NR. 15
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea
fiscala autorizarea functionarii unei sucursale infiintate de regiile autonome*:
1. Cerere de inregistrare (original);
2. Hotararea consiliului de administratie al regiei autonome, aprobata de
ministerul de resort, pentru RA de interes national, iar pentru RA de interes
local, de autoritatea administratiei publice locale prin care se desemneaza si
persoana imputernicita sa reprezinte sucursala (original);
3. Extrasul din Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in care s-a publicat
actul normativ privind aprobarea regulamentului de organizare si functionare a
regiei autonome de interes national, respectiv hotararea autoritatii
administratiei publice locale sau judetene pentru infiintarea regiilor autonome
de interes local ori judetean;
4. Certificatul de inregistrare al societatii care infiinteaza sucursala (copie
certificata);
5. Dovezile privind sediul sucursalei (copie);
6. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective
cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip,
original);
7. Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele imputernicite sa
reprezinte sucursala, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale
pentru detinerea acestei calitati, atestate de avocat, in forma autentica sau cu
data certa (original).
8. Certificatele de cazier fiscal pentru persoanele imputernicite sa reprezinte
sucursala;
9. Specimenele de semnatura ale persoanelor imputernicite sa reprezinte
sucursala (original);
10. Declaratia-tip pe propria raspundere semnata de persoanele imputernicite sa
reprezinte sucursala (original), din care sa rezulte, dupa caz, ca :
- sucursala nu desfasoara, la sediul social, activitatile declarate, o perioada
de maximum 3 ani (model 1);
- sucursala indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia
specifica in domeniu sanitar, sanitar - veterinar, protectiei mediului si
protectiei muncii, pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2).
11. Daca este cazul, imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau
delegatie pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale
(original);
12. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale.
- taxa judiciara de timbru, in original;
- timbre judiciare;
- taxele de registru.
NOTA:
Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu
originalele, sub semnatura, cu mentionarea in clar a numelui, de catre
persoanele care, potrivit legii, pot intocmi si semna cererea.
Solutionarea cererii revine in competenta judecatorului delegat care poate
dispune administrarea si a altor acte doveditoare decat cele enumerate.
Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data
certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de
inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta in
cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal.
Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
In cazul infiintarii de catre aceeasi persoana juridica a mai multor
sucursale in aceeasi localitate, se poate adauga denumirii un indicativ care sa
o deosebeasca de celelalte.
Cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind
plata taxelor si tarifelor legale, precum si timbrele judiciare corespunzatoare,
indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la ORCT direct, prin
posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, sau prin
mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata,
atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa, in acest caz urmand a
se depune dovada achitarii timbrului judiciar.
Inscrisurile a caror inregistrare, mentionare sau publicare se solicita la
ORCT vor fi tehnoredactate de catre solicitant in limba romana, vor fi lizibile,
fara stersaturi sau adaugari, sub sanctiunea respingerii acestora.
* * *
1. Cererea va fi intocmita conform prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr.
26/1990, republicata, cu modificarile si completarile efectuate prin Legea nr.
441/2006, referitoare la denumirea sucursalei, sediul sucursalei, persoanele
imputernicite sa reprezinte sucursala, limita puterilor conferite, precum si
obiectul de activitate, inclusiv precizarea domeniului si a activitatii
principale, care va fi codificat conform Nomenclatorului CAEN actualizat prin
Ordinul nr. 337/2007 al Presedintelui Institutului National de Statistica, iar
obiectul de activitate se va exprima prin clase CAEN de patru cifre pentru
activitati;
2. Actul organului competent sa infiinteze sucursala potrivit regulamentului de
organizare si functionare a regiei autonome va cuprinde sediul secundar,
obiectul de activitate, atributele de identificare ale persoanelor imputernicite
sa reprezinte sucursala si limita mandatului acordat;
3. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra spatiilor cu
destinatie de sediu social si/sau de sedii secundare pot fi: extras de carte
funciara, in termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile,
contract de vanzare-cumparare, contract de donatie in forma autentica,
certificat de mostenitor, act notarial de iesire din indiviziune sau de
delimitare a proprietatii, hotarare judecatoreasca definitiva privind
proprietatea sau folosinta/uzufructul, hotararea judecatoreasca definitiva de
iesire din indiviziune, proces verbal de receptie a constructiei, act de
adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite, contract de schimb,
contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru
cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice; neinregistrat la
Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre personae juridice),
contract de subinchiriere, contract de concesiune, contract de leasing imobiliar,
contract de comodat, contract de uz, contract de uzufruct, certificat de rol
fiscal/rol agricol in termen de valabilitate sau orice alt act juridic care
confera dreptul de folosinta, la alegerea solicitantului. Extrasul de carte
funciara si certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun in original,
celelalte documente urmand a fi depuse in copie certificata de parte sau in
copie legalizata.
4. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor sucursalei se depun la oficiul
registrului comertului odata cu cererea de inregistrare, daca au fost numiti
prin actul constitutiv si pot fi date in forma autentica la notarul public, in
fata judecatorului delegat, a directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia
care va certifica semnatura;
5. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC,
precum si cu mandat postal, ordin de plata etc.;
6. Daca s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atesta inregistrarea in
registrul comertului, prin posta, se percepe un tarif aprobat prin ordin al
ministrului justitiei.
7. Daca sucursala se infiinteaza in acelasi judet in care isi are sediul
societatea care a hotarat infiintarea, aceasta va fi inregistrata in acelasi
registru al comertului, insa distinct, ca inregistrare independenta.
8. Daca sucursala se infiinteaza in alt judet decat acela in care isi are sediul
societatea care a hotarat infiintarea, mentionarea inregistrarii sucursalei la
ORCT de la sediul principal se face din oficiu, pe baza copiilor certificate de
pe incheierea de inregistrare a sucursalei.
9. Modificarile privind sediul sau denumirea sucursalei, obiectul de activitate
al acesteia si persoana imputernicita se inregistreaza la ORCT de la sediul
persoanei juridice care a infiintat sucursala, din oficiu.
* Prezentul fluturas constituie un ghid general pentru informarea comerciantilor
in legatura cu obligatiile ce le revin pentru indeplinirea formalitatilor legale,
in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si/sau autorizarea
functionarii in baza declaratiilor tip pe propria raspundere.