Guvernul a adoptat ieri proiectul de
lege privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurata de
zilieri.
Proiectul de lege precizeaza ca se pot presta activitati cu caracter ocazional
in urmatoarele domenii:
- activitati gospodaresti
- agricultura,
- vanatoare si pescuit,
- silvicultura si exploatari
forestiere,
- piscicultura si acvacultura,
- pomicultura,
- spectacole,
- productii cinematografice si
audiovizuale,
- activitati cu caracter cultural.
Beneficiar al lucrarilor este,
potrivit noilor reglementari, persoana juridica pentru care zilierul executa
activitati cu caracter ocazional. Prin acordul partilor si beneficiarii persoane
fizice pot conveni cu zilierii aplicarea prevederilor acestei legi.
Beneficiarul va tine evidenta zilierilor intr-un registru de evidenta,
iar zilierul va avea un carnet (carnet de zilier), care va tine loc de
contract. Eliberarea carnetului de zilier se va face de catre primaria in a
carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa se desfasoare activitatea sau in
care isi are domiciliul, la solicitarea beneficiarului sau a zilierului.
Beneficiarul lucrarii va avea obligatia sa achizitioneze de la primarie timbrul
aferent remuneratiei convenite cu zilierul.
Se vorbeste asadar de introducerea unui timbru (Timbrul pentru
activitati ocazionale) emis de Ministerul de Finante, timbru care contine in
costul lui acest impozit de 16%”.
Timbrul pentru activitati ocazionale reprezinta contravaloarea
impozitului pe venit si poate fi de doua tipuri:
1. Timbrul standard, echivalentul impozitului pe venit, calculat la durata de 8
ore a zilei de munca, inmultit cu cuantumul salariului minim orar, stabilit prin
Hotarare de Guvern;
2. Timbrul de completare, echivalent impozitului pe venit calculat la 10 lei.
Modalitatea de emitere a timbrelor pentru activitati ocazionale, precum si
valoarea acestora, se stabilesc de catre Ministerul Finantelor Publice si se
reglementeaza printr-un act normativ in termen de 60 de zile de la data intrarii
in vigoare a acestei legi.
Controlul privind aplicarea prevederilor incluse in acest proiect de lege se va
face de catre inspectorii de munca din cadrul Inspectiei Muncii si
Inspectoratelor Teritoriale de Munca si de catre Agentia Nationala de
Administrare Fiscala.
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere si adoptare Parlamentului.