NR. 9
Documentele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea
fiscala si autorizarea functionarii societatilor cooperative de gradul I si
gradul II, care functioneaza potrivit prevederilor Legii nr. 1/2005 privind
organizarea si functionarea cooperatiei*:
1. Cererea de inregistrare (original);
2. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei si/sau emblemei
(original);
3. Daca este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevazut de art. 39 din
Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
(original);
4. Actul constitutiv al societatii cooperative incheiat sub semnatura privata,
semnat de toti membrii fondatori, sau in forma autentica in cazul in care s-a
subscris ca aport la capitalul social un teren (original);
5. Dovezile privind sediul social/secundar al societatii cooperative (copie);
6. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor subscrise si/sau
varsate de catre membrii cooperatori si/sau varsate de membrii cooperatori la
capitalul social (copii);
7. Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzori,
persoanelor imputernicite, dupa caz (copii certificate);
8. Declaratiile date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/administratori/cenzori
din societatea cooperativa sau persoane fizice reprezentante ale persoanei
juridice numita administrator sau cenzor, din care sa rezulte ca indeplinesc
conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (original);
9. Certificatele de cazier fiscal pentru asociatii sau reprezentantii legali din
societatea cooperativa sau persoanele fizice reprezentante ale persoanei
juridice numita administrator;
10. Pentru fondatorul persoana juridica actele de inregistrare, in copie,
hotararea organului statutar al fondatorului persoana juridica privind
participarea la constituirea societatii cooperativa, in original, si mandatul
pentru persoana abilitata sa semneze actul constitutiv in numele si pe seama
fondatorului persoana juridica, in original;
11. Specimenele de semnatura ale administratorului unic sau ale
administratorilor (original);
12. Certificat eliberat de cenzori din care rezulta depunerea garantiei de catre
administratori (original sau copie certificata);
13. Declaratia-tip pe propria raspundere (original), semnata de administratori
din care sa rezulte, dupa caz, ca:
- persoana juridica nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare,
activitatile declarate, o perioada maximum 3 ani (model 1);
- persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de
legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitarveterinar, protectiei mediului
si protectiei muncii pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2).
14. Daca este cazul:
- avizele prealabile prevazute de legile speciale (original);
- imputernicire speciala (in forma autentica), avocatiala sau delegatie pentru
persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original).
15. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale:
- taxa judiciara de timbru, in original;
- timbre judiciare;
- taxele de registru;
- tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a VII-a.
NOTA:
Copiile de pe actele doveditoare vor fi certificate pentru conformitate cu
originalele, sub semnatura, cu mentionarea in clar a numelui, de catre
persoanele care, potrivit legii, pot intocmi si semna cererea.
Solutionarea cererii revine in competenta judecatorului delegat care poate
dispune administrarea si a altor acte doveditoare decat cele enumerate.
Redactarea actelor, obtinerea autentificarii sau, dupa caz, darea de data
certa, acordarea de indrumari pentru completarea corecta a cererii de
inregistrare pot fi efectuate, contra cost, prin serviciile de asistenta din
cadrul oficiului registrului comertului de pe langa tribunal.
Formularele se distribuie la sediul ORC sau se pot prelua de pe Internet (www.registrulcomertului.ro/www.onrc.ro).
Cererea de inregistrare, inscrisurile prevazute de lege si dovezile privind
plata taxelor si tarifelor legale, precum si timbrele judiciare corespunzatoare,
indosariate si numerotate, se depun de catre solicitant la ORCT direct, prin
posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, sau prin
mijloace electronice. Cererea transmisa in forma electronica va avea incorporata,
atasata sau logic asociata semnatura electronica extinsa, in acest caz urmand a
se depune dovada achitarii timbrului judiciar.
Inscrisurile a caror inregistrare, mentionare sau publicare se solicita la
ORCT vor fi tehnoredactate de catre solicitant in limba romana, vor fi lizibile,
fara stersaturi sau adaugari, sub sanctiunea respingerii acestora.
* * *
1. Actul constitutiv va avea forma autentica in cazul in care s-a subscris ca
aport la capitalul social un teren.; in celelalte cazuri, actul constitutiv se
incheie sub semnatura privata si se semneaza de catre toti membrii fondatori;
2. Actul constitutiv trebuie sa contina clauzele prevazute de art. 16 din Legea
nr. 1/2005, inclusiv precizarea domeniului si a activitatii principale. Toate
activitatile inscrise in actul constitutiv vor fi codificate conform
Nomenclatorului CAEN actualizat prin Ordinul nr. 337/2007 al Presedintelui
Institutului National de Statistica, iar obiectul de activitate se va exprima
prin clase CAEN de patru cifre pentru activitati;
3. Documentele care atesta drepturile de folosinta asupra spatiilor cu
destinatie de sediu social si/sau de sedii secundare pot fi: extras de carte
funciara, in termen de valabilitate la depunere, dar nu mai vechi de 30 de zile,
contract de vanzare-cumparare, contract de donatie in forma autentica,
certificat de mostenitor, act notarial de iesire din indiviziune sau de
delimitare a proprietatii, hotarare judecatoreasca definitiva privind
proprietatea sau folosinta/uzufructul, hotararea judecatoreasca definitiva de
iesire din indiviziune, proces verbal de receptie a constructiei, act de
adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite, contract de schimb,
contract de inchiriere (inregistrat la Administratia Finantelor Publice, pentru
cel incheiat intre persoane fizice si persoane juridice; neinregistrat la
Administratia Finantelor Publice, pentru cel incheiat intre persoane juridice),
contract de subinchiriere, contract de concesiune, contract de leasing imobiliar,
contract de comodat, contract de uz, contract de uzufruct, certificat de rol
fiscal/rol agricol in termen de valabilitate sau orice alt act juridic care
confera dreptul de folosinta, la alegerea solicitantului. Extrasul de carte
funciara si certificatul de rol fiscal/rol agricol se depun in original,
celelalte documente urmand a fi depuse in copie certificata de parte sau in
copie legalizata.
4. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor la capitalul social se
pot face, dupa caz:
- pentru aporturile in numerar, foaie de varsamant, ordin de plata sau chitanta
CEC;
- aporturile in natura sunt admise si se realizeaza prin transferarea
drepturilor corespunzatoare si prin predarea efectiva catre societatea
cooperativa a bunurilor aflate in stare de utilizare; pentru aporturile in
natura judecatorul delegat numeste, in termen de 5 zile de la inregistrarea
cererii, unul sau mai muti experti din lista expertilor autorizati, care vor
intocmi un raport cu privire la evaluarea aportului in natura. Pentru bunurile
mobile noi va fi luata in considerare valoarea din factura.
5. Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele care, potrivit
legii, au aceasta obligatie, pot fi facute in forma autentica de notarul public,
in forma atestata de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau cu
darea de data certa prin serviciile de asistenta cadrul ORC;
6. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii se depun la oficiul
registrului comertului odata cu cererea de inregistrare, daca au fost numiti
prin actul constitutiv si pot fi date in forma autentica la notarul public, in
fata judecatorului delegat, a directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia
care va certifica semnatura;
7. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC,
precum si cu mandat postal, ordin de plata etc.
8. Daca s-a optat pentru transmiterea documentelor, care atesta inregistrarea in
registrul comertului, prin posta, se percepe un tarif aprobat prin ordin al
ministrului justitiei.
* Prezentul fluturas constituie un ghid general pentru informarea comerciantilor
in legatura cu obligatiile ce le revin pentru indeplinirea formalitatilor legale,
in vederea efectuarii inregistrarilor in registrul comertului si/sau autorizarea
functionarii in baza declaratiilor tip pe propria raspundere.