mama, definita astfel de reglementarile contabile
aplicabile, este obligat sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice copii ale situatiilor financiare anuale consolidate,
prevederile alin. (1) urmand a fi aplicate in mod corespunzator.
In vederea efectuarii publicitatii
legale, Ministerul Finantelor Publice transmite, electronic, la Oficiul National
al Registrului Comertului copii de pe urmatoarele acte, in forma electronica:
situatiile financiare anuale si, dupa caz, situatiile financiare anuale
consolidate, raportul si, dupa caz, raportul consolidat al consiliului de
administratie, respectiv al directoratului, raportul cenzorilor sau raportul
auditorilor financiari, precum si indicatorii economico-financiari necesari
efectuarii publicitatii legale. Publicitatea legala se realizeaza prin
mentionarea in registrul comertului a depunerii situatiilor financiare anuale,
insotite de raportul consiliului de administratie, respectiv al directoratului,
raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum si prin
publicarea indicatorilor economico-financiari extrasi din acestea.
Societatile comerciale care au o
cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei au obligatia de a publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, un anunt prin care se confirma
depunerea actelor prevazute la alin. (1).
Pentru societatile comerciale a caror
cifra anuala de afaceri nu depaseste 10 milioane lei, anuntul prevazut la alin.
(4) va fi publicat, pentru acces gratuit, pe pagina de internet a Oficiului
National al Registrului Comertului.
Ministerul Finantelor Publice si
Oficiul National al Registrului Comertului vor incheia un protocol de colaborare,
in vederea transmiterii, in format electronic, a copiilor si informatiilor
prevazute la alin. (3) si (5)."
Alte modificari se refera la:
La Articolul 2411,
dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul
cuprins:
"(3) Daca un creditor nu a obtinut realizarea creantei sale de la societatea
careia ii este repartizata creanta prin divizare, toate societatile participante
la divizare raspund pentru obligatia in cauza, pana la concurenta valorii
activelor nete care le-au fost repartizate prin divizare, cu exceptia societatii
careia i-a fost repartizata obligatia respectiva, care raspunde nelimitat."
La Articolul 242, dupa
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Oficiul National al Registrului Comertului va transmite Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, in 3 zile de la depunerea proiectului de fuziune/divizare,
un anunt cu privire la depunerea proiectului. Conditiile de colaborare intre
cele doua institutii pentru punerea in aplicare a prevederilor acestui alineat
vor fi stabilite prin protocol."
Articolul 243 se modifica si
va avea urmatorul cuprins:
"Art. 243
(1) Creditorii societatilor care iau parte la fuziune sau la divizare au dreptul
la o protectie adecvata a intereselor lor. Orice astfel de creditor care detine
o creanta certa, lichida si anterioara datei publicarii proiectului de fuziune
sau de divizare, nescadenta la data publicarii si care urmareste impiedicarea
producerii unui prejudiciu prin fuziune/divizare, poate face opozitie in vederea
garantarii satisfacerii creantei sale, in conditiile prezentului articol.
(2) Opozitia se face in termen de 30 de zile de la data publicarii proiectului
de fuziune sau de divizare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Ea
se depune la oficiul registrului comertului, care, in termen de 3 zile de la
data depunerii, o va mentiona in registru si o va inainta instantei
judecatoresti competente. Hotararea pronuntata asupra opozitiei este supusa
numai recursului.
(3) Formularea unei opozitii in temeiul alin. (1) nu are ca efect suspendarea
executarii fuziunii sau divizarii si nu impiedica realizarea fuziunii sau
divizarii.
(4) In cazul in care, din examinarea situatiei financiare si operational-comerciale
a societatii debitoare/societatii succesoare in drepturile si obligatiile
societatii debitoare, rezulta ca nu este necesara acordarea de garantii adecvate
ori, dupa caz, de noi garantii sau societatea debitoare ori, dupa caz,
societatea succesoare in drepturile si obligatiile societatii debitoare a facut
dovada platii datoriilor sau partile au incheiat un acord pentru plata
datoriilor ori exista deja garantii sau privilegii adecvate pentru satisfacerea
creantei, instanta respinge opozitia. De asemenea, instanta respinge opozitia si
in cazul in care este refuzata de catre creditor constituirea, in termenul
stabilit de instanta prin incheiere, a garantiilor oferite potrivit alin. (5).
(5) Daca societatea debitoare sau, dupa caz, societatea succesoare in drepturile
si obligatiile societatii debitoare a facut in cursul procesului o oferta pentru
constituirea unor garantii sau privilegii apreciate de instanta ca fiind
necesare si adecvate pentru satisfacerea creantei creditorului, instanta va
pronunta o incheiere prin care va acorda partilor un termen pentru constituirea
acelor garantii. Incheierea pronuntata de instanta este supusa recursului odata
cu fondul.
(6) Daca societatea debitoare sau, dupa caz, societatea succesoare in drepturile
si obligatiile societatii debitoare nu ofera garantii ori privilegii adecvate
pentru satisfacerea creantei sau, chiar daca ofera garantii ori privilegii, nu
le constituie, din cauze ce ii sunt imputabile, in termenul stabilit de instanta
prin incheiere, potrivit alin. (5), instanta admite opozitia si obliga
societatea debitoare sau, dupa caz, societatea succesoare in drepturile si
obligatiile societatii debitoare la plata creantei de indata ori intr-un anumit
termen stabilit in functie de valoarea creantei si de pasivul societatii
debitoare sau, dupa caz, al societatii succesoare in drepturile si obligatiile
societatii debitoare. Hotararea de admitere a opozitiei este executorie.
(7) Opozitia formulata in temeiul prezentului articol se judeca de urgenta si cu
precadere.
(8) Creditorii societatilor participante la divizare sau fuziune care
indeplinesc conditiile pentru a face opozitie potrivit alin. (1) pot formula o
cerere de opozitie in temeiul art. 61 alin. (1) impotriva hotararii organului
statutar al societatii privitoare la modificarile actului constitutiv numai daca
acestea privesc alte modificari decat cele care decurg din sau in legatura cu
procesul de divizare sau fuziune.
(9) Dispozitiile prezentului articol nu se aplica creantelor de natura
drepturilor salariale derivand din contractele individuale de munca sau
contractele colective de munca aplicabile, care indeplinesc conditiile prevazute
la alin. (1), a caror protectie se realizeaza potrivit dispozitiilor Legii nr.
67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului
intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora, precum si potrivit
altor legi aplicabile."
La Articolul 246, alineatul
(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 246
(1) In cel mult 3 luni de la data publicarii proiectului de fuziune sau de
divizare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform prevederilor
art. 242 alin. (2), adunarea generala a fiecarei societati participante va
hotari asupra fuziunii sau divizarii, cu respectarea conditiilor privind
convocarea ei."
Articolul 2519 se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2519
Creditorii societatilor comerciale - persoane juridice romane sau societati
europene cu sediul in Romania - care iau parte la fuziune au dreptul la o
protectie adecvata a intereselor lor. Orice astfel de creditor, care detine o
creanta certa, lichida si anterioara datei publicarii proiectului de fuziune,
nescadenta la data publicarii proiectului, si care nu detine deja garantii sau
privilegii adecvate pentru satisfacerea creantei sale, poate face opozitie, cu
respectarea conditiilor de procedura si de fond si cu efectele prevazute la art.
243."
La Articolul 25111,
alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25111
(1) In cel mult 3 luni de la data publicarii proiectului comun de fuziune in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, conform dispozitiilor art. 2516
alin. (2), adunarea generala a fiecareia dintre societati hotaraste asupra
proiectului comun de fuziune, in conditiile stabilite pentru modificarea actului
constitutiv si cu respectarea conditiilor privind convocarea ei."
De la data
de 1 ianuarie 2011, situatiile financiare anuale si documentele anexate acestora,
prevazute la art. 185 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, modificata si
completata potrivit prezentei ordonante de urgenta, se depun numai la unitatile
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
-****-
Motivarea modificarii Legii Societatilor Comerciale
- nevoia stringenta de redresare economica in conditiile actualei crize
economice mondiale, resimtite in mod drastic si la nivelul economiei nationale,
- redresarea economiei nationale se poate realiza, printre altele, si prin
implementarea unor proiecte de reorganizare a societatilor comerciale, precum
fuziunea sau divizarea, care sa fie de natura a eficientiza activitatea acestora
si a sprijini realizarea obiectivelor de dezvoltare economica si sustenabilitate
functionala,
- procesele de reorganizare corporativa, precum fuziunea sau divizarea, presupun
parcurgerea unor etape specifice, conform prevederilor in vigoare ale Legii nr.
31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, care reclama respectarea unui calendar de timp
apreciabil,
avand in vedere ca, actualmente, durata operatiunilor de reorganizare a
societatilor comerciale prin fuziune interna si transfrontaliera sau divizare
este considerabila, intarzierile fiind generate, in special, de efectul
suspensiv de drept al opozitiei,
- o procedura prelungita in timp limiteaza interesul investitorilor de a face uz
de aceste mecanisme importante de reorganizare a societatilor comerciale, care
in foarte multe cazuri pot revitaliza nu numai societatile implicate in fuziune
sau divizare, ci un intreg circuit comercial in care acestea sunt angrenate,
- gradul ridicat de incarcare a instantelor judecatoresti, ce determina
solutionarea litigiilor aflate pe rolul acestora, inclusiv a opozitiilor
introduse in cadrul proceselor de fuziune sau divizare, intr-un interval de timp
mult prea mare fata de cel optim, care ar fi consonant cu principiul judecarii
cu celeritate a proceselor comerciale,
- strategia actuala a Guvernului Romaniei de a initia masuri legislative pentru
accelerarea solutionarii proceselor,
pentru salvgardarea deciziilor economice de reorganizare luate la nivelul
societatilor comerciale, cu respectarea in acelasi timp a dreptului la o
protectie adecvata a intereselor creditorilor societatilor comerciale supuse
proceselor de fuziune sau divizare,
- ca aceste elemente vizeaza interesul public general si constituie situatii
extraordinare, cu impact asupra economiei nationale, a caror reglementare nu
poate fi amanata,
- consecintele negative ale neadoptarii in regim de urgenta a actului normativ,
generate in primul rand de inexistenta unui mecanism eficient, rapid, care sa
sprijine in mod real reorganizarea societatilor comerciale in conditiile actuale,
in care de promptitudinea solutiilor aplicate depinde viabilitatea unui operator
economic,