NR. 42
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului a
modificarilor privind divizarea unei societati comerciale care se dizolva fara a
intra in lichidare si transfera mai multor societati, existente sau nou
constituite, totalitatea patrimoniului sau (art. 238 alin. (2) lit. a) si lit.
b) din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare) *:
Etapa I
1. Cerere de depunere si mentionare acte pentru desemnarea expertilor/expertului
conform art. 2433 din Legea nr. 31/1990 republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare sau hotararea adunarii generale prin care se renunta la
expertiza si depunerea proiectului de fuziune intocmit de fiecare din
societatile participante la fuziune, semnata de reprezentantii acestora
(original);
2. Proiectul de divizare semnat de reprezentantii societatilor participante la
divizare (original);
3. Declaratia societatii care inceteaza sa existe, despre modul cum a hotarat sa
stinga pasivul sau;
4. Daca este cazul, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau
delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale
(original);
5. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: - taxa judiciari de timbru,
in original;
- timbre judiciare;
- taxa de registru;
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Etapa a II a
1. Cererea de inregistrare intocmita de fiecare dintre societatile beneficiare
sau rezultate din divizare (original);
2. Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor societatii supuse
divizarii totale, privind aprobarea divizarii conform art. 246 alin. (1) din
lege (original);
3. Situatia financiara de divizare;
4. Actele constitutive ale societatilor rezultate prin divizare, in cazul
societatilor comerciale nou constituite sau, daca este cazul, actul modificator
si actul constitutiv actualizat al societatilor beneficiare (original);
5. Dovada publicarii proiectului de divizare vizat de judecatorul delegat.
Confirmarea publicarii se efectueaza de ORCT.
6. Daca este cazul, dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii firmei
si/sau a emblemei (original);
7. Daca este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevazut de art. 39 din
Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(original);
8. Dovezile privind sediile sociale/secundare ale societatilor rezultate prin
divizare (copii);
9. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective
cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip,
original);
10. Declaratiile date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/administratori/directori/cenzori/membri
ai consiliului de supraveghere si ai directoratului sau persoane fizice
reprezentante ale persoanei juridice numita administrator sau cenzor, din care
sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati
(original);
11. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatilor rezultate prin
divizare (original);
12. Certificatele de cazier fiscal pentru asociatii, actionarii sau
reprezentantii legali ai societatilor comerciale rezultate prin divizare, care
au domiciliul/resedinta/sediul in Romania sau pentru persoanele fizice sau
juridice straine, care au aceasta calitate si sunt inregistrate fiscal in
Romania sau, dupa caz, declaratia autentica pe proprie raspundere a persoanei
fizice sau a reprezentantului persoanei juridice straine care nu este
inregistrata fiscal in Romania din care sa rezulte ca nu are datorii fiscale, in
original, si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui
semnatura sa fie legalizata de un notar public;
13. Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau
auditorilor persoane fizice (copie);
14. Daca este cazul:
- alte acte doveditoare (acte de inregistrare ale asociatilor/administratorilor/cenzorilor
persoane juridice (original sau copie certificata);
- avizele prealabile prevazute de legile speciale (copie);
- imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru
persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original).
15. Declaratia-tip pe propria raspundere (original), semnata de asociati sau de
administratori din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- persoana juridica nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare,
activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani (model 1);
- persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de
legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitarveterinar, protectiei mediului
si protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2).
16. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- taxa judiciara de timbru, in original;
- timbre judiciare;
- taxa de registru;
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV -a.
NOTA:
In cazul in care, prin acordul partilor, se stipuleaza ca operatiunea de
divizare sa isi produca efecte la o data ulterioara adoptarii hotararii,
incheierea judecatorului delegat va fi mentionata in registrul comertului iar
divizare va fi inregistrata la data stabilita de parti pentru producerea
efectelor acesteia.
In cazul in care, prin acordul partilor, se stipuleaza ca operatiunea de
divizare va avea loc la o alta data decat data inregistrarii hotararii adunarii
generale care a aprobat operatiunea (art. 249 lit. b) teza a II-a), radierea
societatii care se divide are loc la data la care hotararea isi produce efectele.
In conformitate cu prevederile art. 17 alin. (2) din Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la acelasi sediu pot
functiona mai multe societati, daca este indeplinita cel putin una din
urmatoarele conditii:
- imobilul prin structura lui, permite functionarea mai multor societati in
incaperi diferite;
- cel putin o persoana este, in conditiile legii, asociat in fiecare dintre
societati;
- cel putin unul dintre asociati este proprietar al imobilului ce urmeaza a fi
sediul societatii.
Cererea de inregistrare se va depune dupa trecerea termenului de 30 de zile
de la data publicarii proiectului de
divizare/extrasului in Monitorul Oficial.
In conformitate cu prevederile art. 180 din Legea nr. 31/1990, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care registrul
actionarilor este tinut de o societate de registru independent privat autorizata,
este obligatorie mentionarea in registrul comertului a firmei si a sediului
acesteia, precum si a oricaror modificari intervenite cu privire la aceste
elemente de identificare.
Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu
originalele, sub semnaturi, cu mentionarea in clar a numelui, de catre
persoanele care, potrivit legii, pot intocmi si semna cererea.
In cazul persoanelor fizice sau juridice nerezidente, actele se depun in
original sau copii certificate si traducerea realizata de un traducator
autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public.
Judecatorul delegat poate dispune administrarea si a altor acte doveditoare
decat cele enumerate.
Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data
certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de
inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta din
cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal.
Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
Cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind
plata taxelor si tarifelor legale, precum si timbrele judiciare corespunzatoare,
indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la ORCT direct, prin
posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, sau prin
mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata,
atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa, in acest caz urmand a
se depune dovada achitarii timbrului judiciar.
Inscrisurile a caror inregistrare, mentionare sau publicare se solicita la
ORCT vor fi tehnoredactate de catre solicitant in limba romana, vor fi lizibile,
fara stersaturi sau adaugari, sub sanctiunea respingerii acestora.
* * *
1. Daca se solicita publicarea in Monitorul Oficial a extrasului din proiectul
de divizare, se va depune si extrasul (original);
2. Hotararea AGA va cuprinde: antetul firmei, numarul si data, semnaturile
persoanelor abilitate; de asemenea, in preambul se va preciza modul de convocare
AGA, precum si indeplinirea conditiilor de validitate a hotararii, conform
dispozitiilor legale sau statutare; in cazul in care actul modificator este un
act aditional in forma autentica, nu se va mai depune si hotararea adunarii
generale in baza careia acesta a fost incheiat.
3. Situatiile financiare vor fi certificate de catre persoanele autorizate,
potrivit legii;
4. La cererea comuna a societatilor care participa la divizare, judecatorul
delegat desemneaza unul sau mai multi experti care actioneaza pentru toate
societatile implicate, dar independent de acestea. Examinarea proiectului de
divizare si intocmirea raportului scris catre actionari nu vor fi necesare daca
toti actionarii/asociatii sau toti detinatorii altor valori mobiliare care
confera dreptul de vot la fiecare dintre societatile participante la divizare
decid astfel.
5. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra spatiilor cu
destinatie de sediu social si/sau de sedii secundare pot fi: extras de carte
funciara, in termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile,
contract de vanzare-cumparare, contract de donatie in forma autentica,
certificat de mostenitor, act notarial de iesire din indiviziune sau de
delimitare a proprietatii, hotarare judecatoreasca definitiva privind
proprietatea sau folosinta/uzufructul, hotararea judecatoreasca definitiva de
iesire din indiviziune, proces verbal de receptie a constructiei, act de
adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite, contract de schimb,
contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru
cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice; neinregistrat la
Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre personae juridice),
contract de subinchiriere, contract de concesiune, contract de leasing imobiliar,
contract de comodat, contract de uz, contract de uzufruct, certificat de rol
fiscal/rol agricol in termen de valabilitate sau orice alt act juridic care
confera dreptul de folosinta, la alegerea solicitantului. Extrasul de carte
funciara si certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun in original,
celelalte documente urmand a fi depuse in copie certificata de parte sau in
copie legalizata.
6. Forma autentica a actului modificator adoptat de asociati este obligatorie
atunci cand printre bunurile reprezentand aport in natura se afla un teren;
modificarea formei juridice a societatii intr-o societate in nume colectiv sau
in comandita simpla;
7. Actele constitutive trebuie sa contina clauzele prevazute la art. 7 sau art.
8 din Legea nr. 31/1990, republicata inclusive precizarea domeniului si a
activitatii principale. Toate activitatile cuprinse in actele constitutive vor
fi codificate conform Ordinului nr. 337/2007 privind actualizarea clasificarii
activitatilor din economia nationala - CAEN, obiectul de activitate exprimandu-se
prin clase CAEN de patru cifre, pentru activitati;
8. Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele care, potrivit
legii, au aceasta obligatie, pot fi facute in forma autentica de notarul public,
in forma atestata de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau cu
darea de data certa prin serviciile de asistenta din cadrul ORC;
9. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii se depun la oficiul
registrului comertului odata cu cererea de inregistrare, daca au fost numiti
prin actul constitutiv si pot fi date in forma autentica la notarul public, in
fata judecatorului delegat, a directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia
care va certifica semnatura;
10. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile
ORC, precum si cu mandat postal, ordin de plata etc.;
11. Daca s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atesta inregistrarea
in registrul comertului, prin posta, se percepe un tarif aprobat prin ordin al
ministrului justitiei.
* Prezentul fluturas constituie un ghid general pentru informarea comerciantilor
in legatura cu obligatiile ce le revin pentru indeplinirea formalitatilor legale,
in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si/sau autorizarea
functionarii in baza declaratiilor tip pe propria raspundere.