In baza
prevederilor art. 144 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. I. - Normele de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru
traficul international de bunuri, prevazute la art. 144 alin. (1) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.218/2006, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, cu
modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Plasarea bunurilor in unul dintre regimurile mentionate la art.
144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si
livrarea acestora cat timp se afla sub regimul respectiv se supun conditiilor
impuse de legislatia vamala.
(2) Prestarile de servicii mentionate la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul
fiscal asupra bunurilor aflate inca in unul dintre regimurile mentionate la art.
144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul fiscal sunt scutite in masura in care
prestarea acestor servicii este autorizata de legislatia vamala.
(3) Scutirea de taxa in ceea ce priveste livrarea de bunuri plasate in unul
dintre regimurile mentionate la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 1-7 din Codul
fiscal va fi justificata cu:
a) contractul incheiat cu titularul regimului sau cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal;
c) documentele din care sa reiasa ca bunurile in cauza se aflau in unul dintre
regimurile mai sus mentionate la momentul livrarii sau prestarii.
(4) Scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
pentru serviciile de transport de bunuri, se justifica de persoana impozabila
care factureaza transportul, in masura in care locul prestarii serviciilor este
considerat a fi in Romania in conformitate cu prevederile art. 133 din Codul
fiscal si daca aceasta ar fi fost persoana obligata la plata taxei conform art.
150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in care nu se aplica o scutire de taxa.
Documentele pe baza carora se justifica scutirea de taxa sunt:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv
serviciul de transport, documentul specific de transport daca acesta contine cel
putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele din care sa rezulte ca transportul este aferent livrarilor de
bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau este
efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal,
pentru bunurile aflate in regimurile sau situatiile prevazute la art. 144 alin.
(1) lit. a) din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport in functie de tipul transportului sau
copii de pe aceste documente, dupa caz.
(5) Daca locul serviciului de transport de bunuri este in Romania si
beneficiarul ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul
fiscal, daca operatiunea nu ar fi scutita, acesta justifica scutirea de taxa
prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, pentru serviciile de
transport, cu:
a) factura emisa de prestator sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza
efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport daca acesta
contine cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu prestatorul;
c) documentele din care sa rezulte ca transportul este aferent livrarilor de
bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal ori este
efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal,
pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute la art. 144
alin. (1) lit. a) din Codul fiscal;
d) documentele specifice de transport in functie de tipul transportului sau
copii de pe aceste documente, dupa caz.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni.
(6) Scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
pentru serviciile accesorii transportului aferent livrarilor prevazute la art.
144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal ori efectuat in locatiile prevazute la
art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in
regimurile sau in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, se justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul
prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu
prevederile art. 133 din Codul fiscal, si daca acesta ar fi fost persoana
obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in
care nu se aplica o scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica
scutirea de taxa sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca sunt servicii accesorii unui transport
aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal ori efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile prevazute
la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(7) Daca locul serviciilor accesorii transportului aferent livrarilor de bunuri
prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau efectuat in
locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru
bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal, este considerat a fi in Romania, in conformitate cu
prevederile art. 133 din Codul fiscal, scutirea de taxa prevazuta la art. 144
alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor,
daca acesta ar fi persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul
fiscal, in situatia in care operatiunea nu ar fi scutita, pe baza urmatoarelor
documente:
a) contractul incheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisa de prestator;
c) documentele din care sa rezulte ca serviciile sunt accesorii unui transport
aferent livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal sau efectuat in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute
la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni.
(8) Scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal,
pentru alte prestari de servicii aferente livrarilor de bunuri prevazute la art.
144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau efectuate in locatiile prevazute la
art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in
regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, se justifica de catre prestatorul serviciilor, in masura in care locul
prestarii serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu
prevederile art. 133 din Codul fiscal, si daca acesta ar fi fost persoana
obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, in cazul in
care nu se aplica o scutire de taxa. Documentele pe baza carora se justifica
scutirea de taxa sunt:
a) contractul incheiat cu beneficiarul;
b) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5)
din Codul fiscal;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii efectuate sunt
aferente livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal ori sunt efectuate in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a)
din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile sau in situatiile
prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
(9) Daca locul altor servicii aferente livrarilor de bunuri prevazute la art.
144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal sau efectuate in locatiile prevazute la
art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru bunurile aflate in
regimurile ori in situatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul
fiscal, este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 133
din Codul fiscal, scutirea de taxa prevazuta la art. 144 alin. (1) lit. c) din
Codul fiscal se justifica de beneficiarul serviciilor, daca acesta ar fi
persoana obligata la plata taxei conform art. 150 din Codul fiscal, in situatia
in care operatiunea nu ar fi scutita, pe baza urmatoarelor documente:
a) contractul incheiat cu prestatorul serviciilor;
b) factura emisa de prestator;
c) documentele din care sa rezulte ca prestarile de servicii sunt aferente
livrarilor de bunuri prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal
sau sunt efectuate in locatiile prevazute la art. 144 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal, pentru bunurile aflate in regimurile ori in situatiile prevazute
la art. 144 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal.
Daca beneficiarul nu poate justifica scutirea de taxa, operatiunile vor fi
considerate taxabile. In cazul in care sunt achizitii intracomunitare de
servicii, vor fi aplicate prevederile specifice de declarare a acestor
operatiuni."
2. La articolul 2, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, se
considera antrepozite de taxa pe valoarea adaugata:
a) pentru produsele accizabile, prevazute la art. 1251 alin. (1) pct. 7 din
Codul fiscal, inclusiv pentru cele care sunt incluse si in lista mentionata la
alin. (3), orice locatie situata in Romania, definita ca antrepozit fiscal in
sensul art. 163 lit. c) din Codul fiscal;
b) pentru bunurile prevazute la alin. (3), o locatie situata in Romania si
definita ca atare prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata:
a) livrarile de bunuri care urmeaza sa fie plasate in regim de antrepozit de
TVA, conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal;
b) livrarile de bunuri efectuate in locatiile prevazute la alin. (1), atat timp
cat bunurile se afla inca in regim de antrepozit de TVA, conform art. 144 alin.
(1) lit. b) din Codul fiscal. Produsele accizabile rezultate in urma productiei
in antrepozitele fiscale definite la art. 163 lit. c) din Codul fiscal sunt
bunuri aflate in regim de antrepozit de TVA;
c) prestarile de servicii care sunt aferente livrarilor prevazute la lit. a) sau
care sunt efectuate in locatiile enumerate la lit. a), pentru bunurile aflate
inca intr-un astfel de regim, conform art. 144 alin. (1) lit. c) din Codul
fiscal;
d) serviciile prestate de intermediarii care actioneaza in numele si in contul
altei persoane, in cazul in care acestea sunt prestate in legatura cu
operatiunile scutite de taxa pe valoarea adaugata conform prevederilor lit.
a)-c), in baza art. 1441 din Codul fiscal;
e) importurile si achizitiile intracomunitare de bunuri plasate in regim de
antrepozit de taxa pe valoarea adaugata, in baza art. 142 alin. (1) lit. a) si a
art. 144 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal."
3. La articolul 2 alineatul (4), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) bunurilor livrate de magazinele duty-free conform art. 158 din Directiva
2006/112/CE, in cazul in care aceste livrari sunt scutite de taxa conform art.
143 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;".
4. La articolul 2, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul prestarilor de servicii prevazute la alin. (2) lit. c) care sunt
efectuate in locatiile prevazute la alin. (1) lit. b), scutirea de taxa se
limiteaza la serviciile enumerate in anexa 2 la norme, in conditiile in care nu
conduc la reincadrarea sub un alt cod tarifar cu 8 cifre, cu exceptiile
prevazute in cadrul anexei 2."
5. La articolul 2, alineatul (8) va avea urmatorul cuprins:
"(8) Persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata este persoana din
cauza careia bunurile ies din regimul de antrepozit de taxa pe valoarea
adaugata, conform art. 150 alin. (5) din Codul fiscal."
6. La articolul 2, alineatele (11) si (12) vor avea urmatorul cuprins:
"(11) Persoana care plaseaza bunuri in regim de antrepozit de TVA, livreaza
bunuri in timp ce acestea se afla in regimul de antrepozit de TVA si/sau scoate
bunurile dintr-un asemenea regim va trebui sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa se identifice fata de antrepozitarul mentionat la alin. (10) cu codul sau
de inregistrare in scopuri de TVA din Romania sau, dupa caz, cu codul sau de
identificare fiscala;
b) pentru toate livrarile efectuate, sa emita factura mentionata la art. 155
alin. (1) din Codul fiscal, care trebuie sa contina informatiile prevazute la
art. 155 alin. (5) din Codul fiscal.
(12) Celelalte limite si conditii cu privire la regimul de antrepozit de TVA
sunt prezentate in anexa 1."
7. La articolul 2, alineatul (13) se abroga.
8. Anexa 1 la norme va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA Nr. 1
la norme
Alte limite si conditii privind aplicarea
regimului de antrepozit de TVA
I. Aplicarea regimului: principii de baza
1. Regimul de antrepozit de TVA se refera numai la bunurile comunitare. In acest
sens, urmatoarele bunuri se considera comunitare:
a) bunurile provenind din teritoriul comunitar in scopuri de TVA, definit la
art. 1252 din Codul fiscal;
b) bunurile importate pe teritoriul comunitar si plasate in circulatie libera in
Comunitate.
2. Regimul de antrepozit de TVA cuprinde un sistem de scutiri in lant de taxa,
care consta in:
a) acordarea scutirii de taxa provizorii pentru toate operatiunile efectuate in
cadrul regimului;
b) acordarea definitiva a acestei scutiri la momentul livrarii ulterioare a
bunurilor in cadrul regimului de antrepozit de TVA.
3. Toate operatiunile efectuate asupra bunurilor aflate in acest regim sunt
scutite definitiv de la plata taxei, cu exceptia operatiunilor efectuate catre
ultimul cumparator care beneficiaza numai de scutire provizorie.
4. Operatiunile prevazute la pct. 3, care beneficiaza numai de scutire
provizorie, sunt:
a) livrarea efectuata catre ultimul cumparator, de bunuri care raman in acest
regim;
b) serviciile efectuate catre ultimul cumparator, aferente bunurilor ce raman in
acest regim pe perioada depozitarii.
5. In cazul in care bunurile nu au facut obiectul unei livrari cu plata, in
cadrul regimului, operatiunile provizoriu scutite de taxa raman urmatoarele:
a) operatiunea de plasare a bunurilor in regim de antrepozit de TVA de catre
cumparatorul sau proprietarul bunurilor. Aceasta operatiune poate fi un import,
o achizitie intracomunitara sau o livrare de bunuri in Romania;
b) serviciile in legatura cu aceste bunuri, prestate in contul
cumparatorului/proprietarului, in cadrul regimului, anterior si pe perioada
antrepozitarii.
6. Bunurile respective vor capata una dintre urmatoarele destinatii:
a) fie ultimul cumparator/proprietar efectueaza o livrare cu plata a acestor
bunuri, iar acestea raman in cadrul regimului;
b) fie ultimul cumparator/proprietar efectueaza o livrare cu plata a acestor
bunuri, iar acestea parasesc regimul;
c) fie ultimul cumparator scoate bunurile din regim, independent de orice
tranzactie.
7. Livrarea cu plata nu face decat sa extinda lantul operatiunilor scutite.
Totusi, livrarea insotita de iesirea bunurilor din acest regim, precum si
iesirea bunurilor din regim fara existenta vreunei tranzactii pun capat
regimului.
II. Bunuri livrate cu plata si care nu raman in regimul de antrepozit de TVA
8. Livrarea de bunuri nu mai poate beneficia de scutirea mentionata la art. 144
alin. (1) lit. b) din Codul fiscal daca bunurile nu raman in regimul de
antrepozit de TVA si urmeaza regulile obisnuite, avand urmatoarele
caracteristici:
a) este, in principiu, taxabila daca livrarea are loc in Romania si bunurile nu
parasesc Romania, fara insa a afecta aplicarea altei scutiri in interiorul
tarii;
b) nu se supune TVA daca livrarea nu are loc in Romania, conform art. 132 din
Codul fiscal, ca, de exemplu, o livrare cu instalare in strainatate sau vanzare
la distanta care are loc in strainatate;
c) este scutita de taxa daca este o livrare intracomunitara sau un export ce
respecta conditiile pentru ca o operatiune sa fie scutita de taxa, conform art.
143 din Codul fiscal.
9. Aplicarea regulilor obisnuite pentru aceasta operatiune determina
transformarea scutirii provizorii aplicate ultimelor operatiuni (livrarea de
bunuri sau prestarea de servicii) ce preceda aceasta livrare in scutire
definitiva.
Exemplu*):
IMAGINE
___________
*) Exemplul este reprodus in facsimil.
A. A ii vinde bunuri lui B, care le plaseaza intr-un antrepozit de TVA.
Operatiunea A-B poate constitui un import efectuat de B, o achizitie
intracomunitara efectuata de B sau o livrare efectuata de A lui B cu scutire de
taxa pentru ca bunurile se plaseaza de catre B intr-un antrepozit de TVA.
Aceasta scutire se acorda provizoriu.
B. Y efectueaza o prestare de servicii in legatura cu bunurile, in contul lui B.
Aceasta operatiune este provizoriu scutita de taxa.
C. B vinde bunurile supuse transformarii lui C, iar bunurile raman in acelasi
regim. Livrarea B-C este provizoriu scutita de taxa, insa transforma scutirea
aferenta plasarii bunurilor de catre B in cadrul regimului in scutire definitiva
(import efectuat de B, achizitie intracomunitara sau livrare de la A catre B),
ca si prestarea de servicii efectuata de Y lui B.
D. C vinde bunurile lui D, iar acestea raman in regim de antrepozit de TVA.
Livrarea C-D este scutita provizoriu de taxa, dar transforma scutirea aferenta
livrarii de bunuri de catre B lui C in scutire definitiva.
E. Z efectueaza o prestare de servicii in legatura cu bunurile, in contul lui D.
Aceasta operatiune este provizoriu scutita de taxa.
F. D vinde bunuri lui E, iar acestea parasesc regimul in cadrul acestei vanzari.
Aceasta livrare poate fi o livrare taxabila in Romania, o livrare
intracomunitara sau un export scutit de taxa.
Aceasta livrare transforma scutirile provizorii acordate pentru livrarea de
catre C lui D si pentru prestarea de servicii de catre Z lui D in scutiri
definitive.
III. Bunurile care parasesc regimul fara a avea loc o tranzactie comerciala
10. Bunurile care parasesc regimul fara a avea loc o tranzactie comerciala pot
avea ca destinatie Romania, alt stat membru sau un stat in afara Comunitatii.
11. Impozitarea cu TVA, fara a afecta o posibila scutire, se poate efectua numai
pentru operatiunile anterioare care erau provizoriu scutite de taxa. Aceste
operatiuni pot fi: livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achizitia
intracomunitara sau importul de bunuri. In situatia in care la scoaterea
bunurilor din regim fara existenta unei tranzactii comerciale nu se pot
determina operatiunile care au fost provizoriu scutite de taxa, regularizarea se
face prin impozitarea cu TVA a bunurilor scoase din regimul de antrepozit de
TVA, desi scoaterea bunurilor din regim fara existenta unei tranzactii
comerciale nu constituie in sine o operatiune in sfera TVA. Regularizarea TVA se
realizeaza prin plata taxei conform pct. 35-38.
12. In cazul in care bunurile nu au facut obiectul livrarii cu plata cand se
aflau in regimul de antrepozit de TVA, operatiunile mentionate la pct. 11 sunt
urmatoarele:
a) operatiunea de plasare a bunurilor in acest regim de catre
cumparatorul/proprietarul bunurilor. Aceasta operatiune poate fi: livrare,
import sau achizitie intracomunitara de bunuri;
b) prestarile de servicii in legatura cu aceste bunuri in beneficiul
cumparatorului/proprietarului anterior sau in perioada in care bunurile se aflau
in acest regim.
13. In cazul in care bunurile au facut obiectul uneia sau mai multor livrari cu
plata cand se aflau in regimul de antrepozit de TVA, operatiunile mentionate la
pct. 11 sunt urmatoarele:
a) livrarea de bunuri ce raman in regimul de antrepozit de TVA, efectuata catre
ultimul cumparator;
b) prestarile de servicii efectuate catre ultimul cumparator atat timp cat
bunurile se aflau in regimul de antrepozit de TVA.
14. Taxa datorata pentru operatiunile ce vor fi regularizate devine exigibila la
momentul iesirii bunurilor din regim si se taxeaza cu cota care ar fi fost
aplicabila fiecareia dintre aceste operatiuni facute in beneficiul ultimului
cumparator/proprietar al bunurilor, care aplica prevederile art. 150 alin. (5)
din Codul fiscal.
15. Iesirea din regim fara existenta unei tranzactii comerciale a unor bunuri ce
sunt transportate in alt stat membru constituie un transfer in sensul art. 128
alin. (10) si (11) din Codul fiscal si, in consecinta, reprezinta o operatiune
impozabila.
16. Aceasta operatiune nu atrage nicio regularizare in masura in care este
scutita de taxa in baza art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
17. In plus, scoaterea bunurilor din regimul de antrepozit de TVA transforma, de
asemenea, scutirea provizorie acordata pentru operatiunile anterioare,
precedente acestei iesiri, in scutire definitiva.
18. Scoaterea din regim fara existenta unei tranzactii comerciale a unor bunuri
transportate intr-un stat din afara Comunitatii nu constituie in sine o
operatiune taxabila.
19. Totusi, intrucat nu se datoreaza nicio taxa pentru bunurile exportate din
spatiul comunitar, iesirea bunurilor din regimul de antrepozit de TVA nu se
supune taxei si nu se va efectua nicio regularizare.
20. De asemenea, in aceasta situatie iesirea bunurilor din regimul de antrepozit
de TVA in aceste conditii transforma scutirea provizorie acordata pentru
operatiunile anterioare, precedente acestei iesiri, in scutire definitiva.
Exemplu*):
IMAGINE
___________
*) Exemplul este reprodus in facsimil.
In acest sens, reluam exemplul mentionat la pct. 9 si consideram ca D nu vinde
bunurile achizitionate si supuse transformarii, ci le scoate din regimul de
antrepozit de TVA pentru a le transporta in magazinul sau de vanzare cu
amanuntul din Romania, in alt stat membru sau in afara spatiului comunitar.
a) Daca magazinul se afla in Romania, D realizeaza o deplasare pe plan local, ce
nu constituie o operatiune taxabila. Aceasta implica faptul ca operatiunile
efectuate de catre C lui D (livrare de bunuri) si de catre Z lui D (prestare de
servicii) nu pot fi scutite definitiv de taxa si faptul ca se datoreaza TVA
pentru aceste operatiuni.
b) Daca magazinul se afla in alt stat membru si daca D realizeaza un transfer in
sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, aceasta operatiune este scutita de
taxa in baza art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal. Preluarea bunurilor in
statul membru de sosire va fi asimilata unei achizitii intracomunitare taxabile
la pretul de cost al bunurilor, ce va cuprinde pretul de cumparare platit lui C,
precum si costul serviciilor platit lui Z. Prin urmare, scutirile acordate
provizoriu pentru livrarea C-D si pentru serviciul Z-D devin definitive.
c) Daca magazinul se afla in afara spatiului comunitar, D realizeaza o deplasare
a bunurilor in afara spatiului comunitar, operatiune care nu este impozabila.
Chiar daca nu se aplica nicio taxa pentru bunurile exportate in afara
Comunitatii, scutirile acordate provizoriu pentru livrarea C-D si pentru
serviciul Z-D devin, de asemenea, definitive.
IV. Persoana obligata la plata taxei
21. In principiu, persoana obligata la plata taxei este persoana impozabila care
efectueaza livrarea de bunuri sau prestarea de servicii in baza art. 150 alin.
(1) din Codul fiscal.
22. S-a remarcat ca atunci cand aceste operatiuni se realizeaza in cadrul
regimului, ele beneficiaza de o scutire provizorie care devine definitiva daca
bunurile:
a) fac obiectul unei livrari in care bunurile raman in regim de antrepozit de
TVA;
b) parasesc regimul in cadrul livrarii;
c) parasesc regimul independent de orice tranzactie comerciala, spre o
destinatie din afara Romaniei.
23. Pe de alta parte, aceste operatiuni trebuie regularizate cand sunt efectuate
in beneficiul unei persoane impozabile care scoate bunurile din regim fara
existenta unei tranzactii comerciale, spre o destinatie din Romania.
24. Intrucat persoana obligata la plata taxei, mentionata la pct. 21, nu are
posibilitatea de a controla destinatia pe care o vor primi bunurile dupa ce le
livreaza ori le expediaza, aceasta nu are cum sa cunoasca daca scutirea
provizorie aplicata operatiunii efectuate se va transforma sau nu in scutire
definitiva si, in consecinta, daca ar avea ori nu obligatia efectuarii unei
regularizari.
25. Prin urmare, art. 150 alin. (5) din Codul fiscal desemneaza persoana
obligata la plata taxei ca fiind persoana din cauza careia bunurile sunt plasate
in acest regim sau care scoate bunurile din regim.
26. Derogarea prevazuta la pct. 25 este aplicabila numai livrarii de bunuri sau
prestarii de servicii care beneficiaza de scutirea aferenta regimului de
antrepozit de TVA si care se acorda provizoriu. Pentru celelalte livrari de
bunuri si prestari de servicii (cum ar fi livrarea de bunuri care nu raman in
regim de antrepozit de TVA sau prestarea de servicii nepermisa in cadrul
regimului) se aplica regula normala referitoare la obligatia platii TVA,
prevazuta la art. 150 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia cazului in care se
aplica alta regula referitoare la obligatia de plata, ca, de exemplu, conform
art. 150 alin. (6) din Codul fiscal.
27. In ceea ce priveste importurile si achizitiile intracomunitare de bunuri
plasate in acest regim, nu se aplica nicio derogare, ci regulile obisnuite
referitoare la persoana obligata la plata taxei pentru aceste operatiuni.
28. (1) In plus, art. 1512 alin. (6) din Codul fiscal precizeaza ca pentru
aplicarea regimului de antrepozit de TVA prevazut la art. 144 alin. (1) lit. a)
pct. 8 din Codul fiscal, antrepozitarul si transportatorul bunurilor din
antrepozit sau persoana responsabila pentru transport sunt tinuti raspunzatori
individual si in solidar pentru plata taxei, impreuna cu persoana obligata la
plata acesteia, conform art. 150 alin. (1), (5) si (6) si art. 1511 din Codul
fiscal.
(2) Aceasta raspundere se aplica operatiunilor scutite provizoriu de la plata
taxei si altor operatiuni aferente bunurilor plasate in regim.
Exemplu*):
IMAGINE
___________
*) Exemplul este reprodus in facsimil.
1. Bunurile produse de A in Romania sunt vandute unei persoane impozabile
romane, B, in regim de scutire de TVA, intrucat B a plasat bunurile intr-un
antrepozit de TVA din Constanta, administrat de X.
2. B ii solicita societatii prelucratoare Y din Mamaia sa transforme bunurile.
Acest serviciu nu este permis in cadrul regimului conform legislatiei vamale,
daca antrepozitul in care se afla bunurile este un antrepozit de TVA conform
art. 2 alin. (1) lit. b) din norme.
3. B livreaza o parte din bunurile transformate societatii C din Ucraina.
Bunurile parasesc regimul in cadrul acestei livrari si sunt transportate spre
Ucraina in contul lui B. Livrarea este scutita de taxa conform art. 143 alin.
(1) lit. a) din Codul fiscal.
4. B livreaza o alta parte din bunurile transformate societatii D din Romania,
cu aplicarea taxei.
5. B livreaza o alta parte din bunurile transformate unei companii din Germania,
E, care nu este stabilita si nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania,
iar bunurile raman in regim.
6. B scoate restul de bunuri din antrepozit si le utilizeaza ca materii prime in
fabrica sa din Timisoara.
7. Compania germana E revinde bunurile unei societati din Romania, F, stabilita
si inregistrata in scopuri de TVA in Romania, cu aplicarea taxei.
Tratamentul TVA aplicabil acestor operatiuni si persoanele obligate la plata
taxei
Operatiunea A-B
Livrarea de bunuri realizata de A este scutita in mod provizoriu de taxa conform
art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Codul fiscal, intrucat B a plasat bunurile
intr-un regim de antrepozit de TVA.
Operatiunea Y-B
Intrucat aceasta operatiune nu poate fi scutita de taxa, Y este, in principiu,
persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (1) din Codul fiscal. Cu
toate acestea, in situatia in care prestarile de servicii efectuate de Y in
beneficiul lui B au loc intr-un antrepozit de TVA conform art. 2 alin. (1) lit.
a) din norme, respectiv intr-un antrepozit fiscal, atunci, in principiu,
serviciile ar beneficia de scutire provizorie de TVA conform art. 144 alin. (1)
lit. c) din Codul fiscal.
Operatiunea B-C
a) Intrucat bunurile sunt transportate in afara Comunitatii, aceasta livrare
este scutita de taxa conform art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, daca
sunt indeplinite toate conditiile pentru aplicarea scutirii. Daca nu s-ar aplica
o scutire de taxa, B ar fi in principiu persoana obligata la plata taxei conform
art. 150 alin. (1) din Codul fiscal.
b) Scutirea provizorie acordata pentru livrarea de bunuri de catre A lui B
devine definitiva pentru acea parte din bunuri livrate de B catre C in Ucraina.
Operatiunea B-D
a) Intrucat bunurile parasesc regimul, dar raman in Romania, aceasta livrare
este taxabila in Romania.
b) Scutirea provizorie acordata pentru livrarea de bunuri de catre A lui B
devine definitiva pentru partea din bunuri livrate de B lui D in Romania.
c) B este, in principiu, persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin.
(1) din Codul fiscal pentru livrarea facuta in beneficiul lui D.
Operatiunea B-E
a) Aceasta livrare este scutita provizoriu de taxa conform art. 144 alin. (1)
lit. b) din Codul fiscal, intrucat bunurile raman in antrepozit de TVA.
b) Scutirea provizorie acordata pentru livrarea de bunuri de catre A lui B
devine definitiva pentru partea de bunuri livrate de catre B lui E.
Operatiunea E-F
a) Intrucat bunurile parasesc regimul, dar raman in Romania, aceasta livrare
este taxabila in Romania.
b) Scutirea provizorie acordata pentru livrarea bunurilor de catre B lui E
devine definitiva.
c) F este, in principiu, persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin.
(6) din Codul fiscal.
Operatiunea B-B
a) Intrucat bunurile parasesc regimul fara sa faca obiectul unei livrari in
cadrul regimului, fara a fi implicate in vreo tranzactie comerciala si raman in
Romania, scutirea provizorie acordata pentru livrarea de la A la B nu devine
definitiva si livrarea A-B trebuie (partial) regularizata pentru aceasta parte
de bunuri.
b) B este, in principiu, persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin.
(5) din Codul fiscal.
29. De asemenea, art. 2 alin. (9) lit. b) din norme prevede ca bunurile lipsa se
considera scoase din regim in conditii care genereaza exigibilitatea taxei.
Antrepozitarul va fi raspunzator pentru plata taxei pentru bunurile lipsa sau a
caror destinatie nu o poate justifica.
V. Plata taxei in cazul regularizarii scutirii provizorii
30. Cand bunurile parasesc regimul trebuie efectuata o regularizare pentru
operatiunile efectuate in beneficiul unei persoane impozabile sau efectuate de
aceasta persoana in momentul in care scoate bunurile din regimul de antrepozit
de TVA fara existenta unei tranzactii comerciale, in cazul in care destinatia
bunurilor este in Romania.
31. Cand bunurile nu au facut obiectul livrarii cu plata cat timp se aflau in
regim de antrepozit de TVA, operatiunile mentionate la pct. 30 sunt urmatoarele:
a) operatiunea de plasare a bunurilor in acest regim de catre
cumparatorul/proprietarul acestora. Aceasta operatiune poate fi livrare, import
sau achizitie intracomunitara de bunuri;
b) prestarile de servicii in legatura cu aceste bunuri catre
cumparator/proprietar anterior sau in timp ce acestea se aflau in regim de
antrepozit de TVA.
32. Cand bunurile au facut obiectul uneia sau mai multor livrari cu plata in
timp ce se aflau in regim de antrepozit de TVA, operatiunile mentionate la pct.
30 sunt urmatoarele:
a) livrarea efectuata catre ultimul cumparator al bunurilor ce raman in regim de
antrepozit de TVA;
b) prestarile de servicii catre ultimul cumparator, cand bunurile se aflau in
regim de antrepozit de TVA.
33. Taxa datorata pentru operatiunile care se vor supune regularizarii devine
exigibila in momentul iesirii bunurilor din regimul de antrepozit de TVA la cota
care s-ar fi aplicat fiecareia dintre operatiuni in cazul in care nu ar fi fost
scutite provizoriu de taxa.
34. Persoana obligata la plata taxei pentru operatiunea ce se va supune
regularizarii este raspunzatoare pentru aceasta regularizare.
35. In cazul bunurilor importate, plasate in antrepozit de taxa pe valoarea
adaugata, care parasesc regimul fara vreo livrare ulterioara in cadrul regimului
si fara existenta unei tranzactii comerciale, se impune regularizarea taxei
pentru importul efectuat. Persoana obligata la plata taxei conform art. 150
alin. (5) din Codul fiscal va regulariza taxa conform art. 157 alin. (2) din
Codul fiscal.
36. In situatia in care se impune regularizarea taxei pe valoarea adaugata
pentru alte operatiuni decat importul de bunuri, persoana obligata la plata
taxei conform art. 150 alin. (5) din Codul fiscal va regulariza taxa conform
art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
37. In situatia in care la scoaterea bunurilor din regim fara existenta unei
tranzactii comerciale nu se pot determina operatiunile care au fost provizoriu
scutite de taxa, regularizarea se face prin impozitarea cu TVA a bunurilor
scoase din regimul de antrepozit de TVA, desi scoaterea bunurilor din regim fara
existenta unei tranzactii comerciale nu constituie in sine o operatiune in sfera
TVA. Persoana obligata la plata taxei conform art. 150 alin. (5) din Codul
fiscal va regulariza taxa conform prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul
fiscal.
38. Taxa prevazuta la pct. 35-37 este deductibila in limitele si conditiile
prevazute la art. 145-1471 din Codul fiscal.
VI. Tinerea evidentelor si alte obligatii
39. Identitatea persoanei care plaseaza bunurile in regim de antrepozit de TVA
sau care scoate bunurile din acest regim trebuie cunoscuta intotdeauna de
titularul autorizatiei de antrepozit de TVA.
40. Aceste persoane trebuie sa se identifice in fata titularului si sa comunice
codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, daca acesta exista.
41. Pentru operatiunile efectuate in cadrul regimului de antrepozit de TVA,
titularul nu este obligat sa identifice diferitii operatori.
42. Titularul este totusi raspunzator, in calitate de antrepozitar, in solidar
si individual, pentru plata taxei aferente acestor operatiuni.
43. Titularul trebuie sa emita si sa semneze un document de plasare in regimul
de antrepozit de TVA.
44. Documentul de plasare trebuie emis la momentul in care bunurile intra in
antrepozitul TVA si trebuie sa cuprinda minimum urmatoarele:
a) data de intrare a bunurilor;
b) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului;
c) numarul autorizatiei;
d) adresa antrepozitului;
e) numarul de ordine sub care documentul este inregistrat in registrul
documentelor de plasare in regim;
f) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, daca
acesta exista, ale persoanei care plaseaza bunurile in regimul de antrepozit de
TVA;
g) denumirea exacta si cantitatea bunurilor in starea in care sunt plasate in
antrepozitul de TVA;
h) o mentiune referitoare la:
1. documentul de import, cand plasarea urmeaza unui import de bunuri in Romania;
2. factura primita de persoana care face o achizitie intracomunitara ori
autofactura mentionata la art. 1551 alin. (1) din Codul fiscal sau, in cazul
unei achizitii intracomunitare asimilate mentionate la art. 1301 alin. (2) din
Codul fiscal, documentul care justifica in celalalt stat membru transferul in
Romania, atunci cand plasarea urmeaza unei achizitii intracomunitare asimilate;
3. factura primita de la furnizor atunci cand plasarea urmeaza unei livrari de
bunuri in Romania;
4. documentul care se emite in cazul transferurilor locale, in Romania, prevazut
la pct. 47.
45. Persoanele care pot plasa bunuri in acest regim sunt urmatoarele:
a) persoana care face un import de bunuri in Romania, scutit de taxa conform
art. 142 alin. (1) lit. a) si art. 144 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal;
b) persoana care face o achizitie intracomunitara de bunuri in Romania, scutita
de taxa conform art. 142 alin. (1) lit. a) si art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8
din Codul fiscal;
c) persoana care face o achizitie de bunuri in Romania a caror livrare efectuata
de catre furnizor este scutita de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8
din Codul fiscal;
d) persoana care face un transfer local de bunuri in Romania intr-un antrepozit
de TVA.
46. Pentru aplicarea scutirii, pe declaratia vamala de import trebuie mentionate
urmatoarele:
a) la rubrica 8 referitoare la importator: numele, adresa si codul de
inregistrare in scopuri de TVA din Romania, daca este cazul, ale importatorului;
b) la rubrica 37 referitoare la regimul sub care se importa bunurile: codul
alocat in Comunitate bunurilor plasate in regim de antrepozit de TVA;
c) la rubrica 44 rezervata pentru mentiuni specifice: numele, adresa si codul de
inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale titularului de autorizatie de
antrepozit de TVA, precum si numarul autorizatiei care i-a fost atribuita. Daca
titularul si importatorul sunt una si aceeasi persoana, atunci informatia de la
rubrica 8 se trece si la rubrica 44. De asemenea, trebuie mentionata clar la
rubrica 44 orice informatie legata de transformarea la care sunt supuse bunurile
aflate in antrepozit;
d) la rubrica 49 legata de identificarea antrepozitului: numarul antrepozitului
fiscal de accize in care urmeaza sa fie depozitate bunurile, daca este cazul.
47. Atunci cand bunurile sunt plasate intr-un regim de antrepozit de TVA in urma
unui transfer local fara tranzactie comerciala, proprietarul bunurilor trebuie
sa emita un document specific care sa contina urmatoarele informatii:
a) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
proprietarului, daca acesta exista;
b) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului autorizatiei de antrepozitar;
c) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care vor fi depozitate
bunurile;
d) denumirea exacta, cantitatea si valoarea bunurilor.
O copie a acestui document trebuie sa se afle in posesia titularului de
autorizatie.
48. Titularul autorizatiei trebuie sa transmita o copie semnata a documentului
de plasare in regimul de antrepozit de taxa catre persoana care plaseaza
bunurile in regim.
49. O copie a documentului prevazut la pct. 48 se transmite de catre persoana
care a plasat bunurile in antrepozit furnizorului sau din Romania si, dupa caz,
prestatorilor care efectueaza servicii asupra bunurilor inainte ca acestea sa
fie plasate in regim de antrepozit de TVA, pentru ca acestia sa dovedeasca
faptul ca operatiunile pot fi scutite de taxa pe valoarea adaugata.
50. O copie a documentului prevazut la pct. 48 si o copie a autorizatiei de
antrepozit de TVA trebuie transmise de catre persoana care a plasat bunurile in
antrepozit catre prestatorii care efectueaza servicii asupra bunurilor plasate
in regim de antrepozit de TVA pentru a justifica scutirea de taxa.
51. Titularul regimului de antrepozit de TVA trebuie sa tina un registru al
documentelor de plasare, in care se raporteaza cronologic bunurile plasate
intr-un asemenea regim.
52. Acest registru trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine;
b) data la care au fost plasate bunurile in regim;
c) codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al persoanei care
plaseaza bunurile intr-un asemenea regim, daca acesta exista;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un numar de ordine sub care sunt inregistrate bunurile in listele de stocuri.
Documentul de scoatere a bunurilor din regimul de antrepozit TVA
53. Titularul trebuie sa emita si sa semneze un document de scoatere a bunurilor
din regimul de antrepozit de TVA.
54. Acest document trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) data la care bunurile parasesc regimul;
b) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului;
c) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) numarul de ordine sub care documentul este inregistrat in registrul
documentelor de plasare;
f) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, daca
este cazul, ale persoanei care scoate sau pentru care sunt scoase bunurile din
regimul de antrepozit de TVA;
g) numarul de ordine sub care este inregistrat documentul de scoatere in
registrul documentelor de scoatere din regim;
h) denumirea exacta si cantitatea bunurilor;
i) o mentiune referitoare la:
1. factura emisa, daca bunurile parasesc regimul de antrepozit de TVA cu
tranzactie;
2. autofactura mentionata la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, in cazul
transferului de bunuri in alt stat membru in sensul art. 128 alin. (10) din
Codul fiscal;
3. documentul special emis atunci cand bunurile parasesc regimul fara a face
obiectul unei tranzactii comerciale si raman in Romania, prevazut la pct. 56;
4. numarul autorizatiei antrepozitului de TVA, precum si numele, adresa si codul
de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale titularului, daca bunurile
sunt transportate in alt antrepozit de TVA pentru a fi plasate in acelasi regim;
5. documentul privind accizele, daca documentul de scoatere din regim se refera
la produse accizabile.
55. Persoanele care pot scoate bunuri dintr-un regim de antrepozit de TVA sunt
urmatoarele:
a) pentru bunuri, altele decat bunurile accizabile:
1. persoana impozabila care livreaza bunurile fara ca bunurile sa ramana in
regim de antrepozit;
2. proprietarul bunurilor care scoate bunurile din regimul de antrepozit fara a
le implica in tranzactii comerciale;
b) pentru bunuri accizabile:
1. persoana impozabila care livreaza bunurile fara ca bunurile sa ramana in
regim de antrepozit, in masura in care aceasta livrare are drept consecinta
eliberarea in consum in scopuri de accize a bunurilor sau scoaterea fizica a
acestora din antrepozitul de TVA;
2. proprietarul bunurilor care scoate bunurile din regimul de antrepozit fara a
le implica in tranzactii comerciale.
56. Documentul pe care trebuie sa il emita proprietarul bunurilor, in cazul in
care scoate bunuri din antrepozit fara existenta unei tranzactii comerciale si
pe baza caruia se efectueaza regularizarea taxei pe valoarea adaugata prevazuta
la pct. 37, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) numarul de ordine, in baza uneia sau mai multor serii, care identifica
documentul in mod unic;
b) data emiterii;
c) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din
Romania sau, dupa caz, codul de identificare fiscala ale proprietarului;
d) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din
Romania ale titularului autorizatiei de antrepozitar, daca acesta este diferit
de proprietarul bunurilor;
e) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA;
f) daca bunurile sunt mutate in alt antrepozit de TVA pentru a fi plasate in
acelasi regim, numarul autorizatiei antrepozitului de TVA, precum si numele,
adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale titularului
antrepozitului in care sunt mutate bunurile;
g) denumirea, cantitatea, pretul unitar si valoarea bunurilor.
57. O copie a facturii sau a oricarui alt document pe baza caruia sunt scoase
bunurile din regimul de antrepozit de TVA trebuie emisa catre titularul
autorizatiei de antrepozit de TVA.
58. Titularul autorizatiei de antrepozit de TVA emite persoanei care scoate
bunurile din regim o copie semnata a documentului de scoatere din regim si
pastreaza la randul sau o copie a acestui document.
59. Titularul autorizatiei de antrepozit de TVA trebuie sa tina un registru al
documentelor de scoatere din regimul de antrepozit de TVA, in care se raporteaza
cronologic bunurile ce parasesc regimul.
60. Acest registru trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine;
b) data la care bunurile parasesc regimul;
c) codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania al persoanei care scoate
bunurile din regim, daca acesta exista;
d) o trimitere la documentul de plasare;
e) un numar de ordine sub care sunt inregistrate bunurile in listele de stocuri
ca parasind regimul.
61. Gestiunea stocurilor consta in principal in tinerea unui registru al
documentelor de plasare a bunurilor in regim, a unui registru al documentelor de
scoatere din regim si a unui registru al fiselor de stoc in care sunt raportate,
pe tipuri de bunuri, intrarile si iesirile din regimul de antrepozit de TVA.
62. Aceste fise trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine;
b) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului autorizatiei;
c) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care sunt depozitate bunurile;
d) adresa antrepozitului;
e) denumirea bunurilor;
f) codul tarifar al bunurilor in starea in care erau cand au intrat in
antrepozitul de TVA;
g) la plasarea bunurilor in antrepozitul de TVA:
1. data plasarii;
2. cantitatea sau numarul de bunuri;
3. o trimitere la documentul de plasare;
h) la scoaterea bunurilor din antrepozitul de TVA:
1. data scoaterii;
2. cantitatea sau numarul de bunuri;
3. o trimitere la documentul de scoatere din regim;
i) o descriere a lucrarilor efectuate asupra bunurilor aflate in regimul de
antrepozit de TVA;
j) bunurile ce raman in stoc.
63. Prin exceptie de la prevederile pct. 39-62 referitoare la documentele care
trebuie emise si evidentele care trebuie tinute, in cazul regimului de
antrepozit de TVA prevazut la art. 2 alin. (1) lit. a) din norme, sunt valabile
documentele si evidentele intocmite conform legislatiei care reglementeaza
accizele.
Obligatii specifice legate de facturare
64. Cand plasarea bunurilor in regim de antrepozit este facuta in cadrul unei
livrari de bunuri in Romania, factura furnizorului trebuie sa contina, in plus
fata de elementele mentionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal,
urmatoarele elemente specifice:
a) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului autorizatiei de antrepozit de TVA;
b) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care sunt plasate bunurile.
65. Pentru livrarile de bunuri ce raman in regimul de antrepozit de TVA ce pot
fi scutite de taxa conform art. 144 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, factura
emisa de furnizorul de bunuri trebuie sa contina, in plus fata de elementele
mentionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, urmatoarele elemente
specifice:
a) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului autorizatiei de antrepozit de TVA;
b) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care sunt plasate bunurile.
66. Pentru prestarile de servicii efectuate inainte ca bunurile sa fie plasate
in regim de antrepozit de TVA ce pot fi scutite conform art. 144 alin. (1) lit.
c) din Codul fiscal, factura emisa de furnizorul de servicii trebuie sa contina,
in plus fata de elementele mentionate la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal,
urmatoarele elemente specifice:
a) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului autorizatiei de antrepozit de TVA;
b) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care sunt plasate bunurile.
67. Pentru prestarile de servicii facute asupra bunurilor cat timp acestea raman
in regimul de antrepozit si care pot fi scutite de taxa conform art. 144 alin.
(1) lit. c) din Codul fiscal, factura emisa de furnizorul de servicii trebuie sa
contina, in plus fata de elementele mentionate la art. 155 alin. (5) din Codul
fiscal, urmatoarele elemente specifice:
a) numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA din Romania ale
titularului autorizatiei de antrepozit de TVA;
b) numarul autorizatiei antrepozitului de TVA in care sunt plasate bunurile."
9. La anexa 2 la norme, titlul va avea urmatorul cuprins:
"Servicii permise in antrepozitul de TVA
prevazut la art. 2 alin. (1) lit. b) din norme"
Art. II. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si intra in vigoare la 1 ianuarie 2010.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Pogea
Bucuresti, 21 decembrie 2009.
Nr. 3.418.